"Moderne" houtbewerkers

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hopelijk beledig ik niemand met bovenstaande titel maar ik ben al een tijdje op zoek naar moderne houtbewerkers die hun werkwijze, plannen, etc delen.
Ik hou wel van clean, strak ontworpen meubelen, mooie combinaties hout en verbindingen die niet (nodeloos) verfraaid zijn met moluren of houtsnijwerk.

Er zijn tal van foto's te vinden van prachtige meubelen maar zelden zie je hoe ze ik elkaar worden gestoken zodat je er een eigen variant van kan maken of eventueel namaken.

Volgende 2 vind ik goede voorbeelden van wat ik bedoel, en dan zeker de 2e aangezien hij de plannen online zet (alleen spijtig dat hij zo vaak multiplex gebruikt ipv massief hout maar dat is dan wat ik bijvoorbeeld bedoel met "een eigen variant van maken")

https://m.youtube.com/channel/UC7FkqjV8SU5I8FCHXQSQe9Q

https://m.youtube.com/channel/UC1V-DYqsaj764uBis9-UDug

Alvast bedankt om andere namen of ontwerpers aan te reiken die de moeite waard zijn.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ook wel benieuwd!

Al is het niet de houtbewerker zelf die persé modern moet zijn, maar eerder de ontwerpen!

tricky part aan vooral de tweede (Chris Salomone) is dat hij alles zeer simpel voorstelt, maar voor beginner als mij toch niet altijd zo eenvoudig is..
Ik kan trouwens geen plannen van zijn stukken terugvinden, zoals jij zegt...
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hallo allemaal,

Kijk ook eens naar de meubelen van de Shakers. Die zijn weer inspiratie geweest voor de Scandinaviers en Krenov. Maar ik ben het met jullie eens, niet alles van hun is mooi.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Tja, ik denk dat je, ik en velen met ons denk ik, een beetje ertegen aan loopt dat meubelmaken toch ook echt wel een vak is. Het "zagen van houtjes" kan iedereen wel (/leren).

Ook de vele Youtubers, je denkt er niet over na, maar toch goed je te realiseren; hun projecten zijn de videos die ze maken, niet de meubels.

Die jongen van foureyes doet iets in de marketing meen ik, maar presenteert zichzelf als "leraar mid-century modern" en geeft mensen ontwerpadvies over ingestuurde ontwerp ideeen. Ik heb wat moeite om hem als autoriteit te zien, maar het idee is wel goed. Ook hier op het forum wordt weinig over het ontwerp gesproken en of iets "mooi" is wordt vaak afgedaan als "das smaak".

Ishitani, natuurlijk wel, maar die geeft ook alleen een sfeerimpressie van z'n werkplaats met hondje. De ontwerp fase, voor-studies, prototypes, alle aanpassingen daarop, en hout selectie, die zie je niet.
Een zitting 4 gaten boren poten erin en die met wiggen vast zetten, voila krukje. Simpel, maar perfectioneer het maar eens.

Caspar hier op het forum, met zijn stoel nummer 1, is daar 2 jaar (zoiets?) mee bezig geweest voordat hij het volledig afgerond had met de juiste ergonomie etc.? Er is ook een jongen in NewYork met een stoel (werkt samen met iemand uit rotterdam) die het hele proces van ontwerp tot patent en productie vastlegt met z'n youtube kanaal. Ik denk dat die stoelen willen verkopen en geen plannen.

Ook met de serie/massa productie zie je dat de ontwerper, vaak niet de maker is, dat verkleint ook de kans op losse plannen. Het ontwerp is namelijk ook een product geworden.
Van oudere klassiekers zal wel wat te vinden zijn Sam Maloof achtige stoelen Hans Wegener tot Rietveld bijvoorbeeld?

