Ombouwen pergola tot werk kot

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
De balken aan mijn kot zelf ook dubbel gevezen
ze bewegen ook te veel bij enkel vijzen

grtz
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat soort balken worden volgens mij vaak helemaal niet geschroefd, maar in een hoekprofiel geschoven.

Kan het water nou gewoon onder de wanden door lopen? Of komt er nog een waterkering ergens?
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Dat soort balken worden volgens mij vaak helemaal niet geschroefd, maar in een hoekprofiel geschoven.

Kan het water nou gewoon onder de wanden door lopen? Of komt er nog een waterkering ergens?

deze profielen worden normaal niet zo gevezen
bij de firma waar ze die profielen gebruiken boren gaten in de hoogte van het profiel waar ze dan lange draad staven in steken in de wandhoogte om dan samen aan te spannen en dat alles goed samen blijft

er zijn op de grond waar de kaders komen hard hout latten gevezen voor tegen het water

grtz
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
er zijn op de grond waar de kaders komen hard hout latten gevezen voor tegen het water

Precies, daar kan het water dus gewoon onderdoor. Dit is geen optimaal detail. Die lat en het onderste blokhutprofiel gaan rotten. Ik heb op dit moment ook even geen suggestie ter verbetering. Ach, het zal best een paar jaar meegaan :rolleyes:
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Die terrasplanken hebben genoeg lucht om zich heen om weer te drogen. Als je een (hard)houten lat opsluit, maar deze wel nat kan worden, dan zal er ongetwijfeld rot ontstaan die dan ook het omliggende hout aan zal tasten.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ik heb geen perfecte oplossing paraat omdat je op een vlonder aan het bouwen bent. Bij een nieuwe situatie zou ik aanraden om de onderste laag van een waterbestendig materiaal op te bouwen (steen bijvoorbeeld) en pas hoger met hout te beginnen.

Misschien is het nu een oplossing om onder je hardhouten lat een strip van bijvoorbeeld rubber aan te brengen, vervolgens over je hardhouten lat een stuk folie (rubber/epdm...) die naar buiten afloopt tot buiten je wand.

Alleen kan daar nog water onderdoor komen omdat je dan op je houten vlonder zit en dan bescherm je weliswaar je hardhouten lat, maar niet het hout dat daaronder zit. Sterker nog, dat sluit je dan helemaal af waardoor het niet meer kan ventileren. Beter zou zijn als dat folie (rubber/epdm) dan door zou lopen tot voorbij je vlonder en dan nog omlaag. Maar dan kom je wel weer bij het feit dat je gazon en vlonder op dezelfde hoogte zitten, idealiter zou je vlonder hoger liggen dan je gazon. En bovendien kan dat stuk vlonder dan ook niet meer goed ventileren.

Hoe zit dat nu bij het bestaande deel van je tuinhuis?

Wellicht heeft iemand anders nog een beter idee.

Voor extra inspiratie zou je hier eens naar kunnen googlen: flashing ground level wall
Bij de afbeeldingen zie je dan heel veel suggesties.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik zou de eerste plank van de vlonder verwijderen, en een betonnen bandje zetten tegen de klinkers aan, en daarop verder bouwen met het houtwerk.

Groet Pel.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Het hout is besteld en het hout dat moet geschaafd worden voor mijn deur en twee deuren voor mijn pa zijn Tuin huis zitten ook in het schaaf programma om te schaven op 56 x 130 is gemakkelijk als je in de houthandel werkt en Schaver bent van beroep

heb damp scherm folie liggen voor tussen kader en buitenste profielen

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Hout is geschaafd nu nog aitoclaaf drenken en dan laten drogen en dan beginnen met de deuren te maken voor ik en mijn pa

fotos volgen

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Morgen breng ik het eerste deel ban mijn hout mee ben het beu om te wachten dat ze het hout gaan klaar leggen
iedere keer morgen kijk ik morgen kijk ik

het hout dat ik ga mee hebben is 22 x 45 voor de kaders te maken waar de blokhut profielen op komen
blokhut profielen met tand en groef zichtbare maat 28 x 130 hopelijk heb ik deze regen einde deze week


grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Vraag ik zou de kaders eerst vast schieten en dan vijzen zou een vijs goed genoeg zijn in een breedte van 45 mm of zouden jullie er twee in draaien

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Morgen eindelijk om de rest van mojn hout de grote werken kunnen starten komende week ben dan in verlof
foto's volgen


grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Heb nu al mijn hout thuis liggen we kunnen beginnen bouwen aan de Rc cave

Alles in de kar opweg naar mijn huis
IMG_6228.jpg

De profielen voor de buiten kant 28 x 130 met tand en groef en gebroken hoekjes

IMG_6231.jpg

IMG_6232.jpg

De vier zijden geschaafde balken voor de deuren

IMG_6236.jpg

De profielen voor de binnen bekleding 19 x 110 met tand en groef

IMG_6230.jpg

IMG_6229.jpg


Plastiek over de balken van de deuren

IMG_6237.jpg

Update volgen morgen

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
De kaders zijn bijna klaar morgen de laatste stukken vast schieten en dan de buitenste profielen er op schieten of vast vijzen met damp doek er tussen

IMG_6238.jpg

IMG_6239.jpg

IMG_6240.jpg

Update morgen met foto's
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Zo de achterkant is ook klaar en gemonteerd heb beetje moeten duwen en trekken om het tussen de palen te krijgen

IMG_6245.jpg

IMG_6251.jpg

Volgende week verder doen

updates volgen

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Morgen verder doen ben in verlof sinds vandaag dus we kunnen werden bouwen

plannen wat veranderd ik ging direct op de ondergrond die er al ligt mijn planken vloer op schieten maar ga eerst latten op vijzen in tropis hout dat het kan verluchten en daar dan mijn planken vloer op

fotos volgen in komende updats


grtz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.