Makita SP6000K1X Invalzaag

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik ben benieuwd naar meningen& ervaringen over/met deze zaag.

Binnenkort wil ik een invalzaag kopen, festool staat uiteraard goed aangeschreven. De mafell wordt door de meneer van freessjabloon.nl boven festool geplaatst, wie kan dit beamen? De stofafzuiging zou ook beter functioneren.

Is de makita, die simpelweg een festo-kopie lijkt, zijn geld waard?

http://www.toolstation.nl/shop/Elektris ... 430/p10557

Voor de duidelijkheid, wie iets over een van de drie kwijt wil, ga je gang. Festool is natuurlijk veelgebruikt en beschreven dus ik ben vooral benieuwd wat men van de concurrenten vindt.
 
A

Anonymous

Guest
Waarschijnlijk heeft de Mafell verkoper een betere deal met ze dan Festo,waardoor hij ze harder promoot.
Ik heb geen mening over de kwaliteit van de andere merken,maar ben tevreden met mijn Festo
invalzaag.
Alles staat of valt met de zuigkracht van de achterliggende stofzuiger ben ik van mening.

:arrow:
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ja, het leek me al geen zuiver oordeel gezien hij zelf afgeeft op festool.

Grappig hoe hij zijn produkten verkoopt:

Festool Machines / Festool Multifunctionele tafel MFT/3
(artikelnr: 495315)
Festool-Multifunctionele-tafel-MFT-3
Vergroot

Op velerverzoek nemen deze op in het assortiment.
Waarom er veel vraag naar is snap ik niet want hij is veel te duur en te lomp voor wat je krijgt.
Een walko tafel is vele malen veelzijdiger en handiger!

ps. Ik heb een ctl midi stofzuiger.
 
A

Anonymous

Guest
Dat heeft te maken met zijn ervaringen met Festool,ivm kortingen etc.
Althans,zoiets staat op Marktplaats.

:cool:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb laatst in een vakblad (ik weet niet meer welke) gelezen dat die Mafell inderdaad heel erg goed schijnt te zijn. Het fijne weet ik er niet meer van.
Ik heb zelf de Makita en die bevalt mij uitstekend. Ik had alleen laatst wat moeite met het in een hoek zetten, maar ik denk dat er wat vuil in de geleiders heeft gezeten. Het liep wat stroef namelijk.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik zie net dat de makita geen spouwmes heeft. Echt een zaag voor plaatmateriaal dus.

Jammer want hij maakt verder een goede kans.

Hier een filmpje:

7mg5IEVIz9o[/MEDIA]]
... re=related


(kunnen die ook op de site zichtbaar gemaakt worden?).

Grappig dat je geen stofzuiger gebruikt in een promotiefilm.....
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf alleen (goede) ervaringen met de Festool TS55, zowel in de CMS tafel als op de geleidingsrail. Wat ik van andere sites verneem is dat men de Mafell op een gelijk kwaliteitsniveau zet als de Festool. Er zitten op de Mafell enkele slimmigheidjes die Festool ontbeert. Als je de Mafell op een rails gebruikt kan je de diepte-instelling zo instellen dat de dikte van de lineaal wordt gecompenseerd. Ook valt de Mafell niet om als hij in de 45° stand wordt gebruikt.
De Makita kan je meer zien als een enigszins goedkopere versie van de Festool. Als ik het goed onthouden heb kan je op een enkele uitzondering na de geleiderails onderling verwisselen.
Ik zou ze gewoon uitproberen bij de leveranciers. De kwaliteiten liggen vrij dicht bij elkaar zodat de persoonlijke hanteerbaarheid een grotere rol gaat spelen. Ook zijn de Festool en Mafell onderdeel van een systeem.
Succes bij je keuze.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Hoi,

Bedankt voor je reactie.

De ts55 heb ik mee gewerkt en ik heb meer festool spullen dus dan lijkt de keuze makkelijk.

Maar ik wou de concurrentie ook een kans gunnen :)

Mafell is te duur en makita heeft geen spouwmes(dat hebben al die rail-loze cirkelzagen toch ook niet?).

Waarschijnlijk wordt het toch een ts55 dan. Makita ervaringen nog steeds welkom, om het ontopic te houden.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Dries,

Als je serieus naar een alternatief voor de Festool op zoek bent is DeWalt misschien wel een goed alternatief. De Whoodwhisperer heeft de twee machines getest en vergeleken. In onderstaande video geeft hij aan dat de verschillen minimaal zijn, misschien dat de prijs dan de doorslag geeft?
http://thewoodwhisperer.com/81-dewalt-tracksaw-review/

Fons
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Dries
Over de spero kan ik maar een ding zeggen. Niet doen. Via via wel eens mee gewerkt en ik was er niet te vreden mee. Maakte veel herrie, blad slingerde ietsje bij 44mm multiplex. Ik ken deze MAKITA niet maar heb wel ervaring met MAKITA. Ik mag op dit FESTO forum ;) wel zeggen dat je met MAKITA goede spullen voor met een goede prijs/kwaliteit verhouding koopt. Geen problemen goede garantie . Succes met je keuze
Hugo
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Duidelijke taal, geen spero dus!

Eigenlijk is mijn keus al op festool gevallen, ook omdat er flink veel 2e hands aangeboden worden en ik heb laatst weer met een atf55 gewerkt die al 20 jaar meegaat(professioneel) en die deed zn werk nog altijd uitstekend. Daarbij heb ik al meer festool spul dus ik kom er eigenlijk niet meer onderuit :)
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Heeft er iemand ervaring met de omvalbeveiliging van de Makita? Heb de machine niet zo gek lang geleden aangeschaft (en ben er reuze tevreden mee), maar merk een speling in de rail als de 45-graden stand gehanteerd wordt. D.w.z. de zool komt een milimetertje los van de rail aan de linker kant waar de omvalschuif zit.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je moet tijdens het zagen ook wel je zaag op de rails gedrukt houden, anders heeft dat inderdaad heel iets speling. Ik heb er zelf geen hinder van, dus ook nooit naar gekeken, maar kan je dat wieltje niet ook iets bijstellen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Josiboy,
Spero en scheppach zitten bij dezelfde importeur. Deze goedkope machine's worden in het verre oosten gemaakt. Dus geen degelijke duitse kwaliteit. Je kan er wel eens mazzel mee hebben maar het kan ook tegenvallen. Ik zou er van afblijven (maar ben dan ook al 25 jaar werwend met festo en festool gereedschap). Zou ik nu weer moeten kiezen dan zou ik mafell een serieuze kans geven.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
jpandriesse zei:
Je moet tijdens het zagen ook wel je zaag op de rails gedrukt houden, anders heeft dat inderdaad heel iets speling. Ik heb er zelf geen hinder van, dus ook nooit naar gekeken, maar kan je dat wieltje niet ook iets bijstellen?

Ik geloof dat je met het wieltje inderdaad wel wat bij kunt stellen, alleen dan gaat de machine wel akelig stroef over de rails.
 

WR1944

Oud hout
starterXL zei:
jpandriesse zei:
Je moet tijdens het zagen ook wel je zaag op de rails gedrukt houden, anders heeft dat inderdaad heel iets speling. Ik heb er zelf geen hinder van, dus ook nooit naar gekeken, maar kan je dat wieltje niet ook iets bijstellen?

Ik geloof dat je met het wieltje inderdaad wel wat bij kunt stellen, alleen dan gaat de machine wel akelig stroef over de rails.

Dat wieltje is voor het bijstellen van de zijdelingse speling op de geleiderail.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.