Vraag mbt dichtmaken open trap

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Zeker! De trap komt er al goed uit te zien! Nu even een weekje Zakynthos en daarna verder. Eerste 7 treden liggen er strak in! ��
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Als ik het goed herinner uit de bouwkundeboeken moet je juist wel bovenaan de trap beginnen. Anders belast je met het opspannen de trede die je net hebt gedaan. Ik zal het nog eens opzoeken.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Als ik het goed herinner uit de bouwkundeboeken moet je juist wel bovenaan de trap beginnen. Anders belast je met het opspannen de trede die je net hebt gedaan. Ik zal het nog eens opzoeken.

Ben wel benieuwd. Anders heb ik zo'n zestig trappen eind jaren zeventig verkeerd gedaan. Dan ik het overnieuw doen :)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Jellema deel II, wel met houten stootborden, geen plaatmateriaal.
Onderaan beginnen met opspannen.
Wellat aan de trede spijkeren, stootbord met steekspijkers aan de trede.
Kraakklossen hadden de voorkeur boven afschuinen, alleen dat gaat niet bij zichtwerk.
Ipv steekspijkers of schroeven kan je ook voor en achter een wellatje toepassen

Edit: 5e druk uit 1954.
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Wellat, steekspijkers, kraakklossen... een beetje abracadabra wat mij betreft. Kan iemand het misschien nog uitgebreider opschrijven? Ik denk het wel te begrijpen, maar weet het toch echt niet zeker.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Het was even zoeken, maar ik had het goed onthouden. De betreffende passage over het opspannen komt uit een opleidingsboek voor timmermannen. De titel weet ik helaas niet, ik heb alleen kopieen van het hoofdstuk over trappen.

4.jpg

5.jpg

En nog wat ter info over de stootborden uit andere (oude) boeken.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Altijd weer goed om te lezen. Alleen de suggestie om boven te beginnen, deel ik niet met de auteur. De overige boeken reppen daar niet over.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Maar je wil toch geen latje zichtbaar voor je traptreden? Gezien de laatste foto van Ronald.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Een oud maar voor mij nu actueel draadje... Ik denk erover om de open trap in mijn nieuwbouwhuis dicht te maken. Met wat oude draadjes op dit forum en wat internet speurwerk ben ik al een stuk wijzer. Toch nog een vraag:

in een post hierboven staan mooie afbeeldingen. in onderstaande afbeeldingen staat het welllatje aan de voorkant van het stootbord.. Ik vind dit niet mooi én je hebt nog steeds kans om het stootbord los te schoppen.
2.jpg

Op internet kom ik oplossingen tegen waarbij het wellatje aan de achterkant zit. dit lijkt mij een logischere plaats omdat het het stootbord na tegenhoud als je er tegenaanschopt (optie 2)


optie 2.jpg

Maar... als ik gekraak wil voorkomen dan moet ik de stootborden aan weerskanten ca. 2 mm afschuinen.
1.jpg

Maar krijg je dan niet een naad van 2mm in het zicht? hoe doen de experts dit?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
2mm vind ik te veel. Maar vergeet niet dat je de trede in het midden iets omhoog buigt en dus iets bol staat. Maximaal 1mm.

Een wellat aan de achterkant zit toch goed vast aan de onderkant van de trede? De trap je niet zomaar los, aks die goed vast zit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
als jouw trap ook van de onderzijde toegankelijk is, dan kan je zowel aan de voor- als de achterkant wellatjes plaatsen
vanuit mijn hoofzakelijk theorerisch oogpunt gezien . . . het afschuinen van de stootborden dient om de treden in het midden te ondersteunen
zijn die ook langs de onder-/achterzijde bereikbaar, dan zet men daar kraaklatten op
da's een pak eenvoudiger + na het krimpen van de treden perfect aanpasbaar
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
als jouw trap ook van de onderzijde toegankelijk is, dan kan je zowel aan de voor- als de achterkant wellatjes plaatsen
vanuit mijn hoofzakelijk theorerisch oogpunt gezien . . . het afschuinen van de stootborden dient om de treden in het midden te ondersteunen
zijn die ook langs de onder-/achterzijde bereikbaar, dan zet men daar kraaklatten op
da's een pak eenvoudiger + na het krimpen van de treden perfect aanpasbaar
Kun je dat laatste iets verder uitleggen? wat zijn kraaklatten? en wat is het verschil met wellatten?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat zijn kraaklatten? en wat is het verschil met wellatten?
het zou een verschil in terminologie kunnen zijn
ik las dat je er van uit gaat dat de stootborden naar de zijkanten toe afgeschuind dienen te worden
dat is een mogelijke techniek
daarbij zorgt de hoogte in het midden er voor dat de bovenliggende trede ondersteund wordt
is dit om praktische redenen niet mogelijk of bestaat er vrees dat je naar de zijkanten toe door de schuine afwerking een opening zal zien, dan kan je hetzelfde bekomen door aan de achterzijde van het stootbord een vertikale lat te zetten
op jouw tekening n #35 heet dit 'kraakklos'
die wordt door een rechthoek met 2 diagonalen afgebeeld
die manier van voorstellen kan misleidend zijn, want je zou denken dat dit een doorsnede van de lat is, waarbij je de breedte + de dikte zit
in deze voorstelling moet het de lengte zijn die vertikaal staat
hout beweegt veel minder in de lengte dan in de breedte
zet je de breedte vertikaal, dan krimpt het hout in die richting te veel + verliest het zijn ondersteunende funktie
helemaal onderaan 2 plaatjes die ik vond door op 'kraaklat' te zoeken
linkse foto = onderkant trap

1616758633279.png


1616758389987.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Dank voor de verheldering! aangezien de achterkant zichtbaar blijft valt de kraaklat voor mij af.

Als de afschuining 1 mm mag zijn dan is de naad natuurlijk al een stuk minder. Kan dit nog dichtgesmeerd worden met een flexibele kit? of is dat niet aan te raden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.