Review: HBM 350 Vario

Ongeveer twee jaar geleden heb ik mede door advies van deze website de HBM 350 Vario aangeschaft bij Herman Buitelaar. Ik heb het apparaat ontzettend veel gebruikt voor de hobby en het leek me leuk een review te schrijven.
Ik heb heel veel gelezen op dit forum en nu is het tijd om wat terug te geven!

Ik ben geen professioneel houtdraaier of houtbewerker, maar ben een gedreven hobbyist die van mooi gereedschap houdt.

De HBM Vario is precies de draaibank die goed bij mij budget en interesses past. Vanwege de kleine voetafdruk past deze precies op een klein werkbankje in mijn schuur. De variabele snelheidsinstelling is een absolute must. Het hannesen met riempjes en poelies is niet wat je wilt als je een leuk project start.
De draaibank heeft voldoende vermogen voor het draaien van ruwe natte stronken, tot een bepaalde grootte. De bijgeleverde screwchuck doet zijn werk, net als de bijgeleverde centers. Voor het draaien van schalen en potten en andere draaiwerk heb ik de chuck van HBM erbij gekocht, a 60 euro. Zeker een goede aanvulling, hoewel er wel wat speling op zit. Ik heb destijds ook de HBM beitelset erbij gekocht, maar dit zou ik echter afraden voor een toekomstig houtdraaier. Het fatsoenlijk draaien heeft vooral te maken met goede scherpe beitels en niet zo zeer met de kwaliteit van de draaibank. Dit geldt natuurlijk niet voor alle draaibanken, maar in mijn mening haal je met de HBM 350 Vario een prima bankje in huis.
Ondertussen heb ik al vele projecten op mijn bankje gemaakt, van grote walnoothouten schalen, een hoop kommetjes en bakjes en mooie essenhouten potten voor de thee.
Het enige nadeel wat ik direct kan noemen is het aandrijfbandje. Vanwege temperatuur- en vochtigheidsgraadwisselingen moet deze bijna 1 keer per jaar vernieuwd worden.

Ik heb zelf een beitelsteun laten lassen van 2 RVS staven, waarmee het werken ontzetten veel makkelijker gaat. Het bereik van de steun is nu zo'n 30 centimeter ipv 15 van de originele steun. Ook heb ik van hetzelfde staafje een wringijzer gemaakt voor het opspannen en lossen van de chuck.

De toerenteller kan weleens storen door stof, dit is op te lossen door het LCD schermpje even los te schroeven en alles schoon te blazen.

Ik hoop dat men hier iets aan heeft. Mochten er vragen zijn, schroom niet en stel ze gerust. Ik ben momenteel in het buitenland land maar als er behoefte is aan foto's dan post ik deze als ik weer terug ben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.