Hanglamp boven bureau maken (vraag over LED)

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hoi allemaal

Ik wil graag een eikenhouten balk als hanglamp boven mijn bureau maken.

Intussen heb ik een mooie balk geschaafd en klaar om een sleuf te frezen, maar misschien bestel ik best eerst het LEDmateriaal om te zien wat ik waar moet verwerken in het hout. Kan iemand mij voor de volgende twee "opties" enkele suggesties geven van materiaal en misschien ook even doorgeven waar ik kan bestellen:

De balk is 6cm x 6cm x 1m60 lang. Ik heb dus maar een max 1m50 LEDstrip nodig. Ik ga hem wrschl ophangen aan staalkabels.
In het (vals) plafond zit een gat (8cm diameter ongeveer), waar de stroomkabel nu door steekt.

- Ofwel verwerk ik de trafo in het plafond, indien mogelijk en komt er dus een kabeltje (?) vanuit het plafond naar de houten balk.
- Ofwel probeer ik ook de trafo in de houten balk te steken en dan kan ik 'gewone' stroomkabel (eventueel met een kleurtje) vanuit de balk naar het plafond brengen waar ik aansluit op de kabel die er nu ligt. Ik hoor graag jullie advies!

Kent iemand misschien ook een merk/type voor een warme kleur wit?
Ik ben nog aan het overwegen om aan de binnenkant van de balk iets te voorzien zodat het licht meer reflecteert...misschien hier ook iemand een idee over materiaal/hoe...

Groeten en alvast bedankt!
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
als je de transformator in het plafond kan verwerken dan zou je eventueel de balk van stroom kunnen voorzien via de staalkabels dus geen extra snoer naar beneden via de staalkabels gaat dan de laagspanning.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Led....als je geen haast heb zou ik die op ali express bestellen (daar komt het gross toch vandaan)
idem voor de trafo
Reflectie hoeft niet, leds schijnen in een bepaalde richting en niet rondom zoals een gloeilamp
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Die had ik inderdaad al gevonden!

Alleen heb ik geen idee hoe ik (veilig) stroom op die kabels moet krijgen...

Probleem is nu dag we een bureau hebben van 2m50 lang. Het gat zit juist in het midden...de stzalkabels zullen dus telkens ongeveer 80cm van dat gat afhangen...ik dacht zelf met 3 kabels te werken: 2 staalkabels aan uiteinde van de balk, om te dragen en centraal een stroomkabel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Laagspanning van 12 of 24 volt is probleemloos op kale kabels te doen. Hier slaat je hart niet van over, zeker niet met de lage vermogens die LED vragen. Zolang je onder de 50 volt blijft is het veilig. Daar werkt een gemiddeld TIG lasapparaat ook op, met amperages van 200 ampère. Daar krijg je nog wel eens een tik van als je de stekker weer eens vergeet:p

Veel meer moet het niet worden, bij 400 volt krachtstroom kan 300 milliampère al schadelijk zijn, vraag me niet hoe het precies zit, dat weet ik niet. Wisselstroom of gelijkstroom maakt ook nog verschil.

Van de 12 volt heb ik vroeger zat gehad als ik met de handen op de treinrails zat, dat ging altijd goed.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Het is niet de spanning die gevaarlijk is maar de stroom, en dan ook nog eens door welk orgaan hij loopt.
een paar mA door je hart kan al dodelijk zijn. Als de stroom pakweg aan je hand erin gaat en aan je elleboog eruit kan, hou je er hoogstens een zwaar verbrande onderarm aan over (veel hogere stromen uiteraard).
Maar van je linkerhand naar je rechtervoet is al een ander verhaal. enz...
Met laagspanning en de grootte orde van het verbruik van een led strip zou ik me geen zorgen maken.
Kris
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Die bekende bureaulampen met twee telescoopjes als arm hebben ook 12 volt op de armpjes staan.
m1cyjk2wkgik.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat nu langzaam opkomt in de shops in China zijn strips met een stukje Aluminium erachter, deze zijn leverbaar in 20 en 50cm zover ik heb gezien, ze zijn er ook met een diffuus filter erop en kosten weinig, het type LED wat de hoogste lichtopbrengst geeft is de 5630/5730. Om je 150cm te halen kun je er 3 in zetten, voor 3 USD per stuk, hoef je het niet te laten, je zou dan zelfs nog een schakelaar op de lamp zelf kunnen zetten waarmee je 1 of 2 tubes uit kan zetten
led strip alu.jpg
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Led....als je geen haast heb zou ik die op ali express bestellen (daar komt het gross toch vandaan)
idem voor de trafo
Reflectie hoeft niet, leds schijnen in een bepaalde richting en niet rondom zoals een gloeilamp

