Hanglamp boven bureau maken (vraag over LED)

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Die dimmer zet je tussen trafo en led-strip. De aansluitingen zijn vrij standaard voor 'kant en klare' led-strips, maar je kunt ze er ook af knippen en zelf verbinden. Dan wel even letten op + en -, uiteraard.

Wat betreft betrouwbaarheid van shops op AE: ik heb nog maar één keer een mindere ervaring gehad, en omdat de verkoper niet reageerde werd dat volautomatisch door Ali opgelost. Werkt perfect, maar inderdaad, voor die prijzen kan dat toch helemaal niet?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Nog even een technische vraag voor de elektriciens onder ons.
Stel dat ik de trafo in het vals plafond wil steken...met wat voor soort kabel moet ik dan van die trafo naar de leds?
Normaal zijn van twee van die dunnere (rood en zwart)...is dat dezelfde dikte als 'standaard' bruine en blauwe kabel?
Ik dacht nl zo'n mooie struikijzer kabel te gebruiken. Ik heb er gezien met 2 koperdraden van elk 0,75mm...
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik heb nog niet veel vorderingen gemaakt. Ik ben de voorbije tijd vooral bezig geweest met het opruimen van de kelder/werkplaats. Ook heb ik enkele andere hulpstukken gemaakt. Ook eindelijk de 'frees-uitbreiding' op de werktafel gemaakt! Daarmee hoop ik nu de uitsparing voor het alu-profiel in de balk te frezen. Alleen is mijn frees zelf wat aan de botte kant. De eerste testen op naaldhout gingen alvast voorbeeldig!

hier enkele sfeerfoto's!
the wall of stuff
20170725_155317.jpg

klein projectje tussendoor dat niet zo simpel was als het leek: hoofdtelefoon houder
20170606_151739.jpg

zaagslede intussen goed gekregen
20170725_155609.jpg

frees tafel extentie ding
20170725_155041.jpg

klaar voor gebruik
20170725_155222.jpg

de eiken balk itself:
20170606_151646.jpg
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Intussen deftig aan het frezen geslagen! Eerst maar eens een test in een reststukje.

hanglamp.jpg

Dat lijkt mooi te zitten. Ik heb een iets bredere frees (een van de weinig freeskoppen die ik nog maar heb) dan het profiel, maar dat kan de pret niet drukken.

hanglamp-3.jpg

Het was even meten en proberen, maar uiteindelijk heb ik de juiste diepte in vier stappen gekregen.

De eerste gang:

hanglamp-4.jpg

hanglamp-7.jpg

Het hoekje wordt met de beitel afgewerkt

hanglamp-10.jpg

hanglamp-9.jpg

Het eindresultaat met het profiel en afdekkap:

hanglamp1-2.jpg

hanglamp1-3.jpg

hanglamp1-4.jpg

En dan ledstrippen vergelijken:
3528 LEDS (de kleinste leds)

hanglamp1-5.jpg

5050 LEDS (middelste)

hanglamp1-9.jpg

5630 (de langste LEDS)

hanglamp1-13.jpg

Ik heb voor de zekerheid een dimmer besteld. Dan zou ik de 5050 of 5630's kunnen gebruiken. De kleine lijken me te zwak...
Trafo's, dimmer, strijkijzersnoer en staaldraad zijn besteld. Zodra dit binnen is, kunnen we verder!
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Erg netjes! Fijn om zaken af te werken zoals gereedschap netjes ophangen.
Wordt een erg mooie lamp! Ben zeer benieuwd.

