Houtlijm TITEBOND

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Heeft er iemand enige ervaring met Titebond-lijmen, :?: specifieker Titebond III; deze Titebond III zou de water en temperatuur weerstand hebben van een PU-lijm en het gebruiksgemak van een gewone houtlijm :!:
Deze Titebond-lijmen zie je regelmatig terugkeren in filmpjes op Y-T.
grt DIF
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik Titebond III hier in Amerika. Tot op heden (na ruim een jaar) geen problemen ondervonden. Ik heb het niet voor buiten gebruikt. De lijm blijft lang goed na opening. Ook de sluiting werkt prettig al moet je regelmatig de opening even open peuteren. Voor zover ik kan beoordelen is deze lijm vrij populair bij houtbewerkers, ik zie het vaak opduiken op fora.
Het werkt lekker bij het opbrengen al heb je in de eerste minuten wel last van zwemmen. Dat gaat gauw over maar dan kan je de verbinding nog losnemen en weer positioneren. Het droogt vrij transparant en hard op. Daarom kan je de restjes beter wegpoetsen zolang ze nog enigszins vloeibaar zijn.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
bedankt ;) , ik heb inderdaad gemerkt dat deze lijm veel 'oversea' in gebruik is. Ik ga deze proberen te bemachtigen en uitproberen. Groeten vanuit België
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik vraag me altijd af wat er zo bijzonder is aan deze titebond. Is het, behalve de kleur, niet precies hetzelfde spul als de Bison die bij ons te koop is?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb geen idee. Ik ben geen chemicus dus als iemand zich geroepen voelt hier in te duiken kan je een antwoord op je vraag verwachten.
Wat je hier veel ziet is Titebond en Gorilla, vooral in de populaire zaken als Home Depot en Lowe's (zeg maar het Hornbach niveau). De Gorilla wordt wat minder gebruikt, is niet erg geschikt voor hout maar meer voor huishoudelijk gebruik.
Het is voor houtbewerkers een Luilekkerland, nauwelijks belemmeringen voor de niet-professioneel. Bij sommige zaken kunnen de pro's aan een aparte balie afrekenen waar ze korting krijgen. En de prijzen zijn al zo laag, maar ik ben nu erg off-topic, sorry.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb een erg matige ervaring met titebond III, de lijm uit mijn flacon was waterdun. Weet niet of dat normaal is, maar de lijmverbinding was ronduit zwak.
Het kan zijn dat ik teveel of te weinig klemkracht heb gebruikt, of te veel of te weinig lijm.
Naar mate dat de lijm langer stond werd de inhoud dikker en wonder boven wonder houden de verlijmingen nu wel stand???
Het voordeel van titebond is dat de lijm niet week wordt bij schuren, je kunt dus gaatjes opvullen met lijm en schuurstof en daarna glad schuren, ook zou het beter bestand zijn tegen vocht dan D3 lijmen en kan tot vrij lage temperaturen gebruikt worden.

Ik gebruik deze flacon op en ga daarna gewoon weer terug naar oud Hollandsche D3 lijm. Heeft me nog nooit in de steek gelaten!
 

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
Ik ben nu bezig met m'n eerste fles Titebond III. Heb er een stel monitor speakers mee gelijmt. De houtenloop fiets van m'n zoon en een vak verdeling in m'n gereedsschapsladen.

Gebruikte hiervoor standaard witte houtlijm en constructie lijm (gele bruis).
maar wil geloof niet weer terug.

Je kunt het erg mooi uitstrijken en bij samen brengen van de te lijmen delen voelt het mooi samenklevend aan.

