Laser grafeer apparaat.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Na een tijdje in het bezit te zijn van een kleine CNC (3040) machine werd ik ook wel heel nieuwsgierig naar laser, eerst wou ik hem erbij op bouwen nu toch voor een losse gegaan. Net als de CNC komt deze ook van de brengChinees.

Dan hoe groot moet dat ding zijn en hoeveel vermogen moet die laser hebben, ik heb gekozen voor een model wat A3 kan laseren een A5 model was ongeveer gelijk qua prijs en een vermogen van 2500mW (2.5W) lagen kan maar dat is ook te regelen (denk ik moet ik nog uitzoeken) en een 5000mW (5W) is meteen een keer zo duur en voor graveren lijkt mij dat niet nodig.

30 april dat ding besteld en afgelopen donderdag 11 mei heb ik hem binnen gekregen, vrijdag avond alles in elkaar gezet dat viel reuze mee en zaterdag avond aan het stoeien geweest om de software werkend te krijgen en kreeg het niet op de laptop werkend die heb ik vandaag opnieuw geïnstalleerd weer de software geïnstalleerd en hij werkt.

Zo komt het binnen (de doos zit dan wel dicht natuurlijk en er zit licht nog een stuk verpakking materiaal op).
bouwpakket.jpg

Toch nieuwsgierig dus even in de woonkamer Mario op een stukje MDF gelazerd en dat ging goed maar er komt nu eerst iets van een afzuiging het stinkt als een gek en rookt ook goed :)
mario.jpg

Waar heb ik hem gekocht? Bij Banggood goedkoper kon ik hem niet vinden dit is de link naar het model dat ik nu thuis heb staan https://www.banggood.com/2500mW-A3-...-Assembling-Kits-p-1003863.html?rmmds=myorder

Nu is het spelen met dat ding :)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zeer gaaf :cool:

Heb je ook eigen foto's van het apparaat zelf? (en eventueel in werking?)
Hoe hoog mogen de werkstukken* zijn die je eronder legt?
En hoe zit 't met invoerrechten? Of heb je geluk gehad?:p

Thanks voor de info!

Grtz,

Atmoz

[edit]

*
Je kunt de machine OP het werkstuk zetten, maar je kunt er neem ik aan ook gewoon (lage) dingen onder zetten/schuiven?
Hoe hoog kunnen die maximaal zijn?

En zou een 5000mW ook door piepschuim en schuimrubber kunnen snijden denk je?
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wat gaaf!!!!

zo'n ding kost toch ook geen drol meer, heerlijk dat zulk spul gewoon voor de DIYer in bereik ligt net als 3D rpinters etc.

wat dat betreft leven we in een mooie tijd zeg :)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Erg interessant, bedankt voor het delen. (Moest een beetje lachen dat je'm erop gelazerd had;))
Graag gedaan en auto spelling is niet altijd handig maar ik laat het wel staan ;)

Zeer gaaf :cool:

Heb je ook eigen foto's van het apparaat zelf? (en eventueel in werking?)
Hoe hoog mogen de werkstukken* zijn die je eronder legt?
En hoe zit 't met invoerrechten? Of heb je geluk gehad?:p

Thanks voor de info!

Grtz,

Atmoz

[edit]

*
Je kunt de machine OP het werkstuk zetten, maar je kunt er neem ik aan ook gewoon (lage) dingen onder zetten/schuiven?
Hoe hoog kunnen die maximaal zijn?

En zou een 5000mW ook door piepschuim en schuimrubber kunnen snijden denk je?
Verdere foto's heb ik nog niet gaan komen.
De laser moet je scherp stellen (aan het lensje draaien tot er zo'n klein mogelijk puntje is), de ruimte zal ik nog opmeten als die gewoon op tafel staat, je hebt geen bed zoals bij een CNC dus in dat opzichte heb je geen max hoogte dat is dan alleen weer door de laser.
De invoer heb ik geluk mee gehad, op de pakbon stond door de Chinees geschreven dat de waarde $10 is dat zal er ook wel mee te maken hebben :)
Dat kan denk ik ook al wel met de 2500mW je moet alleen wat meer geduld hebben, het verpakkingsmateriaal wat in de doos zit lukt niet dat heb ik al geprobeerd het materiaal wat er onder zit pakt die dan wel.

