Forstnerbit slijpen

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo,

Ik heb onlangs mijzelf een kolomboor kado gedaan (zo'n groene ;-) en er gelijk een goedkoop setje forstnerboren bij gedaan om eens te proberen. Helaas pas achteraf de reviews gelezen van de bits...die blijken vaak zeer bot te zijn, dus ik ben van plan ze voor het eerste gebruik te slijpen. Ik heb in ieder geval al gezien dat de bits vol bramen zitten en niet bepaald scherp aanvoelen.

Nu heb ik een vierkante vijl (5-8 mm) die vrij fijn is een een vrij forse ijzervijl,maar uit diverse youtube filmpjes maak ik op dat je wat fijner gereedschap nodig hebt.
Nu heb ik ook een heel klein slijpsteentje dat speciaal voor snoeischaren is. Is dat misschien te gebruiken?

En wat is dan de beste aanpak bij het vijlen? En hoe weet je dat het boortje scherp genoeg is?

Martijn
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hier zijn twee foto's, van het slijpsteentje en van een van de boren.
De zogenaamde 'titanium coating' lijkt verdacht veel op een laagje verf. En de braam aan de centreerpunt is ook goed zichtbaar...
2017-06-01 20.39.27.jpg2017-06-01 20.40.39.jpg
 
P

Pel

Guest
Je kunt ze gewoon proberen te slijpen het maakt niet uit waar mee, als de bramen maar weg zijn en dat ze scherp zijn. Als je ze geslepen hebt zie vanzelf wel hoe het gaat, veel kun je er m.i. niet aan verkloten.

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als het gehard staal is werkt een gewone vijl niet. Ik gebruik zelf altijd diamantplaatjes daarvoor, voor 7-8 euro heb je er 3 bij Toolstation.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er kan (lijkt) meer mis dan alleen een stuk gereedschap dat niet scherp is, dat niet snijdt. Een goede forstner boor, die goed zijn werk doet, wordt na verloop van tijd stomp, dat is met de methoden die je in youtube filmpjes zit prima te doen. Zie het filmpje hieronder van James Barry.

Het het tweede filmpje zie je hoe een goede forstner boor werkt. En in het derde filmpje hoe je die slijpt. Maar als er in de basis meer mis is met het gereedschap, dan alleen stomp, dan redt je het met slijpen ook niet. Het is niet alleen de scherpte die bepaald of het gereedschap goed zijn werk doet. Maar je kunt het zeker proberen, de opgedane kennis gaat je echt helpen bij de volgende aankoop.

Succes, we horen graag het vervolg!

jaap




 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb die goedkope dingen ook wel geslepen met een vijltje. Het worden nooit super boren, maar beter iets dan niets.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.