Jacob
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja, ik heb net alle 14 deurtjes voor mijn nieuwe keuken met de normale Bison houtlijm in elkaar gezet. Plus allerlei andere projectjes :lol:

Van mij mag iedereen gebruiken wat die graag wil. Maar het grote voordeel van een lokaal merk is dat je het gewoon om de hoek kunt kopen, en nog voordelig ook. Eigenlijk geloof ik helemaal niet dat Titebond sterkere verbindingen maakt. Zo'n verlijmde verbinding is toch sterker dan het hout er omheen.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Ik gebruik nu sinds een jaar Titebond lijmen. Koop ze altijd bij Rutlands, als die een aanbieding hebben is het stukken goedkoper dan bijv Baptist.

Prima lijm en bijkomende voordeel is dat een aantal ook gebruikt mogen worden voor bijv snijplanken omdat ze foodsafe zijn.

als je meer gaat gebruiken, koop dan naast een fles van 16 oz (= bijna 500ml) ook zo'n fles van 1 gallon, heb ik ook gedaan. Is veel voordeliger.
Flessen zijn makkelijk in gebruik

Kwaliteit van het lijmwerk is in mijn situaties prima
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Binnenkort ga ik beginnen aan een boord uit(waarschijnlijk) padoek voor in de tuin. Deze boord zal ook als grondkering dienen, dus altijd vochtig. Nu heb ik geen zin om alles te verlijmen met PU. Veel te veel rotzooi, natte lijm enkel met oplosmiddel te verwijderen en droge lijm mechanisch. Dus meestal een zwarte vingers na afloop. Titebond III zou even waterbestendig zijn als de PU, maar is dit ook voor constructies die vochtig blijven?
Nu vraag ik me ook af of er in België (of eventueel in Nederland) er witte houtlijm verkrijgbaar is met dezelfde kwaliteit.

Mathieu
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bison en Frencken lijmen voldien prima.
Er zijn NEN en Komo testen mee gedaan, die heb ik van TiteBond nog niet gezien.
De Frencken is wat moeilijker te verkrijgen.

Met de D4 series lijmen heb ik al menig stoel en tafel gemaakt die al jaren buitenstaan.
Ook dit kun je met een vochtige doek verwijderen, of wachten tot te lijm halfweg zijn droogtijd is en dan met een steekbeitel, afbreekmes of scherp plamuurmes te zijn verwijderen. Je steekt dan een rubber-achtige lijm weg, die makkelijk te verwijderen is.
TiteBond zal ook best wel goed zijn, maar is zeker niet de enige alles kunner onder de lijmen.

Ik zie TiteBond dit meer als een youtube gehypte lijmnaam.

Zelf gebruik ik al jaren de Bison KM45 D4 omdat ik geen zin heb om allerlij soorten lijm in huis te hebben.
Ik betaal € 12,- voor 750gram KM45 D4.
Je moet deze lijm wel even roeren of flink schudden voor gebruik, denk erom dat je de een vinger op de losse dop houdt!
Het is prima te schuren.
Er zit een schroef spuitmond op, als je die er afschroefd kun je makkelijk met een kwast werken.
De lijm vloeit goed.

TiteBond beweerd geschikt te zijn voor houten Bogen, pijl en boog, maar over welke treksterte hebben ze het dan?
Je heb lichte bogen van 20 pond trekkracht, oplopend tot wel met zware bogen van 50 tot 90 pond trekkracht.
Dit heeft niets met het gewicht van de boog te maken maar met de kracht die nodig is om de pees uit te trekken.
Dit is een aanzienelijk verschil qua belasting van het hout.

Frencken NOVA COL® D3
Frencken NOVA COL® D4 1K
http://www.frenckenweert.nl/index.php

Houtlijm VB20 D3
Bison Houtlijm KM45 D4
http://www.bisonprof.nl/nl-nl/adviseur/ ... -catalogi/

Bron Bison:
De D2 t/m D4 normeringen maken deel uit van NEN-EN 204 normering voor waterdichtheid.

D3 staat voor waterbestendig: het product is bij binnentoepassingen geschikt voor regelmatige kortstondige blootstelling aan water.
Bij buitentoepassingen is het product bestand tegen regelmatige kortstondige blootstelling aan water,
mits het niet blootgesteld wordt aan weersinvloeden.