Wat gaaf!!!!

zo'n ding kost toch ook geen drol meer, heerlijk dat zulk spul gewoon voor de DIYer in bereik ligt net als 3D rpinters etc.

wat dat betreft leven we in een mooie tijd zeg :)
Ja het is echt leuk, maar met dit "speelgoed" blijft het wel oppassen de laser is toch best krachtig en gewoon in de woonkamer zou ik sterk afraden afzuiging is geen overbodige luxe.
Prijzen van CNC, Laser en 3D printers zijn inderdaad erg leuk geworden met dank aan China, het nadeel daarvan is wel weer dat de kwaliteit niet altijd super is en veiligheid ook zeker wel wat aandacht mag hebben. Bv de CNC die ik heb was niet geaard de controller daarvan was de onderkant van de behuizing wel geaard maar de kanten waar je met vingers aan komt niet.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Verdere foto's heb ik nog niet gaan komen.
De laser moet je scherp stellen (aan het lensje draaien tot er zo'n klein mogelijk puntje is), de ruimte zal ik nog opmeten als die gewoon op tafel staat, je hebt geen bed zoals bij een CNC dus in dat opzichte heb je geen max hoogte dat is dan alleen weer door de laser.
De invoer heb ik geluk mee gehad, op de pakbon stond door de Chinees geschreven dat de waarde $10 is dat zal er ook wel mee te maken hebben :)
Dat kan denk ik ook al wel met de 2500mW je moet alleen wat meer geduld hebben, het verpakkingsmateriaal wat in de doos zit lukt niet dat heb ik al geprobeerd het materiaal wat er onder zit pakt die dan wel.

Ok cool. Thanks!

Wat bedoel je met "het materiaal wat er onder zit pakt die dan wel" welk materiaal is dat dan?
Heb je niet toevallig een stukje schuimrubber liggen dat je wilt testen? :D (anders wil ik je ook wel wat opsturen...)

Lijkt me echt mooi als die schuimrubber (4cm ofzo) kan snijden... Dan kun je zelf gereedschaps-koffers maken met zo'n schuim-inlay aan de binnenkant waar de tools enzo in liggen :cool:
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik had een plaatje MDF op tafel gelegd en daar het witte vrij luchtige schuim op gelegd, het schuim deed die niks mee maar in het MDF stond wel het lijntje.

Schuimrubber heb ik volgens mij niet liggen maar zeker weten doe ik het ook niet, moet nog even kijken wat ik allemaal heb liggen en wat de laser proef moet ondergaan.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Heb ik ook wel even naar zitten kijken maar heeft naar mijn idee te veel beperkingen en vind hem ook best wel aan de prijs.

Al kun je er wel leuke dingen mee doen, er is op YouTube ook een filmpje waarbij er voor NEJE een hulpstuk met een 3D printer is gemaakt voor het branden van pennen verschuift het bed dan draait de pen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Heb 'm zojuist ook besteld. Maar dan met 5500mW laser.
Dadelijk maar alvast de software eens downloaden :D

Ben eens benieuwd of ik ook geluk heb dat ik geen invoerrechten hoef te betalen :rolleyes:

@rjmulder: welke software gebruik jij allemaal? Ik zag in de demonstratiefilmpjes dat je ook gewoon foto's (zwart/wit) kunt inladen in dat programma. Dus veel heb je niet nodig, right?

Thanks / greetz,

Atmoz
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Nee, dat gaat niet.
Is puur om te graveren, en bijvoorbeeld stickers ofzo (heel dun spul) mee te snijden.

Als je 3mm hout of plexiglas wilt snijden heb je al gauw het 10 voudige aan kracht nodig.
dan is het afwachten wat ik met mijn 1000mW kan...
 

Atmoz

Actieve deelnemer
dan is het afwachten wat ik met mijn 1000mW kan...

Hetzelfde: hout, leer, etc... graveren en misschien papier of dun plastic(vellen/stickers) snijden.

Wat had je zelf gedacht/gehoopt? Echt lasersnijden begint bij 60watt ongeveer.
Naar zo'n machine heb ik ook geregeld zitten kijken, maar dat is meteen én een stuk duurder, én een (veel) groter apparaat...
Ooit zal het er zeker van komen, maar voor nu lijk mij die EleksMaker een prima begin :cool:

En dat is jou 1W. versie denk ik ook wel!