Misschien een domme vraag, maar ik vind op Ali Express enkel LEDS in alle kleuren...ik zou enkel warmwit nodig hebben.
Kijk ik verkeerd, of kan ik die ook gebruiken? Maar dan wellicht met een specifieke trafo?
En zou 60 LEDs/meter voldoende zijn voor boven een bureau? Het moet niet volledig ongezellig uitgelicht zijn, eerder wat meer sfeer. Er staat nog een kleine bureaulamp voor extra ligt...
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Leuk idee! Zag laatst ook zoiets voorbij komen op internet, eventueel ter inspiratie: https://www.indusigns.nl/indusigns-shop/industriele-hanglamp-woodlight/
AE heeft ze in alle kleuren maar ook enkel wit, zoek bv eens op Led strip 5050. Dit is warm-wit licht.
Weerkaatsen kan met aluminium isolatie tape, maar een mooiere oplossing is om een ledstrip inbouw profiel in te frezen.

Ben benieuwd naar de foto's van de bouw en het eindproduct :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De alu profielen die ze bij de diverse LED webwinkels verkopen zijn helemaal niet duur. Bovendien heb je keus uit blank, wit of zwart profiel, kun je helder, opaal of half opaal afdekken en hebben ze verschillende vormen en maten profiel.

Ik zou daar nooit een standaard bouwmarktprofiel voor gebruiken, daar zijn fraaiere oplossingen voor. Plak een LED strip altijd op aluminium, deze heeft namelijk een koellichaam nodig, anders gaan je LED strips niet lang mee.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Leuk idee! Zag laatst ook zoiets voorbij komen op internet, eventueel ter inspiratie: https://www.indusigns.nl/indusigns-shop/industriele-hanglamp-woodlight/
AE heeft ze in alle kleuren maar ook enkel wit, zoek bv eens op Led strip 5050. Dit is warm-wit licht.
Weerkaatsen kan met aluminium isolatie tape, maar een mooiere oplossing is om een ledstrip inbouw profiel in te frezen.

Ben benieuwd naar de foto's van de bouw en het eindproduct :)

Is zo'n grote 5050 led niet te 'zwaar' voor zo'n bureaulamp. Ik hoef geen ongezellig, volledig uitgelicht bureau.
Ik heb nog te weinig LEDstips gezien om te weten wat ik best kies: 30/60/120 led/meter of de 3528/5050 leds...

Misschien iemand een idee voor zo'n bureaulamp?

Inbouwprofiel komt ook vaker terug, dat ga ik ook even opzoeken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Onlangs nog gezien in zo'n paginagrote advertentie (One day only of iets dergelijks) een set van drie ronde ledlampen, zonder bedrading, bewegingsgeactiveerd, voor een paar tientjes. Hoef je enkel een kleine verdieping in het hout te maken en geen geode meer met draden en drivers.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Wil zelf ook nog eens een balk maken met daarin leestrips/lampen. Omdat die bij ons dan boven de eetkamertafel komt wil ik hem wel kunnen dimmen. Zijn er voor die ledstrips ook dimmers, zodat je zelf kunt kiezen hoeveel licht er op de tafel komt?
(veel licht voor afruimen, weinig licht voor sfeer)
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Is zo'n grote 5050 led niet te 'zwaar' voor zo'n bureaulamp. Ik hoef geen ongezellig, volledig uitgelicht bureau.
Ik heb nog te weinig LEDstips gezien om te weten wat ik best kies: 30/60/120 led/meter of de 3528/5050 leds...

