Festo chuurmachine in tafel bouwen?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik heb een Festo handschuurmachine ES 125 E. Werkt prima, maar als je eens wat meer schuurwerk hebt aan allerlei kleine stukken hout, krijg je behoorlijk last van je hand en arm door dat trillen.
Heeft iemand wel eens een voorbeeld gezien waarbij de machine werd ingebouwd in een tafel of vastgezet in een houder o.i.d.? De vorm van het machine leent zich niet erg voor vastzetten, maar wie weet heeft iemand het toch voor elkaar gekregen.

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Andre, ik heb dan geen es 125 maar wel een rotex 125.
Soms klem ik de rotex ondersteboven in de werkbankklem, alleen het handvat zit dus tussen de kaken.
Zo te zien kan dat met een Es 125 ook.
Ik geef toe het is behelpen maar het werkt prima .
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Coko, ik heb dat geprobeerd, maar hij flipt uit de klemmen.
Ik durf er ook niet te veel kracht op te zetten omdat ik bang ben dat het huis van de machine dan vervormt.

Je zou het apparaat in een strakke contravorm moeten kunnen vatten.

Eigenlijk wil ik op een makkelijk manier wat ze in de US een disksander noemen, maken.
Festo heeft op dit gebied alleen die enorme schuurband die in een Basis Plus of CMS systeem
gebouwd kan worden. (Of zie ik wat over het hoofd.)

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er was vroeger een applicatie voor de basis met een ronde schuurschijf deze stond haaks op het blad. Zette je deze terug in het blad dan kon er een schuurhuls op gemonteert worden.
Ik dacht dat het een basis 3 was. In het begin van de jaren 90 hebben we de laaste verkocht.
Ze gingen er bij festo uit. Mischien hier en daar tweedehands te koop. :?:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
workingwithwood zei:
Coko, ik heb dat geprobeerd, maar hij flipt uit de klemmen.
Ik durf er ook niet te veel kracht op te zetten omdat ik bang ben dat het huis van de machine dan vervormt.

Je zou het apparaat in een strakke contravorm moeten kunnen vatten.

Kan je dat niet met piepschuim doen. Dat is eenvoudig in de juiste vorm te maken, maar toch ook stevig om iets tussen te klemmen.
 
A

Anonymous

Guest
Wim Kluck zei:
Er was vroeger een applicatie voor de basis met een ronde schuurschijf deze stond haaks op het blad. Zette je deze terug in het blad dan kon er een schuurhuls op gemonteert worden.
Ik dacht dat het een basis 3 was. In het begin van de jaren 90 hebben we de laaste verkocht.
Ze gingen er bij festo uit. Mischien hier en daar tweedehands te koop. :?:

Klopt wat je zegt,werkt prima zo,n ding,heb hem nog
steeds.
Wordt wel moeilijker om schuurpapier te vinden voor deze schijf.

@ Andre.
Ik neem aan dat je een zaagmachine hebt,hier kun je vaak ook een schuurschijf opzetten,
ipv het zaagblad.Let wel op je toerental....
Als je een freesmachine hebt,dan kun je daar een schuuregel voor krijgen.
Net als deze:
http://link.marktplaats.nl/392533968
Werkt perfect.Let ook hier op het toerental,max 3000rpm geloof ik.

:arrow:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.