Grtz,

Atmoz
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Wat gaaf!!!!

zo'n ding kost toch ook geen drol meer, heerlijk dat zulk spul gewoon voor de DIYer in bereik ligt net als 3D rpinters etc.

wat dat betreft leven we in een mooie tijd zeg :)

Deels deel ik deze mening deels vind ik de verkoop er van onverantwoord.

Zeker van het modelletje dat hier getoond wordt gaan mijn haren recht staan. Geen vaste (laserstraal absorberende) bodemplaat, geen behuizing tegen reflecterende stralen.

Ik heb mijn portie ervaring met lasersnijders, en weer wat voor schade aangericht kan worden met de vermogens waar ik mee werk (60-260W) Maar zelfs de lage -10W vermogens mogen niet onderschat worden.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Heb 'm zojuist ook besteld. Maar dan met 5500mW laser.
Dadelijk maar alvast de software eens downloaden :D

Ben eens benieuwd of ik ook geluk heb dat ik geen invoerrechten hoef te betalen :rolleyes:

@rjmulder: welke software gebruik jij allemaal? Ik zag in de demonstratiefilmpjes dat je ook gewoon foto's (zwart/wit) kunt inladen in dat programma. Dus veel heb je niet nodig, right?

Thanks / greetz,

Atmoz
Ben benieuwd hoe dat gaat en hoelang het duurt voordat je hem binnen hebt.

Ik had eerst de software gedownload via de eerste link en kreeg de zooi niet werkend, toen de 2e link moet je wel een account aanmaken en dan is de software te downloaden en die werkt wel.
Wel loop ik op dit moment nog tegen het probleem aan dat het werkgebied maar 8 bij 8 cm is in de software.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Deels deel ik deze mening deels vind ik de verkoop er van onverantwoord.

Zeker van het modelletje dat hier getoond wordt gaan mijn haren recht staan. Geen vaste (laserstraal absorberende) bodemplaat, geen behuizing tegen reflecterende stralen.

Ik heb mijn portie ervaring met lasersnijders, en weer wat voor schade aangericht kan worden met de vermogens waar ik mee werk (60-260W) Maar zelfs de lage -10W vermogens mogen niet onderschat worden.


Wat zou een goede ondergrond zijn voor zo'n machine?
Ik meen vaker van die roosters te zijn tegen gekomen...
Volgens mij zitten die in die "professionelere" machines (die met behuizing en deksel).

Maar wat zou ik bij de mijne het beste kunnen maken? Want ik ben het met je eens dat er e.e.a. aan de veiligheid gedaan moet worden.
Verder ga ik ook iets bedenken om de lucht af te voeren, iets met een 12volt computer ventilator ofzo.


Ben benieuwd hoe dat gaat en hoelang het duurt voordat je hem binnen hebt.

Tja, dat kan wel een paar weken duren ben ik bang...
Ik kon kiezen om voor een paar euro (ik meen 2 of 3) extra "expedited shipment" (ofzoiets) te kiezen, en dan zou het in 7 werkdagen hier zijn. Maar dat heb ik maar niet gekozen omdat ik bang was dat pakket eerder op zou vallen bij de douane ofzo. Geen idee eigenlijk, maar ik dacht "laat ik 't maar het meest standaard doen, dan komt het misschien wel goed" ;)

Ik had eerst de software gedownload via de eerste link en kreeg de zooi niet werkend, toen de 2e link moet je wel een account aanmaken en dan is de software te downloaden en die werkt wel.
Wel loop ik op dit moment nog tegen het probleem aan dat het werkgebied maar 8 bij 8 cm is in de software.

Hmzz, dan ben ik eens benieuwd hoe dat gaat... Heb je nog geen contact opgenomen met de verkoper dan?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Nee nog geen contact mee gezocht eerst zelf even verder kijken, heb er ook nog niet heel veel tijd ingestopt.
Ben nog aan het klussen bij vrienden dus even wat minder tijd.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik ben vanplan om er ook een te bestellen. Kan hij ook goed laseren in eikenhout of alleen in zachterhout?

En zeker qua veiligheid mag er ook nog wel wat gebeuren als ik hem bestel. Kunnen de genen die wat er aan aangepast hebben hier over vertellen(zoals ondergrond, afzuiging enz)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.