Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

hoe krijg je geblauwd eiken ?

En heeft iemand ervaring met hout wat gebleekt is met waterstofperoxide ( afgezien dat ie een oog is kwijtgeraakt bedoel ik dan ....!)

Re: hoe krijg je geblauwd eiken ?

Blauw maken gaat met verf denk ik?

:mrgreen:

Blank ijzer,vocht en eiken geeft blauw.
    Kijk wel uit,je hebt geen controle over hoe blauw het wordt.

Met peroxide kun je bleken,maar niet alle houtsoorten zijn hier blij mee,waarbij naar
    mijn mening het ook zonde is van de houtsoort.

:arrow:

Athanor
    Guest

Ik heb wel behoefte aan een definitie van "blauw" in deze context, wat bedoelt Houtere daar eigenlijk mee?

Fons

Houtere.
    De titelvraag is hoe krijg je eiken geblauwd, terwijl je tekst vraagt naar bleekervaring met waterstofperoxide. Ik vermoed dat je iets wilt weten over blauwen.
    Eiken kun je blauwen/zwart maken met een oplossing van een dot fijne staalwol in b.v. een halve lieter azijn. Een dag laten trekken en tussentijds even de staalwol aanstappen.
    Daarna met een kwast het vocht op eiken strijken. Maak eerst een proefstukej van het zelfde hout. De mate van zwart worden is gekoppeld aan de hoeveelheid looizuur in het hout. Het geeft direct effect!
    Veel succes en laat het resultaat eens zien.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Kijk hier eens !
    Wat ik zelf wat vind hebben is om het in te laten trekken en daarna direct schuren waardoor het er niet als een laag 'bovenop' ligt maar alsof het hout al blauw was.

Athanor
    Guest

Ik heb het nog nooit zelf toegepast, maar als ik de recente werken van Jaap bekijk wordt het gelijk pikzwart, dus hoezo blauw!

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    Ik heb het nog nooit zelf toegepast, maar als ik de recente werken van Jaap bekijk wordt het gelijk pikzwart, dus hoezo blauw!

Fons

meelezend en nieuwsgierig, wil ik nu wel eens zien wat dan het resultaat kan zijn van het op deze manier kleuren van eik....
    iemand fotolink?

ik ga het deze week uitproberen en laat het zien !

Athanor
    Guest

meelezend en nieuwsgierig, wil ik nu wel eens zien wat dan het resultaat kan zijn van het op deze manier kleuren van eik....
    iemand fotolink?
    Foto's kun je op dit topic bekijken:
    http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=2119

Fons

Hier nog enkele voorbeelden van "blauwen" of als het goed gaat "zwarten".
    vr.gr. Jan Pranger. Op de site staan meer voorbeelden.
    http://www.arstorno.nl

Attached files

Forum Rechten