Houtlijm TITEBOND

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De topicstarter vraagt naar ervaringen met Titebond III.
@coko vertel er dan ook bij dat er vermoedelijk is mis was met je fles, omdat het er als water uit liep.
@Seek welke bison vergelijk je dan met welke titebond variant? Ik weet niet of het duurder is, dan moet je wel de juiste lijm met elkaar vergelijken.
@Okke de test laat juist zien dat bruislijm PU helemaal niet vullend werkt en dan juist faalt als lijm
@Mathieu Titebond III kan ook niet tegen permanent onder water.

Waarom ik zo'n lange post schreef, komt omdat de topicstarter vraagt naar ervaringen met Titebond III en Zweihaak een heel verhaal afsteekt en suggesties over Titebond III en het zelf niet gebruikt.
Dat vind ik per definitie fout voor een informatief forum en ik vind de toon van zijn verhaal niet passen bij het karakter van ons forum. Vertel over je eigen ervaringen en ga geen dingen zwart maken waar je geen ervaring mee hebt, of omdat je ze te "duur" vindt, of omdat je ze "niet nodig" vindt, of omdat het je gewoon niet aanstaat. Zo beperk je de ruimte voor een ieder hier, en daar is het forum niet voor bedoeld. Mensen moeten kunnen groeien door het forum, positieve ervaringen, genieten van de mooie dingen die we met elkaar tot stand brengen.

jaap
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
anderzijds beperk je nu natuurlijk zelf ook de informatieve ruimte op dit forum. Als er geen plaats is voor een andere mening, komt dit het forum ook niet ten goede.

Het in vraag stellen van duurdere import helpt net om het allemaal wat beter te kunnen kaderen en relativeren. Anders hoor je toch alleen maar de amerikaanse mening.
 
A

Athanor

Guest
Maar wat heb je aan "informatieve ruimte" als de informatie die je krijgt slechts een mening is die niet gebaseerd is op feiten en ervaringen, of "van horen en zeggen" is. Dus het verzoek om in te gaan op de vraag van een topic- starter op basis van je eigen ervaringen lijkt me zeer reëel.


Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik zie in het antwoord anders geen mening die gebaseerd is op aannames. Hij stelt enkel de eigenschappen van titebond in vraag, bvb de trekkracht. Daarnaast stelt hij een volwaardig en goedkoper lokaal alternatief voor, wel degelijk gebaseerd op ervaring met het product.

Nu kan het zijn dat ik nogal overdrijf op het duurzame aspect in mijn werk en leven, maar vanuit dat licht vind ik het bvb enorm belangrijk dat we met zijn allen streven naar een groenere wereld. En daar hoort het gebruik van lokale materialen of het hergebruik van materialen bij.

En net daarom vind ik het, net als een aantal anderen hier, interessant om te weten dat de gewone bison goede alternatieven biedt. Je ziet anders toch enkel maar de amerikaanse meningen en producten op het internet, terwijl de europese houtbewerkingstraditie veel verder terug in de tijd gaat.

Maar goed, dit topic is eigenlijk niet de juiste plek voor een discussie als deze.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Okke zei:
bjorn zei:
jaap zei:
Vroeger zat ik altijd met blote handen in de aceton, thinner etc om polyesther of PU van mijn handen af te krijgen.


De laatste tijd heb ik altijd een bus met wipes van zwaluw in m'n lijm/kitbak.
Deze doekjes gebruik ik ook om m'n handen schoon te maken als ik er verf, kit of pur aan heb zitten. Meerdere fabrikanten maken de doekjes al heb ik gezien.
mvg, bjorn

Ik heb laatst zo een bus van die wipes gekocht en ik kan mij niet voorstellen dat dat spul goed is voor je gezondheid bij veelvuldig gebruik. Het werkt erg goed, maar is wel zo chemisch... Dat kan haast niet goed gaan bij veelvuldig gebruik.

Heb de bus wipes er even bij gepakt, op de voorkant staat een foto van handen die ermee schoongemaakt worden en er staat op dat ze dermatologisch getest zijn. Gezond zullen ze wel niet zijn, maar altijd beter dan cleaner voor purpistolen of thinner e.d.

mvg, bjorn
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het zal dus PU of een andere lijm op basis van kunsthars worden.
Of zou een warme (beenderlijm) ook bruikbaar zijn?

Mathieu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bison houtlijm D3 is 15 euro voor 0.75 liter.
Titebond III is 25 euro voor 0.95 liter bij Baptist.

Prijsverschil valt me mee, maar HET grote voordeel van Bison is dat als je pot leeg is, of per ongeluk bevroren of zo, dat je om de hoek een nieuwe kunt halen. Terwijl je bij Baptist een paar dagen moet wachten en nog eens 6 euro verzendkosten mag betalen.

