Welke lak voor afwerking orangerie

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een smeedijzeren (nou ja, stalen) orangerie gekocht en die wordt binnenkort geleverd. De montage ga ik zelf doen.
Het staal is gemetaliseerd en voorzien van grondverf. Er moet nog enkel een afwerking op. De kleur is zwart. De leverancier adviseert airless spuiten, maar daar heb ik geen toestel voor en dat heb ik ook nog nooit gedaan. Zijn die goedkope Wagner toestellen bruikbaar, en zo ja welke verf. En is dit haalbaar voor een beginner?
Indien ik met de borstel aan de slag ga, welke verf kan ik dan best gebruiken? Zijn 2 componenten lakken beter dan 1 component?
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat ik het had laten elektro coaten, dat schilderen komt regelmatig terug en met coaten ben je er vanaf.

Groet Pel.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Electrocoaten is nu niet gebeurd en de topic starter wil nu concrete informatie over het spuiten (die ik helaas niet kan geven). Bovendien zal ook een gecoate versie op een gegeven moment onderhoud nodig hebben. Wellicht duurt het wat langer voordat het nodig is, maar er komt een dag dat er nieuwe verf op moet.

Zelf ben ik ook wel benieuwd of er mensen zijn die positieve ervaringen hebben met apparaten zoals de Wagner verfspuiten.

Mathieu in ieder geval veel succes!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Poederlakken of electro coaten is nu geen optie meer. Dan had ik de constructie onbehandeld moeten laten leveren en in een bedrijf in de buurt laten behandelen.Het staal is nu verzinkt (gemetaliseerd) en van een grondlaag voorzien. Waarom de leverancier de constructie niet volledig afgewerkt levert, weet ik niet. Mogelijk voeren ze de behandeling zelf uit en is dit goedkoper dan poederlakken uitbesteden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
als er een goede coating op zit maakt het eigenlijk niet zoveel uit
ik zou gewoon een goede verf nemen in een kleur die je mooi vind
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
als er een goede coating op zit maakt het eigenlijk niet zoveel uit
ik zou gewoon een goede verf nemen in een kleur die je mooi vind

+1. Ik ben maar een amateur op het gebied van metaalafwerking, maar als het staal goed verzinkt is is het feitelijk al roestvrij, en hou het, behoudens mechanische beschadiging, al duurzaam genoeg moeten zijn. Vervolgens, aannemende dat de grondverf die er op zit geschikt is voor zink en goed is aangebracht, heb je een hechtlaag voor een willekeurige lak/vernis/verf. Dus gewoon een goede buitenverf in de gewenste kleur gebruiken. Voor strak werk spuiten, maar gewoon met de kwast aanbrengen kan ook prima.

Mijn ervaring met Wagner spuiten (dateert al weer van 25 jaar geleden, dus wellicht zijn de apparaten verbeterd) is dat ze op zich goed spuiten, maar dat verf spuiten zelf een vak apart is ;-) Als je nog nooit eerder verf gespoten hebt kun je er op rekenen dat het resultaat (hoogstwaarschijnlijk) niet zo strak zal zijn als je van profi spuitwerk verwacht (en dat is zacht uitgedrukt ;-) ).

Dus of eerst veel oefenen, of gewoon toch maar met de kwast opbrengen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het gaat inderdaad niet over de roestwerende eigenschappen van de laklaag, maar over de duurzaamheid van de afwerking met betrekking tot hechting en kleurvastheid.
Ik ben op zoek naar een lak die mooi blijft en niet na enkele jaren begint af te bladeren.
In principe is een lak voor buiten van Levis, Sigma of.... geschikt, maar is dit de beste keuze? Zijn er lakken die kwalitatief beter zijn?
Ik ben me er van bewust dat spuiten een vak apart is, dus waarschijnlijk gaat het met de borstel gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.