Plafondbekleding garage

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Forumleden,

ik wil van de zomer de garage wat (low-budget) op gaan knappen. Denk hierbij aan het coaten van de betonvloer, het schilderen van de (verschillende) metselwerk muren, en ook het bekleden van het balkenplafond. Voor dit laatste ben ik op zoek naar advies. Ik had graag een strak wit plafond, maar was niet van plan om het te stuccen. Wie heeft er tips voor mooie (goedkope) plafondafwerkingen? Ik had al gekeken naar het agnes one-step systeem. Dat zou een optie kunnen zijn, maar er zijn er vast nog meer. Qua vocht: het zijn half-steense muren. Ik woon er nog niet zo lang, maar heb tot nu toe geen vocht binnen kunnen ontdekken. Alle tips zijn welkom!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wat Wim zegt, maar dan de voegen vullen en glad schuren. Dan krijg je een plafond dat lijkt alsof het gestuct is, maar dan veel goedkoper.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Uniprime platen en deze met latex schilderen. Schroefgaten eerst vullen. Is een plafond wat een stootje kan hebben itt gipsplaat.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Excuus voor de late reactie. Bedankt voor jullie reacties. Mijn ervaring uit de bouw is wel dat wanden waarvan alleen de naden gevuld zijn vaak niet mooi zijn, zeker als er wat licht langsop schijnt. Nu zal dat niet gauw gebeuren langs een plafond, dus ik ga het zeker even nader bekijken. En dat doe ik ook met de uniprime platen. Bedankt voor de tips!
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb even wat zitten googlen, en ben toch wel gecharmeerd van het idee van de gipsplaten. Dat lijkt me de goedkoopste optie. Ik heb hierover wel een vraag:

Je hebt gipsplaten met afgeschuinde kanten, speciaal voor het dichtsmeren van de naden. Maar hoe doe je dit als je platen in de lengte op elkaar aansluit? Daar zit je dan gewoon met grove gipskanten die je op elkaar aan wilt laten sluiten. Krijg je dit netjes dichtgesmeerd? je kunt hier ook geen gaas overheen doen naar mijn idee, want dat komt er dan bovenop te liggen, waardoor het geheel niet meer vlak is.. Dus het is dan ook nog gevoeliger voor scheuren..

Iemand tips?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt voor de tip sven. Zie wel dat ze dubbel zo duur zijn als de platen met aan 2 kanten een afschuining. maar ik denk wel dat het dat waard is, ik ben bang dat ik anders geen strak plafond ga krijgen..
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Is je plafond dan zo lang dat je meerdere platen aan elkaar moet zetten? Volgens mij zijn gipsplaten in lange lengtes te krijgen zodat het uit één stuk kan.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
ik heb een plafond van ±6 bij 3,5 meter. Gipsplaten AK (met 2 afgeschuinde kanten) krijg ik niet gevonden boven de 3 meter...

edit: ik zie nu dat ik niet goed gezocht heb. ik vind platen AK tot 3600mm. wel alleen bij de professionele handels, de bekende bouwmarkten hebben ze niet. dus ze zijn te krijgen, problem solved ;)
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Even een extra vraag: Is het aan te raden om het regelwerk van het plafond vast te schieten met een luchtdruktacker, of levert dit onvoldoende sterkte op? schroeven kan natuurlijk, en ik kan me voorstellen dat dit steviger is, maar met een luchtdruktacker gaat dit natuurlijk veel sneller. als dit ook voldoet zou het ideaal zijn, maar ik wil geen risico lopen. Mijn ecotools tacker schiet brads tot 50mm.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dan moet je de brads schuin schieten en kruislings. Als je nieten kan schieten, gebruik je nieten met verschillend afgeschuinde punten. Zal ook vast een naam voor zijn.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
thnx voor de tip, wederom.

Ik zit net nog wat te googlen, en zie dat er ook wel eens gekozen wordt voor niet afgeschuinde gipsplaten, en deze dan gewoon te kitten met een acrylaatkit. Dan krijg je een elastisch naadje wat zichtbaar blijft, maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Scheelt een hoop gekloot met het afwerken van de naden. Dan hoeven alleen de schroefgaten geplamuurd en geschuurd te worden. Denk dat dat de meest goedkope, trefzekere en snelle optie is..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je kan je rachels gewoon met brads vast schieten. Werkt veel sneller als schroeven en je rachels splijten niet op het eind. Ik gebruik altijd de regel; als ik er aan kan hangen, is het voor de gipsplaat ook goed genoeg. Je knalt op elke balk er een stuk of 8 in en het zit prima vast.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Nog een vraagje over dit onderwerp. Ik heb eens de balken in mijn garage met de kruislijnlaser bekeken om te kijken hoe recht het is. Nu zie ik maximaal 1cm verschil, en vraag ik me af hoe ver je moet gaan met het waterpas maken van een plafond. Ga je dit tot op de mm nauwkeurig uitvullen met vulplaatjes, of komt dat niet zo nauw? Strijklicht op dit plafond is niet mogelijk, er kan geen zon binnen schijnen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zolang er geen korte knikken inzitten zoals 1 cm op de 60 cm, is het zeer waarschijnlijk niet zichtbaar.
Maar het is een kleine moeite om het vlak uit te stroken.
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Beste Juul,
Ik zou je willen adviseren WR gipsplaten (groene) te gebruiken aangezien deze geschikt zijn voor vochtigere ruimten. AK platen afvoegen met filler en finishen met een finisher. 4x ak is niet noodzakelijk, de niet afgeschuinde kanten (kopse kanten) dienen dan wat breder afgevoegd te worden. Voegen wapenen met gaasband breedte 50mm. Alles met korrel 220 schuren. Platen en voegen voorstrijken met een voorstrijk en dan netjes 2x aftexen. Dan heb je een lekker strak en mooi plafond. Gr. Rene
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
@Rene: ten tijde van jouw reactie was ik al begonnen met de voorbereidingen (bestellen), dus ik heb jou advies niet meer meegenomen in mijn ontwerp. Toch bedankt hiervoor! Overigens is mijn garage droog genoeg (ook 's winters) zodat ik er vertrouwen in heb dat deze platen zullen voldoen. Enja, ik heb ook niet veel keus meer :)

Inmiddels zitten de platen tegen het plafond en zitten de spots erin. Die gaan er nog uit met het latexen, maar dan heb ik tenminste fatsoenlijk licht in mijn garage. Nu moeten alle schroefgaten geplamuurd (met knauf renoband, welke me door mijn lokale bouwmarkt werd geadviseerd, en welke na een test goed lijkt te voldoen) en geschuurd worden, en de naden gekit. Dan voorstrijken en texen, en dan kan ik verder met de vloer :)

IMG_2323.jpg

Overigens heb ik behoorlijk zitten schelden op mijn ecotools brad tacker. Hij begon op ongeveer de helft af en toe vast te lopen, waarbij de slagpin iets krom boog. Door de kromme slagpin liep hij steeds vaker vast, waarna ik tegen het einde van het plafond soms nog maar 5 á 10 brads kon schieten voordat ik de kop er weer af kon halen.. gelukkig gaat dat eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Hallo Juul, plafond ziet er keurig uit. Vraagje wordt het ook een werkplaats en ben je dan niet bang voor te weinig lichtopbrengst bij gebruik van spots? Gr. Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.