Maar goed, iedereen moet zelf weten hoe hij zijn geld uitgeeft. ;)
 

tuoh

Oud hout
mathieu zei:
Het zal dus PU of een andere lijm op basis van kunsthars worden.
Of zou een warme (beenderlijm) ook bruikbaar zijn?

Mathieu

Neen, beenderlijm heeft zijn verdienste maar watervast staat niet in het lijstje.
Maar waarom lijmen? met rvs schroeven of bouten moet het toch ook lukken.

Mvg,

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
jaap zei:
@coko vertel er dan ook bij dat er vermoedelijk is mis was met je fles, omdat het er als water uit liep.

jaap


Dat klopt, zie http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=1437&hilit=titebondvoor het topic waaraan Jaap refereert.
Maar volgens Borre, een tevreden gebruiker van Titebond volgens dat topic, klopt het dat Titebond veel dunner is dan de gewone PVA lijm.
Ik heb zelf een aantal jaren voor een lijmfabriek gewerkt hier in het zuiden des land, (dit was lang voor mijn interesse in houtbewerking), daar werd elke batch bemonsterd en getest. Als het niet aan de gestelde kwaliteits eisen voldeed werd de hele batch vernietigd.
Mocht mijn flacon Titebond niet goed geweest zijn dan betekent dat er iets aan hun kwaliteitscontrole mankeert of is tijdens de vlucht naar Europa aan te koude temeraturen blootgesteld???

Overigens heeft de snijplank met de oud Hollandsche D3 lijm een tour in de vaatwasser bij 60 graden overleeft, ook de met Titebond gevulde knoesten! Was wel even lastig op mijn vriendin toen ik de deur van de vaatwasser open maakte :evil: :)

Edit: net de vaatwasser uitgeruimd, het programma is 30 minuten bij 40 graden.Maar dan nog...
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Titebond 3 is dun, dunner dan de Titebond original.
Titebond Molding and Trim Wood Glue is daarentegen dik en dikker dan de Original.
Titbond 3 is bovendien een lijm met een open tijd tot 8 minuten en te gebruiken bij lagere temperaturen. Dan is ze na droging te schuren alsof het hout is en ze laat geen witte naadjes na.
Er is overigens heel veel te vertellen over het gebruik van diverse lijmsoorten, ik heb eens vernomen van een Amerikaanse meubelmaker dat hij tot wel 5 verschillende lijmsoorten gebruikte in de vervaardiging van een kast.
Ook van Segej/Intarsio heb ik al veel geleerd over het gebruik van lijmen.

Ik ben van mening dat ondersteunende informatie, inhoudelijke kennis dus, gebaseerd moet zijn op ervaring.
Kennis die niet op ervaring is gebaseerd zou meer een vragende kennis moeten zijn , in de zin van, ik heb gelezen dat........(productinfo) wie heeft hier ervaringen mee en kan hier meer over vertellen?
Een oordeel over een product uitspreken zonder dat deze op ervaring is gebaseerd lijkt me zeker geen bijdrage aan de doelstelling van dit forum.
Meningen moeten vrij zijn maar wel gerelateerd aan de doelstelling van een forum, anders zou ik hier ook wel een discussie kunnen beginnen over het (ethisch) gebruik van hout voor de vervaardiging van vuurwapens.

Prijzen van producten in andere landen liggen vaak anders omdat de levensstandaard in andere landen vaak anders ligt.
Een product dat in Nederland duur is kan duur zijn omdat andere valuta (tijdelijk) lager kunnen zijn in verhouding tot de euro.
Ik heb hier wel eens vermeld dat ik een nieuwe Makita 1/2 " Freesmachine voor 16 euro kon kopen in winkels in een ander land. Dat bleek de normale prijs daar. Het bruto inkomen in dat land ligt dan ook stukken lager als in ons welvarende Nederland.
En natuurlijk heeft iedereen de mogelijkheid om vanuit een welvarende positie zijn of haar inkopen te doen in landen waar mensen over het algemeen niet in een dergelijke positie verkeren, vanuit de optie dat men toch geen dief van zijn eigen portemonnee wil zijn. En daar zal ik dan nu mijn mening niet over etaleren.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Onder verwijzing naar dit topic en de onderstaande vraag.

Is deze lijm nu echt veel beter als bvb bison of pattex? en wat is het verschil dan?.

Tegenwoordig gewoon de d3 lijm van Action en ervaar geen verschil met Titebond original. Alles blijft tot op heden nog vast zitten en bij een bescheiden breektestje scheurde het hout en niet de lijmverbinding. Met Titebond III ultimate geen ervaring. De BBQ tafel die in weer en wind staat is gelijmd met Bison constructielijm (bruis) en nog rotsvast.

