mini combinatiemachine?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Nou.... Kity is volgens mij overgenomen door Scheppach toen ze faiiliet waren of vlak ervoor. Zou kunnen zijn dat van der Spek dus nu ook importeur van Kity is. Bij mijn weten zijn er al een tijd geen nieuwe machines uitgekomen dus weet niet of het nog wel een aktief merk is.

Ik heb weleens vernomen dat verkrijgbaarheid van onderdelen bij Kity een probleem was voordat ze failliet gingen..

Ik heb zelf altijd Scheppach machines gehad, een vriend van mij heeft zon Kity zaagtafel uit de junior serie gehad. Ik heb met die Scheppach eigenlijk nooit een probleem gehad (TS-2000 met allerlei uitbreidingen) en de buurman had met die Kity steeds problemen met de haaksheid. Meer weet ik er niet van.

Baptist in Arnhem verkoopt volgens mij ook nog steeds Kity (en Scheppach)

Scheppie
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn Kitty zaagtafel heb ik in Engeland besteld. De verzendkosten vielen heel erg mee, iets van 80 euro, zeker gezien de prijs die beduidend lager was dan in Nederland.
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
hmm, klinkt toch allemaal een beetje problematisch.
ik denk dat het niet zo verstandig is om met een (machinaal)merk in zee te gaan waarvan je bij voorbaat al weet dat het qua onderdelen en service bewerkelijk wordt.
Voor een handschaaf of zo ligt dat wat anders.
Kity valt dus denk ik af (dat is geen oordeel over de kwaliteit)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Goed. Heb zojuist een paar mailtjes gestuurd naar leveranciers in UK, België en naar onze vrienden in Arnhem. Is kijken wie er kan leveren en wat het interessantst is ook icm. met verzendkosten/shipping.

Het blijkt toch een probleem te zijn om aan relatief kleine machines van enige kwaliteit te komen. Als ik de ruimte had kocht ik gewoon een hammer of felder. Maarja, in een schuurtje van 2x3m...?

Of een joekel van een handschaaf en bikkelen met de hand. Maar zal wel enige oefening vragen eer je zon resultaat krijgt als van de vlakbank.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Is geen probleem hoor, Scheppach overal verkrijgbaar en zeer niet slechter dan Kity, eerder degelijker en veelzijdiger. Overal in Nederland nieuwe verkrijgbaar en ook goed te krijgen op marktplaats.

ik heb zelf nog een HM2 met aanbouw frees te koop. Geinteresseerden stuur me maar een PB voor de details en evt een foto. Beide machines goede nette conditie, zichtbaar weinig gebruikt.

Scheppie
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als ik kijk naar de kleinste schaafbak die sheppach in het assortiment heeft zit je op 135kg en 1m3. Dat is echt te groot voor de gemiddelde hobby/thuis man.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Inca had ook van die kleine en kwalitatieve vlak- vandikte schaafbankjes. Jammer dat ze die niet meer maken. Als iemand zo'n machine te koop weet staan mag je het altijd laten weten. Ik ben al 2 jaar op zoek...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
David80 zei:
Als ik kijk naar de kleinste schaafbak die sheppach in het assortiment heeft zit je op 135kg en 1m3. Dat is echt te groot voor de gemiddelde hobby/thuis man.

Als je serieuze hobbyist bent, je wilt redelijke maten schaven en fatsoenlijke machine hebben dan kom je niet kleiner uit dan dit segment.... anders kom je in de tafelmodelletjes en dan praat je over hele andere machientjes....

De eerste Scheppach van 1m3 moet overigens nog gebouwd gaan worden... :D Zon ding is ruwweg een meter lang, 60 breed en 85 hoog.

Scheppie
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou, kreeg zojuist een mailtje van onze vrienden in Arnhem; volgens hun is Kity ermee gestopt ze leveren dit merk dus momenteel niet.

Ook van de winkels uit België en UK krijg ik geen reacties. Officiele site van Kity.fr ziet er ook een beetje dubieus uit. Gehacked en incompleet... :S
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Nou, ik ben er uit;
Ik ben bij Jan Pranger geweest in Lemmer en het wordt de Minimax c26 Genius;
prachtige compacte en innovatieve machine.
Ik had het liefst zijn machine gekocht, maar ik moet eerst mijn huis verkopen, een ander huis kopen, verhuizen etc. etc. en dan kan ik hem pas kwijt.
Zijn machine is onder andere voorzien van de speciale schaafas voor drie messen; deze worden gemaakt in Zwitserland en kunnen er zonder stellen in gezet worden.
Er zit verder de installatie voor langgatboren bij, compleet met een kist ongebruikte boren, een frees met ongebruikt freesblok, nieuwe zagen, afkortgeleiding etc. etc.
Gewoon een nieuwe in feite die hij eigenlijk had gekocht toen hij nog kindermeubelen ontwierp en maakte maar voor zijn draaiwerk is dit uiteraard een beetje overkill.

wordt vervolgd
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad "Tantetruus" hij is te koop. Ik heb hem gekocht toen ik nog bezig was met restauratie en ontwerpen/maken van kindermeubelen. Ik draaide toen ook al en dat is alleen maar erger geworden :lol: . De aanbouw van de machine (langgat, frees en vandikte) heb ik nooit gebruikt. Nu kan ik dat nieuwe spul (gekocht in seizoen 2007/2008) nog jaren laten liggen maar ook iets kopen, dat ik daadwerkelijk gebruik. Daarom wil ik hem wel kwijt, maar loop er niet mee te leuren op internet/marktplaats. Liever doe ik hem weg aan een liefhebber "uit de eigen kring" van dit Forum.
Binnenkort plaats ik wel een paar foto's op marktplein.
Nog bedankt voor je gezellige/informatieve bezoek en je positieve berichtgeving.
Op mijn site bij "nieuwsfoto's" kan iedereen hem ook bewonderen.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
hoi Jan, geen dank, het is gewoon een hartstikke goed ding maar zolang ik nog niet verhuisd ben heeft het geen zin jou aan het lijntje te houden:)

Ben redelijk jaloers weer naar dordrecht vertrokken, je hebt echt een hele leuke stek daar!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
tantetruus zei:
Nou, ik ben er uit;
Ik ben bij Jan Pranger geweest in Lemmer en het wordt de Minimax c26 Genius;

Mooie machine inderdaad, maar niet echt een mini combi toch? Is deze niet bijna net zo groot als een Robland oid?
 
A

Athanor

Guest
Hoe ga je zoiets dan ik je kelder krijgen? Heb je een ruime toegang?

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Athanor.
Er zit een wielconstructie onder die je omlaag kunt brengen waardoor de machine verrijdbaar wordt. Hij kan overigens ruim door de normale standaard deuropeningen.
Ik zal hem morgen op ons marktplein zetten.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.