Heb je een dimbare trafo besteld?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Iets wat ik nog mis in het verhaal is de natuurgetrouwheid van het led-licht. Dat valt soms vies tegen, tenminste dat vind ik. Heeft iets te maken met de kleurweergaveindex of op zijn Engels color rendering index (CRI). Die waarde wordt bij (de betere?) ledlampen vermeld en zou in elk geval boven 80 moeten zijn voor een acceptabele kleurweergave.
Afgezien daarvan vinden de meeste mensen een kleurtemperatuur voor binnenshuis prettig als die rond 2700 of 3000K ligt. Dat is dan een beetje geelachtig zoals van de oude gloeilamp. Hogere waarden (5000 tot 5600K) komen meer overeen met de blauwachtige kleur van het zonlicht overdag. Voor avond en binnenverlichting vaak niet zo geschikt. Maar wat iemand prettig vindt moet hij natuurlijk zelf bepalen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Als er twijfel is over de "warmte" van het licht, waarom neem je dan geen RGB+W led? Dan heb je alle kleuren en wit, kan je van wit naar geel, oranje... zo kan je toch de gewenste "warmte" kiezen?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
@seb: rgb-leds zijn misschien de ideale oplossing. Wellicht wel wat duurder en hoe het zit met de aansturing per kleur zou ik niet weten. Meer info of verwijzing naar een informatie bron?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Leuk project :cool:

Ik ben dan ook erg benieuwd naar het eindresultaat!
Hoe ga je 'm aan/uit gaat zetten (en/of dimmen) eigenlijk?

Zelf gebruik ik geregeld een Arduino in mijn bouwsels. Doormiddel van simpele RF (433Mhz) communicatie, Bluetooth of Ethernet kan ik de boel mooi bedienen via smartphone of eenvoudige (klik aan, klik uit) muurschakelaars.
Misschien is dat nog een idee om je lamp (straks) naar de "next level" te brengen? ;)

Anyway: succes met je project!

Grtz,

Atmoz
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Leuk project :cool:

Ik ben dan ook erg benieuwd naar het eindresultaat!
Hoe ga je 'm aan/uit gaat zetten (en/of dimmen) eigenlijk?

Zelf gebruik ik geregeld een Arduino in mijn bouwsels. Doormiddel van simpele RF (433Mhz) communicatie, Bluetooth of Ethernet kan ik de boel mooi bedienen via smartphone of eenvoudige (klik aan, klik uit) muurschakelaars.
Misschien is dat nog een idee om je lamp (straks) naar de "next level" te brengen? ;)

Anyway: succes met je project!

Grtz,

Atmoz

Mischien niet on topic, maar heb je daar wat meer info over? Bijv welke print platen je gebruikt en hoe je zoiets programmeert. Bedankt vast.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@seb: rgb-leds zijn misschien de ideale oplossing. Wellicht wel wat duurder en hoe het zit met de aansturing per kleur zou ik niet weten. Meer info of verwijzing naar een informatie bron?

Ik heb er net binnen van bij Ledstripkoning.nl om in te bouwen in onder mijn tv-meubel. Je zit inderdaad wel met een transfo en sturing die je ergens kwijt moet kunnen... Misschien in het vals plafond?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
De kleur van deze 'warm' witte leds lijken me nu wel erg ok! Ik heb wel nog niet getest boven het bureau. Moest het echt te hard tegenvallen ik nog naar die RGB leds.

Ik zit inderdaad met een vals plafond waar ik trafo en dimmer in hoop weg te moffelen.

Aan en uit gaat gewoon via een schakelaar in de muur gebeuren...
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
https://www.indusigns.nl/indusigns-shop/industriele-hanglamp-woodlight/
Hier hebben ze de trafo e.d. in de balk verwerkt, ook wel charmant. Hoewel je, als je de trafo in het plafond oid verwerkt, de hangkabels ook voor de stroom kunt gebruiken. Zelf heb ik momenteel een Lidl led-lamp boven m'n tafel hangen, die hebben de trafo zo verwerkt dat je die tegen het plafond aanschroeft, bijvoorbeeld tegen de centraaldoos aan. Daar zit meteen het hangsysteem in verwerkt met een (overigens mooi) systeem dat je de lamp in hoogte kunt verstellen.

Nu ben ik op vakantie, als een foto gewenst is kan ik die na 7 augustus maken en plaatsen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Denk dat als je met rgb-leds gaat werken ook meer draden nodig hebt van trafo naar led. Meer dan de twee waar je de lamp mee gaat ophangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.