Hanglamp boven bureau maken (vraag over LED)

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik zit nog even vast hoe ik de staalkabel uiteindelijk aan de balk ga vastmaken.
Op deze website kan je ophang sets kopen: https://www.staalkabelstunter.com/technx-ophangkit-8.html

Dat lijkt me wel wat, alleen eindig ik met een zelfklem mechanisme dat M6 draadeinde heeft. Iemand een tip of idee hoe ik dit charmant in de balk kan verwerken?
Ik was aan het denken een soort kokertje met schroefdraad IN de balk te krijgen maar 1. ik weet niet of dit bestaat en 2. hoe ik dat stevig moet vast maken. Tenzij dit het in hetzelfde systeem als het plafondbevestiging werkt waarbij je dit met een schroef moet vastzetten. Alleen vind ik dat niet in M6...

Die lampen van indusigns zijn inderdaad heel mooi, had ze al eerder gezien. Alleen krijg ik die ijzeren houders niet zelf gemaakt. En ik wil zoiets ook niet op maat gaan laten maken.
Trafo verwerken IN de balk is optie twee, als ik het niet weggestoken krijg in het verlaagd plafond.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
De sets die je bij ledstipkoning koopt (en alle andere sets) bestaan uit twee delen: een trafo en een sturing, meestal met een IR oogje. Als je de trafo in het plafond verwerkt gaan er twee draadjes naar de sturing, die je dan op de balk kan monteren, zo groot zijn die niet. Vanaf daar stuur je je RGBW led aan.
Aan uit via de muurschakelaar, de kleur stel je eenmalig in via de afstandsbediening.

Kies vooral niet voor gewoon RGB, daar krijg je nooit mooi warm wit mee.
RGB +W lukt dan beter.
RGB WA (amber) is helemaal luxe, maar nog duurder.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Aangezien er toch enkele zeer handige harry's hier zijn, heeft iemand een idee hoe je de schroef/moer uit onderstaande foto noemt?
Ik vermoed dat dit ook op een of andere manier de stroomdraad wat vast houdt of niet?

balk.jpg
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Dat is een trekontlasting maar er zijn zoveel soorten in dat je het met die zoekterm alleen niet gaat redden denk ik.
Metalen trekontlasting geeft al wat opties.
'wartel' kan je ook proberen, dat geeft misschien zelfs meer opties.

Maar er is een 'Fabory' winkel in Hasselt, die gaan je 9/10 wel kunnen helpen aan zoiets.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Zou het ook kunnen dat hier nog een stuk holle draadstang in zit? Ik zit maar iets te zoeken wat de kabel toch iet of wat vast houdt, zodat het niet enkel met de twee draadjes in de trafo (of alternatief aan lusterklem) zit vastzit...
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
als je gewoon aan de binnenkant een knoop in je draad legt, is het meestal al voldoende.
Of de wartel kiezen ifv de draaddiameter, dan klemt die bij het vastzetten.

Kris
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Het is klaar! Intussen moest er een kinderkamer geverfd worden en nog wat andere kleine klussen geklaard worden, waardoor het op zich heeft laten wachten.
Ik ben vergeten foto's te maken in tussentijd. Dit is het eindresultaat! Er zitten nog een deel schoonheidsfouten in, maar voorlopig ben ik de enige die ze weet zitten of zie :eek:)

_MG_1486.jpg

_MG_1487.jpg

_MG_1489.jpg

De ophanging in de 'rampamoer' gedraaid. Iets dat ik hier heb leren kennen! Ontzettend bedankt nog voor die tip!
_MG_1494.jpg

Toch net iets te slordig. Hieronder zit uiteindelijk de dimmer en een lusterklem. Doordat de ruimte net niet groot genoeg is, blijft het 'dekseltje' niet meer zitten nadat alles werd geolied.
Ofwel ga ik toch de ruimte eronder groter uitfrezen of ik ga een scharniertje met een klem er opzetten zodat het toch dicht blijft. Die halve maantjes waren bedoeld om het open te kunnen maken omdat het eerst allemaal toch wat klemde.
_MG_1497.jpg

Plafondbevestiging van de ophanging.
_MG_1498.jpg

_MG_1504.jpg

_MG_1507.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mag ik vragen hoe je met de kabel vanuit het einde van je led strip naar de bovenkant van de balk bent gegaan?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Mag ik vragen hoe je met de kabel vanuit het einde van je led strip naar de bovenkant van de balk bent gegaan?

Sorry voor de late reactie. Uiteinde van led strip had twee dunne kabeltjes...die op listerklemmetje gestoken. Aan andere uiteinde van klem de dimmer aangesloten. Na dimmer opnieuw lusterklem waarop stroomkabel uit plafond is aangesloten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.