Zet een groot vraagteken of Titebond nu zoveel beter is dan.. Het is in ieder geval zoveel maal duurder.:rolleyes: Wil je het in NL bestellen zit je nog eens met de verzendkosten en dan vind ik de prijs in geen enkele verhouding staan met de glue van Action. Bison pattex eveneens goede lijm.


Heb toen een flacon Titebond original 473ml mee besteld bij Axminster voor rond de €8.50 (bestel je er zes betaal je €6,80) dus alleen interessant als je andere artikelen nodig hebt of als grootverbruiker.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De meeste lijm is natuurlijk goed, maar of het in bijzondere situaties altijd goed genoeg is, vraagt onderzoek en ervaring van mensen die het daadwerkelijk gebruiken.
In een grote lijmtest van Fine Woodworking, was Titebond III de beste lijm die getest werd, ook tot verassing van de auteurs. Maar daar werd geen Bison, Henkel of Pattex getest. We hebben ook nog een Nederlandse lijmleverancier die eigenlijk alleen aan de pro levert, de fa. Bijlard. Ik ben dit voorjaar bij hen op bezoek geweest om te kijken of we ook een leuke actie voor ons forum zouden kunnen maken, die zit nog in de pen.
Ik kreeg toen wat verschillende soorten lijm mee en heb daar een deel van o.a. aan Roeland gegeven en met hem toen ook gesproken om al die lijmen een keer te testen. Dus er moet een grote woodworking.nl lijmen test komen!!! Ik zal daar een topic over openen binnenkort, dan moeten we eerst eens met elkaar overleggen wat we belangrijk vinden aan de lijm, welke toepassingen en hoe we dat dan gaan testen. Het zou Duits grondig moeten, maar ook een leuk gezamenlijk project,.... met filmpjes natuurlijk!!

jaap
 

tuoh

Oud hout
Titebond is een merk dat hier bekend werd dank zij youtube:D Het is gewoon een Amerikaans lijmmerk, zoals wij hier Bison, Pattex, soudal, Keimfix, etc.. hebben. Kwalitatief gaat er weinig verschil te merken zijn met "onze" merken. De test zal het wellicht uitwijzen:p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De post om voorbereiding te treffen heb ik net geopend Andre Tuoh en als bijlage de test van FFW van jaren geleden toegevoegd. Ook zij waren verbaasd dat verreweg de goedkoopste lijm het zo uitstekend deed. Maar ik zou ik ook graag wat meer moderne lijmen testen, 2 componenten PU, PMMA, CA etc, maar ook bv. polymere kit waar we beiden wel een fan van zijn. In de FWW test lijmen ze met epoxy hars ipv epoxy lijm, ook de moeite van het onderzoeken waard. Het is ook interessant om wat meer tips te geven hoe je een goede lijmverbinding maakt. En u bent een zooo grote wandelende encyclopedie op ons forum, dus nu de nieuwe keuken bijna klaar is, rekenen wij zeer op u :D!

jaap
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Er zijn al veel van dit soort testen uitgevoerd, maar het belangrijkste in een lijmverbinding is natuurlijk de verbinding zelf. Een slecht passende pen en gat verbinding ga je ook met de sterkste lijm niet redden. Ook een goede langsverbinding gaat met de goedkoopste witte houtlijm niet kapot op de lijmnaad, die lijm is namelijk 100% identiek aan de dure. Elke lijmfabrikant heeft naast de dure labels ook enkele goedkope labels, receptuur is hetzelfde, vaak zijn de flacons wat minder luxe..
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Jaap, deze verwijzingen werken helaas niet meer. Is er een optie om deze weer terug te krijgen? Zo ja, kun je me daar dan aan helpen? Alvast dnak voor je moeite, groet, Crossbow1958
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mijn zwager heeft voor mij een fles Titebond III meegenomen uit Amerika, ik heb er al verschillende dingen mee gelijmd, en moet zeggen dat de lijm sterke verbindingen maakt en mooi verwerkbaar is...
Maar dat doet een flesje houtlijm van Bison ook wel, Mits je wel verse lijm gebruikt!(dit geld voor alle lijmen).
Na het lijmen wel zoveel mogelijk de restanten wegvegen, bij de Titebond, krijg je donkere randjes van!:eek:
Nu was ik onlangs op de beurs in Hardenberg en daar stonden ze van Bison met de Nieuwe Woodmax lijm, en een houtverbinding in een treksterktebank.
Ik heb een tube Woodmax meegekregen om te proberen, maar ben daar nog niet aan toegekomen!:confused:
(overigens: ik heb geen aandelen bij bison of ieder ander merk!;))
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.