mini combinatiemachine?

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Bestaan er ook "mini combinatiemachines"?

Ik heb een kelder van 4 bij 3,50 dus ben wat beperkt in mijn ruimte :cry: Ik werk met name met massief hout en de meeste bewerkingen zijn zagen, vlak/vandikte en bovenfrezen.
Voor dat bovenfrezen wil ik t.z.t. een bovenfreestafel aanschaffen (zal gezien de situatie verrijdbaar moeten zijn).
De lengtes waar ik mee werk zijn 150cm max.
 
A

Athanor

Guest
Dan zul je voor een goede kwaliteit toch bij Kity uitkomen denk ik. Baptist was daar dealer van, maar ik weet niet hoe dat nu staat. Je kunt bij hen in ieder geval goed advies krijgen over het inrichten van een kleine werkplaats. Robland heeft ook een nieuwe combi uitgebracht, maar dat is volgens mij met 26 cm schaafbreedte nog een forse machine.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Haha... Goed dat je ambities hebt! Natuurlijk een uitstekend alternatief. Maar ik dacht even aan de compacte ruimte en het gegeven dat het een kelder is. Hoe moet je de machine er in krijgen?

Fons
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Dat is een leuk ding, die hegner, dan zou ik alleen nog een kleine
vlak/vandikte nodig hebben.
Hoe goed zijn die hegners?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Compacte vlak/vandiktebanken zijn op marktplaats voldoende te krijgen van oude merken.

De figuurzagen van Hegner schijnen de top te zijn, de draaibanken ook erg goed. Ik heb iemand gekend die de machine ook had, en hij was er zeer over te spreken. Dat mag ook wel, gezien de prijs van rond de 1500 euro. Maar zoals ik al zei, het is wel een kleine machine, niet te vergelijken met het formaat van een felder of kity.
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Nou zou dat formaat in dit geval juist zijn plus kunnen zijn dus zeker een tip om in gedachte te houden, bedankt!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Deze situatie pleit natuurlijk voor een Scheppach combi machine. Een mooie HM-2 vlak vandiktebank met aanbouw freestafel (TFE-30) en eventueel de langgatboor (LBE-16) en schuurdelen (BSE-600 / TS-300) zouden je alle machines opleveren die je nodig hebt. De machine past op minder dan een vierante meter en kan praktisch overal geplaatst worden.

Zelf een lintzaag (BSE-32), beitelslijper (HSE-260) Draaibank (DE-150 / DE-175) Borsteldeel (BE-150) of cirkelzaag (KSE-250 / KSE-300) zijn te krijgen. Veelzijdiger kan dus niet.

Goede machines hoeven niet al te duur te zijn op marktplaats.

Scheppie
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ik moet scheppie gelijk geven.
iedereen praat over over kity, felder e.d e.d maar over scheppach geen woord.
Ik ben zelf een groot fan van scheppach en moet toegeven de beschikbare ruimte die je hebt dat daar een hm2 ideaal is.
een compakte sterke machine waarmee alles mogelijk is
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ter illustratie van bovenstaande reacties : -)

Foto-AIFALFAQ.jpg

Foto-CEVI3F8H.jpg

Foto-KCVOTUV7.jpg
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tantetruus zei:
ok, ga ook even naar die hm2 kijken, bedankt :D

Heeft scheppach ook schaafmachines met gietijzeren aan- en afvoertafels? Want die modellen met plaatijzeren tafels lijken mij zeer bedenkelijk van kwaliteit...

Een bevriende gitaarbouwer heeft na enige omzwervingen de "kity 439" aangeschaft en is er zeer tevreden over. En mij lijkt het een goed "kelderexemplaar" ;)
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Die masjien hierboven heeft redelijk dikke bladen hoor, maar zelfs de zaagtafel van gevouwen zinkstaal is nog best stug. Bedenkelijke kwaliteit is geen term die je scheppach gebruikers zal horen gebruiken ;)

ps. Volgens mij is het gietijzer maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Het roest iig als een idioot!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Alleen de nieuwe Scheppach modellen hebben gietijzeren tafels... dat zijn de modellen met als toevoeging de CI (Cast Iron).

Voor het gebruik waarvoor de Scheppachs bedoeld zijn, licht tot middelzwaar werk is mijns inziens gietijzer geen must en geen wezenlijke verbetering. Ik heb heel wat machientjes gezien en nog nooit 1 met een blad wat ook maar in de verste verte krom was.

In theorie is het dus waarschijnlijk beter maar in de praktijk zie ik dat niet. Zeker niet omdat je die machines juist koopt in de kleinere werkplaats en handelbaarheid dan een pre is. Zon gietijzeren blad maakt zon machine 100 kilo zwaarder.

Je moet je bovendien afvragen of je met de kwaliteit gietijzer die je in het goedkopere segment krijgt blij moet zijn. De tafels van de oorspronkelijke Scheppach zijn van hoge kwaliteit, als je daartegenover goedkope en slecht gegoten gietijzer zet wie is dan beter af?

Scheppie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
tantetruus zei:
timmertje zei:
Dit ziet er (van de foto af in ieder geval) best leuk uit;
als dat een goed ding is, is hij wel érg goedkoop?

Ga er maar vanuit dat de kwaliteit hiervan een stuk minder is dan van een fatsoenlijke Scheppach, Kity of iets dergelijks... Dit is chinees handelswaar waarbij alles van dun blik is. Dit is niet gebouwd door een machinebouwer met visie en een doel erachter maar door goedkope klonenbouwers die handelsmachines in de markt zetten.

Voor simpele werkzaamheden waarschijnlijk best bruikbaar maar wil je een serieuze machine waar je langjarig plezier aan kunt beleven dan zou ik me hier niet aan wagen.

Scheppie
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een jaar of 8 stond ik voor hetzelfde probleem. Mijn werkplaats was ook een kelder van 3x4,5 meter.
Ik heb toen de keuze gemaakt voor de junior serie van kity (419, 429 en 439). Het zijn kompacte machines die je zelfs in een stellingkast kunt opbergen als het nodig is.
Ik heb toen wel zitten twijfelen of de genoemde schappach een optie was, maar het vele omstellen en ombouwen v/d hulpstukken heeft mij ervan weerhouden.

De kity machines beschouw ik zo'n beetje als de beste aankoop die ik gedaan heb. Ik gebruik ze veelvuldig en heb er nooit problemen/storingen mee gehad.
Soms twijfel ik wel om over te stappen naar een grotere machine omdat ik steeds meer grote projecten doe en ik inmiddels meer ruimte tot mijn beschikking heb.
Net weer een opdracht gekregen om een groot wandmeubel te maken van ruim drie meter breed en twee meter hoog, grotendeels van massief hout. Tot nu toe zijn echter ook de grotere projecten op de kity machines gelukt. Het zal ook nu wel lukken...
gandel
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Volgens mij hebben ze geen reseller in NL. Enigste wat ik kan vinden is in de UK en waarschijnlijk komen er dan behoorlijke shipping kosten bij want 1 zon machine weegt al gauw 30 a 40 kg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.