Ik denk dat je vooral zelf je designer-bril op moet zetten, je (ontwerp)probleem moet formuleren, en gewapend met meetlat op onderzoek moet gaan.:D
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik volg diverse houtbewerkers op youtube, de meeste maken ook meubels en meerdere zetten ook de plannen online. Het lijstje die ik volg heb ik wel eens in een topic daarvoor geplaatst. Ik volg geen houtbewerkers die nodeloze versierselen aanbrengen :rolleyes:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hier een paar links van mensen die hele mooie dingen maken en die het maakproces ook laten zien maar plannen willen ze meestal graag verkopen.
Wat dat betreft kan je het beste als je iets wilt maken een plan van ze kopen of je neemt hun idee als uitgangspunt en je ontwerpt zelf een variatie, da's nog veel leuker uiteindelijk.
Dan zie je wel wat van de technieken die ze gebruiken en daar leer je van maar je geeft je eigen draai er aan.
Mijn idee is dat als je de basic skills onder de knie en weet hoe je verbindingen moet maken hebt dat je vaak als je naar meubels kijkt en wat gaat schetsen dat er vanzelf een goed werkplan uit volgt.
Als je dit doet komt er door logisch nadenken ook uiteindelijk een goede werkvolgorde zodat je niet iets in elkaar zet en dan nog iets moet monteren waar je vervolgens niet meer bij kan.
Ik vond het schetsen, ontwerpen en nadenken (het creatieve proces) juist een van de leukste onderdelen, daar begint de uitdaging om datgene te maken wat je nog niet eerder hebt gedaan.
En iets waar je nog aan twijfelt stel je een paar vragen over op het forum.
Als je nou een leuk plan hebt gemaakt zet het dan op het forum voor eventuele foutjes die erin zitten en handige tips en daarna kan je zelf lekker aan de gang.
Je bent vaak creatiever dan je denkt.
https://www.youtube.com/channel/UCSTVVGux21s1PyauIAdsJHw
https://www.youtube.com/user/craftedmagazine/videos"

Ook hier op het forum wordt weinig over het ontwerp gesproken en of iets "mooi" is wordt vaak afgedaan als "das smaak".

Smaken verschillen maar gevoel voor verhouding, combinaties van houtsoorten, estethiek en dat soort zaken onderscheid de kunstenaar van de ambachtsman in mijn beleving.
Waarmee ik niets wil afdoen van het ambacht want het begint met goed vakmanschap maar als je kijkt naar design dan gaat dat toch verder dan een stevige tafel.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik volg diverse houtbewerkers op youtube, de meeste maken ook meubels en meerdere zetten ook de plannen online. Het lijstje die ik volg heb ik wel eens in een topic daarvoor geplaatst. Ik volg geen houtbewerkers die nodeloze versierselen aanbrengen :rolleyes:

maar waar ligt de scheidslijn? Ruw hout en met spijkers verbinden? Of geschaafd hout met eeuwenoude verbindingen? Of spaanplaat met Ikea verbinders?

Gaan het bij de zoektocht om houtbewerkers die "moderne" lijnen in hun werk hebben, of vallen we ook voor het vakwerk van iemand die antiek kan reproduceren?

Wat zijn "nodeloze" versierselen?

jaap
 
P

Pel

Guest
Versieringen kunnen m.i. soms een werkstuk net die meerwaarde geven, dat er aandacht aan het werkstuk is gegeven door de maker, het ligt er maar net aan wat je aan het maken bent.

Groet Pel.
 

Tetta

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
Ik denk dat het vooral je theorie leren is. Bepaalde verbindingen en technieken leren en deze toepassen in je werkstukken. Want de meubels waar jij het over hebt zijn juist de eenvoudige meubels zonder al te veel poespas. Als je een beetje skills hebt dan kun je vanzelf wel verzinnen hoe zoiets gemaakt is lijkt me. Heb je dan niet echt een werkbeschrijving voor nodig denk ik.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik kijk ook nog wel eens graag naar de video's van Laura Kampf, Make Hands Dirty en af en toe Darbin Orvar. Om wat vrouwen te noemen ;-)

Het kanaal van Ishtani Furniture is ook wel de moeite als je van de meer japanse esthetiek houdt.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Hou zelf van het industriele, en kijk graag naar het wat grovere werk van Jimmy Diresta.
Al is het soms wel irritant dat hij wel erg graag zijn stempel overal op zet
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om nog even op de "nodeloze versierselen" in te gaan.
Ik vind een prachtige art nouveau/jugendstil kast echt fantastisch ondanks de versierselen die er dan aangebracht zijn.
Bloem/fleurale motieven of ander mooi snijwerk kan ik erg waarderen maar voor iemand die van heel strak werk houdt kan het onnodig zijn maar da's ieder z'n smaak uiteindelijk
Zoiets als dit kan ik erg waarderen.

kast.jpg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
En bij mij zou dat de huiskamer niet inkomen.. zo zie je maar: smaken verschillen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.