D4
D4 staat voor watervast: het product is bij zowel binnen- als buitentoepassingen geschikt aan regelmatige en langdurige blootstelling aan water en weersinvloeden (mits beschermd door coating).

ps. denk er om dat lijm ook een houdbaarheidsdatum heeft. En let daar tijdens het kopen op.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als je hout in de grond stop, dan is alleen lijm niet genoeg, je zal dit waterbestendig moeten sealen. Doormiddel van een speciale hout sealer, of verf.

Tenzij je een duurzaamheids klasse gebruikt van hout wat daar voorgeschikt is.
Maar sealen van lijm als je dat in de grond gebruikt, lijkt mij niet verkeerd.

Ook zal het plaatsen van een rvs bout met een voeldoende grote vierkante ankerplaat, behoorlijk wat extra stevigheid geven. Gebruik geen kleine carrosorie ringen.
En draai de bouten niet zo vast dat de ankerplaat in het hout word getrokken.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik moet zeggen dat ik soms wel een beetje verbaast ben over de berichtgeving over gebruikte producten. Als we het bijvoorbeeld over lijmen hebben is het eigenlijk niet zonder meer relevant om te vertellen dat de gebruikte lijm goed of minder goed of evengoed is. Als we echt goede informatie aan elkaar willen geven zal dat wel meer moeten zijn als deze soms zelfs erg subjectieve informatie.
Het is namelijk zeer relevant om te vermelden welke houtsoorten worden verlijmd, voor welk soort werk en onder welke condities. Dus wat mij betreft graag wat meer informatie als 'dit vind ik fijn en dat vind ik niet fijn werken' dan kunnen we ook inhoudelijk beter op elkaar reageren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
[quote="

Ik zie TiteBond dit meer als een youtube gehypte lijmnaam.


TiteBond beweerd geschikt te zijn voor houten Bogen, pijl en boog, maar over welke treksterte hebben ze het dan?
Je heb lichte bogen van 20 pond trekkracht, oplopend tot wel met zware bogen van 50 tot 90 pond trekkracht.
Dit heeft niets met het gewicht van de boog te maken maar met de kracht die nodig is om de pees uit te trekken.
Dit is een aanzienelijk verschil qua belasting van het hout.


ps. denk er om dat lijm ook een houdbaarheidsdatum heeft. En let daar tijdens het kopen op.[/quote]

@ Zweihaak, een hele reactie over lijm, maar de topicstarter vraagt naar Titebond III!
Heb 3 opmerkingen uit je verhaal gehaald om op te reageren.
Je bovenste opmerking vind ik echt onzin, een youtube gehypte lijm???? De meeste YT filmpjes zijn Amerikaans en daar is het de standaardlijm. Ik gebruik het al jaren en vind het super spul om mee te werken. Voorheen gebruikte ik Pattex, ook geen klachten, maar de open tijd van T III is stukken beter. In de USA heb je ook goedkopere lijm zoals Elmers yellow glue. Dat is hier in Bangkok ook verkrijgbaar, maar de open tijd is stukken korter en met fineerwerk of wat groter lijmwerk voor mij zeer onhandig. Voor het kleine werk prima.

Je 2e opmerking, Titebond III is geschikt voor constructies die constant onder spanning staan, niet alle pva lijmen zijn daar voor goedgekeurd. Alle 2 componenten lijmen wel.

Je 3e opmerking kan ik me helemaal in vinden, oude lijm is echt minder van kwaliteit.

