Vraag mbt dichtmaken open trap

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal,

ik ben mijn open trap aan het dichtmaken zodat ik een trapkast heb en daarmee meer opbergruimte heb.

Enthousiast ben ik begonnen met 12mm hardhout multiplex, waarbij ik de bovenste twee treden na meetwerk relatief strak heb kunnen dichtmaken middels een plaatje 12mm achter de treden bevestigd te hebben, nog 12 te gaan ;-)..

ik heb het plaatje aan de onderkant recht op de kopzekant van de trede eronder geschroeft, en de bovenkant middels 3 pocketholes (links, midden, rechts) aan de trede erboven bevestigd.

nu wilde ik elke dag een stukje doen, omdat het best wat tijd vergt om een plaatje op te meten.. maar nu kwam ik erachter dat bij de twee treden die ik reeds dichtgemaakt heb iets kennelijk niet helemaal goed gaat..

Bij het betreden van deze treden hoor ik een soort klonk geluid, en lijkt het plaatje erachter iets te bewegen, kennelijk door de speling wat plaatsvind door het gewicht van mijn benen op de trede, waardoor het plaatje erachter miss wat onder druk komt te staan.

iemand een idee hoe dit te verhelpen? Voordat ik verder ga heel de trap zo te bekleden wil ik wel de juiste methode hanteren. Op internet had ik al gezien dat veel mensen een dun balkje onder een trede plaatsen, waartegenaan het plaatje dan gemonteerd wordt, maar ik heb gekozen voor pocketholes omdat ik dat strakker vind. Zou zo'n balkje het spelingverhaal misschien wat verhelpen?

uiteraard wordt alles nog afgekit na alle treden dichtgemaakt te hebben.

help please!!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb jaren geleden een open trap dicht gemaakt. Daarbij zette ik steeds de bovenste trede van twee een beetje bol door met een klauwhamer en twee stukjes afvalhout deze omhoog te wrikken. De hamerkop tegen de bovenste trede, de klauw op de onderste. Door de steel naar beneden te drukken werk je de bovenste trede omhoog. Daarbij wel beneden beginnen, dan is de trede waartegen je afzet al verstrekt door het stootbord eronder. Als je de dikke van het afvalhout goed kiest blijft de hamer mooi zitten en kan je rustig het stootbord op zijn plek schroeven. De pocketholes hebben dan weinig krachten op te vangen, het is belangrijk onderaan genoeg schroeven te gebruiken, die moeten de krachten opvangen.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hoeveel schroeven denk je? Heb er nu namelijk maar 3 op een breedte van een meter. Heb in de tussentijd nog wat oude topics hierover bekeken, maar is het niet zo dat er afwerklatjes aan de onderkant van de trede voor de stootplaat moeten komen en de stootplaat wat korter zodat de stootplaat kan meebewegen. En dan de bovenkant van de stootplaat niet vastzetten zodat hij kan bewegen. Las ook iets over het afronden van de bovenzijde van de stootplaat maar begrijp niet waarom.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou iedere 10cm een schroef indraaien. Met de methode die ik gebruikte werden de stootborden onderdeel van de constructie, de trap werd veel stijver. Ik heb in ieder geval geen last gehad van werking. Ik heb de trap nadien geschilderd.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Heb je een foto of woon je inmiddels niet meer in het betreffende huis?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zijn de stootborden afgeschuind aan de bovenzijde, dus zo in de lengte /\ .
Dit hoeft maar 2mm op elk uiteinde te zijn tov het midden.
Opdrukken van de tredes gaat makkelijk met 2 grote wiggen, een dikke plank die tussen de tredes past schuin doorzagen in de lengte op 15 graden.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@houtenklaas aii dat is wel serieus lang geleden haha..

ik begon dus met pocketholes en vanaf de bovenkant:


Dat was dus niet naar mn zin.

Nav jullie tips dus beneden begonnen, elke keer middels de hamer en twee blokjes hout de trede erboven iets naar boven gespannen en vervolgens de stootplaat erachter geschroefd aan de onderkant (ong elke 10cm een schroef).
vervolgens de spanning eraf en de bovenzijde via een latje vastgeschroefd.

Ik wilde eigenlijk geen latje, maar het wordt toch de binnenkant van de trapkast en het is zo wel meer hufterproof als iemand er tegenaan stoot:





ik hoop dat het zo beter is, ik ben nog maar bij de eerste drie stootplaten want het gaat langzaam (maar zeker).
wel merkte ik bij de eerste keer belopen een licht klapje, maar daarna niet meer. Misschien moest de stootplaat even "ingelopen" worden..

als het klaar is kit ik het nog af.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb nog nooit geschaafd.. shame on me.. maar ik zou niet weten hoe ik dat netjes kan doen..

ik hoor ze overigens bijna niet nu als ik eroverheen loop, de eerste versies bovenaan de trap hoorde ik wel heel goed.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De bovenkant maak je in inderdaad rond en niet schuin. Dit is om het kraken tegen te gaan. De bovenkant wordt niet bevestigd, alleen de onderkant. De verbinding aan de bovenkant met pocketholes kan je volgens mij beter loshalen. Als je niet in de trede erboven een sleuf kan frezen, is er een aanslaglatje nodig.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@Bijtel zoals je op de fotos kunt zien heb ik de pockethole constructie ook niet gedaan in de nieuwe versie hoor
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Waarom is er een aanslaglatje nodig als ik hem toch niet mag vastschroeven dan?

Ik ben niet zo heel technisch.. heb het idee dat de onderste twee treden zo goed zitten maar wil het wel goed doen en begrijp het aanslaglatje dan niet echt. Ik begrijp dat je hiermee een soort "sleuf" creeerd, maar het lijkt me toch dat hij ook vast moet zitten aan de bovenkant?

en met aanslaglatje bedoel je wel het latje aan de achterzijde zoals ik al gemaakt heb?
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ok bedankt voor de tips. Ik ga morgen het verschil eens bekijken (en aanhoren) geschroefd en ongeschroefd.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Vroeger heb ik trappen wel dicht moeten maken, of stootborden opnieuw moet bevestigen vanwege het kraken.
Je begon onderaan de trap. Op het loopdeel zette je een klos op de trede en je plaatste daar een balkje er op die ook onder de 'wel' van de volgende trede stak. Door op de hefboom te drukken, kwam die traptrede iets omhoog (milimeterwerk) en daar tegenaan plaatste je het stootbord die je ook weer vastschroefde op achterkant van de trede. Met andere woorden: de treden stonden een klein beetje 'op spanning' en iets rond. Nogmaals: milimterwerk. De bovenkant van het stootbord schaafde je over de lengte daarom ookeen heel klein beetje rond.

Als je boven begint, druk je de trede waar de klos op staat naar beneden en dat is niet de bedoeling. Vandaar onderaan de trap beginnen.

Misschien heb je wat aan deze tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.