Welke afbijt werkt nog wél? Is er nog ergens de ouwe variant te krijgen?

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Ik ben mijn kozijnen aan het ontdoen van de lelijke laag lak die er op zit. Zit 'n laag beits en 2 lagen lak op, en die laatste is dof en rommelig opgezet.

Ik ben begonnen met 'n oud potje Histor waar nog methyleenchloride in zat. Dat ging best goed. Na een half uurtje kon ik al beginnen met krabben.

Nu heb ik echter de modernere variant - dit keer van de hema. Het werkt wel, maar het duurt uren voordat de laklagen eindelijk week zijn en dan haal ik nog niet alles er van af. Uiteindelijk zit ik dan in plaats van 'n half uurtje, meerdere uren in de stank. Wie kan mij een goeie afbijt aanraden? Is er via een wat minder legale weg aan het goeie spul te komen?
Voordat ik 'n kapitaal uitgeef aan de dure Alabastine producten die de lokale bouwmarkt te bieden heeft, vraag ik het eerst hier even.

Een schraapstaal werkt niet goed op deze taaie dikke lakken. Schuren is niet heel wenselijk vanwege de flink dikke lagen die er op zijn gesmeerd, en vanwege het stof...

groeten,
Laurens.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Al een verfbrander overwogen? Dat werkt altijd prima voor mij, moet je wel zorgen dat je de krabbers goed scherp houdt maar dat geldt natuurlijk ook voor afbijt.
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Nog niet geprobeerd. Ik heb 'n cheapo ding in huis... Stinkt dat niet heel erg?

Ik ga het in ieder geval proberen zodra de vluchtige stoffen weg zijn getrokken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Graffiti verwijderaar was een aantal jaar geleden de plus versie van afbijtmiddel. Bus wel via een bedrijf besteld, als particulier kon en kan je niet alles kopen. Het is wel gemeen spul.
 
P

Pel

Guest
De verf krabbers niet afweten, het zijn immers geen beitels, je moet de braam van het slijpen er aan laten zitten. Als je ze vlijm scherp maakt de trek je onherroepelijk diepe sporen in het hout.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Er is ook nog de lakfrees machine van Metabo.

Zelf geef ik de voorkeur aan een verfafbrander. Chemische spullen kan je beter alleen gebruiken als het écht niet anders kan. Beter voor je gezondheid en het milieu.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Korrels gootsteenontstopper tot en papje maken en dan er op smeren. Wel handschoenen en bril opzetten.

Idd. Bij voorkeur MET methyleenchloride ;-) Dat heb je precies weer de klassieke afbijt...

Of, minder 'gevaarlijk': alcoholische loog - gootsteenontstopper met spiritus. Dat moet je wel een week of zo laten 'rijpen'. De natriumhydroxide in de ontstopper verbindt zich met de alcohol tot natriumethanolaat (en water), een zeer sterke base die ook nog eens redelijk 'oplost in organische fasen, oftewel zich een weg kan binnenvreten in het bindmiddel van de verf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.