Pergola / carport

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi,

Voor onze carport als ook het aansluitend terras (L-vorm) zouden we graag een pergola bouwen van douglas hout.
Volgende afbeeldingen hebben we op internet gevonden en vinden we prachtig:

20150508_144850-1024x768.jpg20150508_144911-800x600.jpg

Als staanders dachten we gebruik te maken van palen van 150x150mm. Voor de buizen dachten we aan waterleiding buis (RVS/galvanisé), maar misschien zijn hier betere alternatieven voor?

De vraag van de dag gaat eigenlijk omtrent het bevestigen van de palen aan een beton in de grond. We meenden een gat in de grond te graven tot op de vaste grond en deze vervolgens vol storten met beton. Op deze beton zouden we graag een RVS paalhouder monteren met keilbouten?

1534_detail.jpg
Het opstaande deel van de paaldragen zouden we eigenlijk net boven onze klinker willen laten uitkomen. Dus stel dat het verticale stuk 20cm hoog is, dan zouden we slechts 1cm ofzo boven de klinker willen laten uitkomen. Is dit mogelijk omtrent het rotten van het hout? Op deze manier kunnen we de klinker ook mooi laten aansluiten tot bijna op het hout, wat het uitzicht enkel ten goede zou komen...
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Niemand?

Vervolg vraag:
Hoe de stabiliteit vergroten? Is het voldoende om één kant aan het huis te bevestigen en vervolgens bij elke staander een houten verbinding te maken naar de overliggende zijde?
 
P

Pel

Guest
Ik zou gewoon voor ieder paal 2 gegalvaniseerde stalen strip 45 x 5 mm in beton storten waar je de palen tussen zet, onderkant paal ± 5 cm van de beton af houden. Met houtdraadbouten vast zetten zo kan er ook geen water aan komen.

Groet Pel.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Aan het huis bevestigen lijkt me voldoende zolang je de structuur open laat, ga je die dichtmaken moet je echt met kruisverbanden gaan werken.
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ik zou gewoon voor ieder paal 2 gegalvaniseerde stalen strip 45 x 5 mm in beton storten waar je de palen tussen zet, onderkant paal ± 5 cm van de beton af houden. Met houtdraadbouten vast zetten zo kan er ook geen water aan komen.

Groet Pel.

Bedoel je hiermee een metal U in de beton te verwerken?
Zou ik het gat in de grond wapenen, of is dit overkill?

Misschien is het een idee om te werken zoals mijn tuinhuis. Draadstang verwerken in de beton en een paaldrager (met enkel een gat) laten rusten op 2 moeren voor de paal die bevestigd aan het huis kan worden. De andere kant kan dan een paaldrager krijgen met moer omdat ik deze paal wel kan verdraaien om de hoogte te regelen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Nee ik schrijf toch gegalvaniseerde stalen strip ± 45 x 5 mm gaten erin boren, en daar zet je de palen precies op hoogte kan geen kant meer op. Gewoon beton bij de bouwmarkt in zo'n zakje daar hoeft geen ijzer meer in, je zou misschien in de stalen strip enkele gaten kunnen boren en er een kepernagel doorsteken. Als je blokjes zaagt van de palen dan kun je die tijdens het storten van het beton tussen de strippen zetten en met een touwtje uitlijnen, dan is alles gelijk op maat en op hoogte. Maar je kunt ook de palen aan de strippen vast maken, maar dan moet je die stellen, en met panlatten schuin vast zetten zoals een profiel stelt.

groet Pel.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bedankt pel voor de heldere uitleg. Heb deze opbouw nog niet tegengekomen, vandaar de verwarring met de U vorm.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
en als je snel en duurder uit wil zijn, koop je een paar beton poeren en zet je die op een stoeptegel 30cm*30cm en een zakje snelcement erbij... wat pel schrijft over de onderkant van de paal is wel handig, zo gauw die de grond raakt of nat blijft dan zal die snel gaan rotten en dus je constructie verzwakken. Je wil er vast langer dan 10 jaar je auto onder kwijt ;)

ohja... en na een jaartje zie je dat het hout al droger en harder gaat worden... met bijbehorende krimpscheuren
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
ohja... en na een jaartje zie je dat het hout al droger en harder gaat worden... met bijbehorende krimpscheuren

Verschiet steeds weer als ik bij mijn tuinhuis kom welke scheuren er in de douglas palen staan. :shock:

en als je snel en duurder uit wil zijn, koop je een paar beton poeren en zet je die op een stoeptegel 30cm*30cm en een zakje snelcement erbij... wat pel schrijft over de onderkant van de paal is wel handig, zo gauw die de grond raakt of nat blijft dan zal die snel gaan rotten en dus je constructie verzwakken. Je wil er vast langer dan 10 jaar je auto onder kwijt ;)

Draadstang in beton zal wel volstaan ipv dure poer te kopen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.