Misschien iemand een idee voor zo'n bureaulamp?

Inbouwprofiel komt ook vaker terug, dat ga ik ook even opzoeken.

Omdat het zo goedkoop was heb ik inbouwprofielen ook eens bij Ali in China besteld, maar toen ik het thuis kreeg compleet met een factuur voor invoerrechten was het niet zo goedkoop meer. Sindsdien bestel ik mijn LED-spullen hier; goedkoop genoeg en sneller in huis.

Ik heb een aantal dingen gebouwd met geintegreerde led-verlichting en liep tegen hetzelfde probleem aan. Strips met een lage lichtopbrengst hebben weinig leds/meter, maar de individuele lichtpunten zijn daardoor te zichtbaar. Bij strips met 120 leds per meter zitten de leds dicht bij elkaar maar is de lichtopbrengst weer zo hoog dat je er bij kunt opereren. Uiteindelijk gebruik gemaakt van 120 leds/m in combinatie met een draadloze dimmer. De ontvanger is klein genoeg om in te bouwen en onthoudt de laatste instelling, dus de afstandsbediening kan daarna in de kast.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Misschien iemand een idee voor zo'n bureaulamp?

Inbouwprofiel komt ook vaker terug, dat ga ik ook even opzoeken.
Zoals ik je al zei als je 3 van die strips van 50cm erin zet kun je ze apart schakelen, zorg dat je altijd voldoende licht hebt als je het nodig hebt, bij moet een Buro lamp juist voldoende licht geven, maar als je dat niet echt nodig hebt kun je het dan in elk geval deels uit zetten, er zijn ook voor weinig goede dimmers te vinden.

Over de prijzen zorg dat je bestelling totaal onder de 40 dollar blijft en je hebt geen extra kosten.
Ik heb over de 300 bestellingen die ik intussen in China heb gedaan 1 keer extra kosten moeten betalen dat was over een Tablet van 120 dollar.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Omdat het zo goedkoop was heb ik inbouwprofielen ook eens bij Ali in China besteld, maar toen ik het thuis kreeg compleet met een factuur voor invoerrechten was het niet zo goedkoop meer. Sindsdien bestel ik mijn LED-spullen hier; goedkoop genoeg en sneller in huis.

Ik heb een aantal dingen gebouwd met geintegreerde led-verlichting en liep tegen hetzelfde probleem aan. Strips met een lage lichtopbrengst hebben weinig leds/meter, maar de individuele lichtpunten zijn daardoor te zichtbaar. Bij strips met 120 leds per meter zitten de leds dicht bij elkaar maar is de lichtopbrengst weer zo hoog dat je er bij kunt opereren. Uiteindelijk gebruik gemaakt van 120 leds/m in combinatie met een draadloze dimmer. De ontvanger is klein genoeg om in te bouwen en onthoudt de laatste instelling, dus de afstandsbediening kan daarna in de kast.

Nu we toch bezig, misschien een noob-vraag.
Die draadloze dimmer, waar sluit je die ontvanger op aan? Dit lijken me zo vreemde uitgangen. Kan dat rechtstreeks op een trafo?

Ik heb vanmiddag op AE zitten surfen en heb intussen 15 meter strips besteld om de intensiteit en uitzicht te vergelijken. Echt belachelijk hoe weinig het kost. Hier moet een economie (of de natuur) toch van kapot?
- 5 meter, 60Led/m, 3528 warm wit
- 5 meter, 60Led/m, 5050 warm wit
- 5 meter, 60Led/m, 5630 warm wit

Totale kostprijs: 7,50 euro! En ik overweeg ook om nog een strip met 120Leds/m te vragen.
Misschien ben ik gefopt, misschien niet. Voor dat bedrag wil ik het er wel op wagen. Ik heb wel naar shop-reviews en aantal bestellingen gekeken om te zien dat ik niet de eerste was :eek:)
Trafo, profiel, evt. dimmer zoek ik misschien dichter bij huis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.