Dit onderwerp is al een aantal keren ter sprake geweest, hier een link uit ons prille begin :lol: met in 1 van de post's een bijlage met de lijmstest uit fine woodworking. Er leerzame en leesbare kost. Wij kennen al vanaf begin jaren 80 de bruislijm, een component polyurethaan, waar we (waarschijnlijk allemaal) in het begin laaiend enthousiast over waren. Wonderspul, het leek spleetvullend en je hield er altijd ongelofelijk vieze vingers aan over :oops: . Het hetzelfde spul als PUR, dat schuimt iets meer en mits juist toegepast allebei goed spul, maar niet voor een meubelmaker. In de USA is het pas later geintroduceerd en de bekendste is Gorilla. De test maakt er korte metten mee en als belangrijkste voordeel, dat de pva een stuk beter voor je gezondheid is. Vroeger zat ik altijd met blote handen in de aceton, thinner etc om polyesther of PU van mijn handen af te krijgen. De afgelopen jaren weer veel met epoxy en PU gewerkt en je moet echt hele goede maatregelen nemen om gezond te blijven. Ik kan het aan kleine dingen merken, ik ben nu allergisch voor bepaalde zeep, motorolie, after shave, vroeghu nooit nergens last van :cry: .
Probeer niet met water pva van de werkstuk te halen als je het blank af wilt werken, of nog wilt kleuren. Een deel van de lijm, verdund met water trekt als een mooie afsluitende laag in het hout. Olie en beits krijgen er geen vat meer op. Wachten tot het bijna droog is en met een plamuurmesje wegsteken, liefst kunststof. En niet met je dure beitels, die daar allemaal zwarte vreetplekken van oplopen!!!
Hier de link waar de test staat http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=28&hilit=lijm+test
Hier de FAQ over Titebond III http://www.titebond.com/FaqTB.asp

jaap
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
jaap zei:
Vroeger zat ik altijd met blote handen in de aceton, thinner etc om polyesther of PU van mijn handen af te krijgen.


De laatste tijd heb ik altijd een bus met wipes van zwaluw in m'n lijm/kitbak.
Deze doekjes gebruik ik ook om m'n handen schoon te maken als ik er verf, kit of pur aan heb zitten. Meerdere fabrikanten maken de doekjes al heb ik gezien.

Voor woningen moesten we bij zolderbalklagen voor de ringbalken vaak 2 balken aan elkaar schroeven/lijmen. Zelf denk ik dat gewonen witte houtlijm hiervoor niet geschikt is, omdat balken nooit helemaal vlak zijn. Veel hangt volgens mij ook af van het materiaal dat je verlijmt, witte houtlijm kan wel sterker zijn, maar als je materiaal niet vlak is of je hebt niet de mogelijkheid goed te klemmen, dan doe mij maar bruislijm.

mvg, bjorn
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zoek gewoon een PVA lijm voor het verlijmen van Padouk of een ander tropisch hout voor een constructie die permanent vochtig blijft (ondergronds, eventueel afgeschermd met worteldoek.
Voldoet Titebond III hiervoor, of zijn er nog andere mogelijkheden behalve PU-lijm of tweecomponenten? De D4 van Bison is volgens de documentatie niet geschikt voor permanent vochtige constructies.
Bjorn, naar mijn mening draagt het vullend vermogen van PU niet bij tot de sterkte van een gelijmde constructie. Hij zal enkel verhinderen dat vocht(in de kopse kanten) kan trekken of dat water in spleten blijft staan. Maar zelfs dit vullend vermogen is beperkt en de PU zal snel verouderen, zeker onder invloed van weer, en vooral zon.

Mathieu
 

tuoh

Oud hout
Jammer genoeg gaat die PVAc lijm ook niet veel helpen, dat is zelfs een slechter alternatief dan PU lijm voor jouw toepassing.
De witte houtlijm is hoegenaamd niet watervast, de D3 is beperkt waterbestendig binnenshuis, maar voor buitengebruik niet te gebruiken, deze lijm lost gewoon op in een constant vochtige omgeving :shock: binnen enkele maanden is elk spoor van de lijm verdwenen.
Wil je een betere lijm, ga dan op zoek naar Resorsinol lijm, of beter nog, Epoxylijm, die komt hoegenaamd niet meer los, op voorwaarde dat de houtvochtwaarde bij verlijming onder de 12% ligt.
Ook een MS polymeer kan een oplossing zijn voor je probleem, als je lijmvoeg wat breder mag zijn is deze kit perfect toepasbaar. Er mag wel geen druk uitgeoefend worden (opspannen of schroeven) anders word de lijmvoeg te dun, en verlies je onaangenaam veel sterkte :cry:

