Beste besteedde 4 uur sinds tijden

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Kijk, wat een feest van herkenning...mijn freesplank zit ook gewoon met lijmklemmen op de werkbank. Zo vaak gebruik ik het niet en ruimte is schaars :). Ik heb hem van een reststuk meubelplaat gemaakt, dat was een noodoplossing die het inmiddels alweer een jaar uit weet te houden. De witte toplaag is nu zo ruw dat je je materiaal er niet goed overheen krijgt. Moet dus worden vernieuwd. Maar ook heel herkenbaar: er is nog zoveel te doen in en om het huis....
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
dom vraagje, maar kan dit ook met overgebleven laminaat worden gemaakt of is dit te zwak?

Heb namelijk toch een pakje oover, dacht vraag ff.

Alvast bedankt.

Gr Danny
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Lamitaat is 7mm dik? dat is te dun ben ik bang. Multiplex plaat werkt prima , ik heb zelf de multiplex van een oude pallet afgesloopt dus ding ziet er net zo afgeragt uit als de bovenfrees :) maar werkt als een zonnetje. Nu nog een keer een manier verzinnen om ook met een schroef/bout systeem de bovenfrees te verplaatsen. Maar eerst andere zaken afmaken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mijn oud buurman kwam dit weekend langs en vertelde dt hij zijn schip te koop ging zetten maar er moesten nog wat raamlijsten worden gemaakt, van het een komt het ander en zondag was ik bezig mo deze tafel ook na te maken omdat er nogal wat afgeronde en sponninkjes moeten worden gefreesd. en met latten van 10 dik en 27mm breed zijn niet echt handig om de frees overheen te halen.
Ik had nog een plaat eiken staan van een oud kastje, moet alleen de verf er nog afhalen.
20170822_114314.jpg
is helaas niet zo goed te zien op deze foto, zal morgen ff een nieuwe maken.

Maar bedankt voor het delen van de tekeningen, heb een paar dingetjes aangepast en afgekeken van anderen.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb aan de onderkant een 10mm ingefreesd waar de grondplaat van de frees inpast, dan een paar klemmen erop om hem op zijn plek te houden:
20170823_090126.jpg
De fence heeft een voor-achter beweging en de 2 plaatjes zijn ook te verschuiven om de opening zo klein mogelijk te maken.
20170823_090100.jpg

Om een betere afzuiging te krijgen bij het afronden van wat latten had ik even de kap die bij de boormachine weer geleverd misbruikt, hat afrondfreesje had toch een lager dus daarbij had ik de fence niet echt nodig.

20170823_090108.jpg
Iets wat ik van Tuoh heb afgekeken is de volgende om een sponninkje, in de achterkant van de rondlopende latten uit mijn vorige post, te kunnen frezen, heb ik een lagertje op een beugeltje gemonteerd, omdat hierbij de breedte van de sponning niet zo belangrijk was kon ik door de beugel op de juiste maat te verbuigen, het lager op de juiste plek zetten. en het kapje kan ik er dan net weer boven zetten voor de afzuiging.
20170823_095241.jpg
20170823_095254.jpg
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Kan iemand me uitleggen hoe de fence vastzit met de vleugelmoeren, ik wil dit zo graag maken, alleen dit stukje begrijp ik niet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je hebt de tekeningen op pagina twee gezien? De bouten welke daar door de tafel heen steken zijn slotbouten en door daar aan de bovenkant een vleugelmoer er op te draaien (met een ring er tussen) klem je de fence vast op het blad.
Was dat wat je bedoelde?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb aan de onderkant een inslagmoer gebruikt en daar draai ik de hendels met draadeind in:
123

Ik zit nog te wachten op knoppen met M6 binnendraad, voor op de slotbouten, voor het verschuiven van de fence platen (om de afzuigopening zo klein mogelijk te houden) in de sleufgaten, das nu met gewone moeren nog wat lastig, elke keer een sleutel 10 pakken...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb intussen de bovenplaat maar even kaal geschuurd, dat blauw bleef afgeven en daarnaast het ik ook een aantal schijfjes trespa gemaakt als insert zodat het gat rondom de frees afgedekt wordt. Op deze foto is het rechtsboven net te zien, sorry heb geen betere:
20171027_171237.jpg
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Leuk,
Dat zijn inderdaad mooi bestede uren.
Zelf heb ik hem nog wat 'kaler', eigenlijk alleen maar de freesmachine onder een houten plaatje.
Als ik hem nodig heb, klem ik die plaat met lijmklemmen aan de workmate en in plaats van de geleider die jij al hebt, pak ik dan een lange lat die ik eveneens met 2 lijmklemmen eraan klem.
Werkt perfect (alleen geen afzuiger, dat is wel een (flink) nadeel)
Soms ben ik zelf verbaast hoe simpel, en toch doeltreffend iets kan zijn.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
hallo koenta ,
goed bedacht deze "adapter" .
de 3d schets die het ontwerp van onder uit laat zien heeft me wel bijna hoofdpijn bezorgd .
het beeld veranderd plots in een ander reliëf en hoewel ik weet hoe het moet zijn blijft het een hardnekkig gezichtsbedrog .
zijn er nog mensen die deze ervaring hebben ?
groetjes
drever
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.