Keuze bovenfrees

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Graag zou ik wat advies hebben over het kopen van een bovenfrees.

Het is de eerste bovenfrees die ik koop en wil er 100-200 euro aan uitgeven. Naar machines met minder watt heb ik niet gekeken omdat ik ook beuken en eiken wil bewerken en dat misschien te zwaar is.

Over de Triton MOF001 lees ik goede reviews, ook omdat deze makkelijk onder een tafel kan.

Een wat goedkopere optie die ik in gedachten heb en geld over laat voor frezen is de Bosch POF1400 ace. Van deze weet ik alleen niet zeker of die slow/soft start heeft.

Als eerste bovenfrees is de Triton misschien een te zware machine?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De bosch en triton zijn bijde 1400 watt, de bosch zou voor mij direct afvallen, omdat hij niet vanaf de onderzijde is in te stellen wat volgens mij een must is onder een freestafel.
Ik zou voor de triton gaan, omdat ik de grotere broer daarvan heb en die zeer goed bevalt.

gr john
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb de kleinte variant van de Triton en daar ben ik erg tevreden over. Doet tot zover alles zonder moeite, m.b.t. hobbymatig gebruik als groeven frezen, afronden. Vorige week 2 cm dik beuken gefreesd met een bit van 8 mm, ging prima, wel met beleid natuurlijk.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb de Bosch, bevalt me op zich prima, alleen zoals gezegd is ie niet handig om onder een tafel te monteren. Start wel langzaam op, en heeft een ledlampje :)
 

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Ik heb de kleinte variant van de Triton en daar ben ik erg tevreden over. Doet tot zover alles zonder moeite, m.b.t. hobbymatig gebruik als groeven frezen, afronden. Vorige week 2 cm dik beuken gefreesd met een bit van 8 mm, ging prima, wel met beleid natuurlijk.

De JOF001 zou inderdaad ook nog een optie zijn. Alleen weer ik niet hoe die zou presteren onder een freestafel. Het verschil tussen die en een maatje groter is ook vrij klein. Al is hij wel 1.5 kg lichter.. keuzes, keuzes..
 

verho

Nieuw lid
4 jul 2010
7
0
Ik heb een Triton 1400W machine onder een Festool CMS freestafel gemonteerd omdat ik de Festool OF1010 die ik had niet telkens wilde wisselen van handgebruik naar freestafelgebruik. Natuurlijk wat aan moeten passen aan de freestafel omdat deze voor Festool machines is ontworpen maar hij voldoet uitstekend onder de freestafel. De Triton is ook ontworpen om onder een freestafel te hangen, freeshoogte is goed in te stellen. Met handgebruik heb ik geen ervaring met de Triton omdat ik daarvoor de Festool gebruik maar zoals gezegd, onder de freestafel werkt hij goed.
20170606_005006.jpg20170606_005035.jpg
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb zowel een POF 1400 ACE, en een Triton MOF001. En daarnaast nog een lichte Makita RT0700CX3J

De Triton zit onder een freestafel, en dat gaat prima. Wel moet je zorgen dat je er goed bij kunt om de verstelling telkens vast- en los te kunnen maken. In mijn ervaring is het gebruiken van de verstelknop op de machine sneller dan met de extra hendel vanaf de bovenkant.

De Bosch heb ik ook onder een freestafel gehad, maar dat is bijzonder ongemakkelijk. Los uit de hand, daarvoor gebruik ik liever de Makita. Vermogen zat, als je het maar kalmpjes aan doet.

 

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Bedankt voor alle reacties.

Zie dat mensen de Triton voornamelijk onder een freestafel hebben. Is ie te zwaar om uit de hand te gebruiken?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb de Bosch GMF1600CE waarbij de vaste voet onder de freestafel zit en ik dus eigenlijk alleen de motor moet uitwisselen
De combinatie als invalfrees is zwaar, dus je kunt beter kijken naar : wat wil je er mee doen ? Welke frezen ga je gebruiken ? Welk vermogen heb je nodig ? etc.

En denk er aan : de ideale bovenfrees bestaat niet, wel die wat het beste voldoet aan wat je op dat moment wil gaan doen.

Jos
 

Vinyl

Nieuw lid
4 jun 2017
14
1
Het is mijn eerste freesmachine en wil hem dus voor van alles en nog wat gebruiken.

Sleuven frezen voor bv laatjes in een kast tot profielen frezen langs hout.

Aangezien ik nog wel eens beuken of eik gebruik lijkt het me slim niet een te lichte frees te kopen. Aangezien mijn budget tot 200 euro rijkt lijkt me de MOF001 een goede middenmoter?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De rede dat veel mensen de triton onder de tafel gebruiken is dat je daarbij geen routerlift hoeft te hebben of onder de freestafel hoeft te duiken om de freesbit hoogte in te stellen.
de triton is van boven de freestafel in te stellen wat wel een groot voordeel is.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
De rede dat veel mensen de triton onder de tafel gebruiken is dat je daarbij geen routerlift hoeft te hebben of onder de freestafel hoeft te duiken om de freesbit hoogte in te stellen.
de triton is van boven de freestafel in te stellen wat wel een groot voordeel is.

Wel even opletten dat deze functie niet op dit goedkopere model (de MOF001) zit.

[edit]

Oh, niet goed gezien. Deze functie zit wél op die versie :cool:

Gek dat ze dat niet zo goed laten zien in hun officiële video:


Het is mijn eerste freesmachine en wil hem dus voor van alles en nog wat gebruiken.

Sleuven frezen voor bv laatjes in een kast tot profielen frezen langs hout.

Aangezien ik nog wel eens beuken of eik gebruik lijkt het me slim niet een te lichte frees te kopen. Aangezien mijn budget tot 200 euro rijkt lijkt me de MOF001 een goede middenmoter?

Dat lijkt me dan ook een goede keuze.

Ik heb zelf de grotere broer van de Triton, en daarnaast de Bosch GMF 1600 CE.
Die laatste is absoluut een betere machine, maar kost dan ook een flinke duit meer.
Over de Triton ben ik overigens ook zeer tevreden, vooral in "onder de tafel" modus.
Dus als je die MOF001 (vooral) daarvoor wilt gebruiken lijkt me dat een goed plan :D

Succes met keuzes maken.

Gr,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.