Lijm in het algemeen is geen wondermiddel, elke soort heeft zijn sterke punten, maar ook zijn mindere punten. De kunst is om voor een bepaalde job de juiste lijm te kiezen :D en dat is niet altijd gemakkelijk. Zo word bijvoorbeeld PU lijm te pas en te onpas gebruikt, en meestal voor verlijmingen waar deze lijm niet voor geschikt is, de ontgoocheling nadien is dan niet ver te zoeken.

Wil dat dan zeggen dat bovenstaande lijmen beter zijn, NEEN. Ze zijn enkel meer geschikt om in constant vochtige omgevingen te gebruiken. Ze zijn niet sterker of zwakker, ze zijn enkel beter geschikt voor deze job.

Rekening houdend met de noodzakelijke dikte van de lijmvoeg zal je ook je constructie moeten aanpassen aan de gekozen lijm. Het is altijd geven en nemen, een pasklare oplossing is slechts zelden beschikbaar. De rest is aan de vakman om er iets degelijks van te maken.


Ps: de 2K PU lijm is zeker ook geschikt voor de klus, we verlijmen er al jaren onderdelen mee aan boord van houten schepen, ja ook onder de waterlijn, en de eerste lijmvoeg moet nog loskomen :D
De lijmvoeg gaat het langer uithouden dan de houtsoort.


Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
bjorn zei:
jaap zei:
Vroeger zat ik altijd met blote handen in de aceton, thinner etc om polyesther of PU van mijn handen af te krijgen.


De laatste tijd heb ik altijd een bus met wipes van zwaluw in m'n lijm/kitbak.
Deze doekjes gebruik ik ook om m'n handen schoon te maken als ik er verf, kit of pur aan heb zitten. Meerdere fabrikanten maken de doekjes al heb ik gezien.
mvg, bjorn

Ik heb laatst zo een bus van die wipes gekocht en ik kan mij niet voorstellen dat dat spul goed is voor je gezondheid bij veelvuldig gebruik. Het werkt erg goed, maar is wel zo chemisch... Dat kan haast niet goed gaan bij veelvuldig gebruik.

Zelf gebruik ik gewoon de lijmen waar ik het voor nodig acht. Heb ik wat opvulling en flinke lijmkracht nodig gebruik ik die PU rommel, is het gewoon voor regulier lijmen, gebruik ik D3.
Al schroef of tack ik alles nog extra vast achteraf omdat ik niet blind durf te rekenen op lijm.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja Jaap, volgens mij is het punt van Zweihaak meer dat het niet altijd nodig is om dure geimporteerde Titebond te kopen terwijl er lokaal goedkope Bison in elke bouwmarkt staat. Die Bison is voor 99,99% van de houtlijmklussen geschikt waar Titebond III voor gebruikt wordt. Doordat er zoveel Engelse hobby documentatie is en zo weinig Nederlandse, denken mensen al snel dat alles uit Amerika beter is, of zijn gewoon niet op de hoogte van volwaardige Nederlandse alternatieven.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Inderdaad, sterker nog de enige keer dat een simpele langshout verbinding bij mij los liet was met Titebond III. De open tijd van gewone D3 lijm is 10 minuten (volgens de instructie van Frencken Nova Col) net zo lang dus als de open tijd van titebond III en dubbel zo lang als de I en II variant (volgens de info op Baptist).
Dus voortaan hou ik het bij gewone D3 lijm, minstens net zo goed maar wel veel goedkoper!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.