Slijpsysteem ?!

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Heb het veritas MK 2 slijpsysteem gekocht en al mijn beitels mee geslepen . Dat ging perfect. Ik heb ze recht en vlijmscherp gekregen. . Bij dit systeem zitten 2 slijpstenen : een diamant 400/1000 steen en een watersteen 1000/6000 waarmee je ze mooi kunt wetten en scherp kunt maken met een tweede vouw ook. Erg tevreden dus.
 

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Ik had, voordat ik een beslissing nam welk systeem te kopen veel op YouTube gekeken hoe het moest. Met het idee: het zal in de praktijk wel weer tegen vallen, maar voor een beginneling ging het toch erg goed en heb ik al mijn 2 de hands marktplaats beitels goed scherp gekregen . Was wel veel werk, want de meeste beitels hadden een heel verkeerde hoek en moest het hele scheve gedeelte worden afgeslepen. met de brede beitels heel veel metaal om te verwijderen. Voor mij dus een top systeem.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even om dit een leerzame thread te maken, een korte uitleg over de oliestenen. Voor ik er aan begon was het ook allemaal abacadabra voor me.
Er zijn kunstmatige stenen. De bekendste zijn de Norton stenen. Ik ken vooral de India fijn en een carborundum steen. De India stenen zijn van aluminium Oxide, de Carborundum stenen van Silicium Oxide. Die laatste vind ik een stuk minder hard, en hij slijt ook sneller, begint grof wordt later fijner, maar ze zijn erg goedkoop.

Hier klopt ergens iets niet... Carborundum (een merknaam overigens) is silicium carbide, een verbinding die in de natuur (vrijwel) niet voorkomt (sporadisch wordt het gevormd bij blikseminslagen in gronden die toevallig de juiste combinatie aan kiezel en organisch materiaal bevatten - normaal wordt het gemaakt door door een 1:1 mengsel van zand en koolstof een hele hoge stroom te jagen...). Silicium carbide is (veel) harder dan aluminium oxide (bijna zo hard als diamant). Silicium oxide (kiezel, zand) is inderdaad minder hard dan aluminium oxide (korund). Overigens zijn saffier en robijn ook (mooie kristallijne) vormen van aluminium oxide, met verschillende insluitingen (mooi woord voor verontreinigingen) die voor de kleur zorgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je hebt gelijk Henk. Ik gooide de termen door elkaar. Carborundum is inderdaad silicium carbide.

Novaculite, waar de beroemde Arkansas stenen uit bestaan is een Silicon Dioxide, SiO2 oftwel silicium dioxide.

Het gekke is nu dat Silicium Carbide wel heel erg hard is, maar ook erg bros waardoor het snel in kleinere en kleinere stukjes uiteenvalt. De carborundum steen wordt dus steeds fijner of gladder en "doet" het niet lekker meer. Arkansas stenen hebben daar veel minder last van. De schurende korrels worden wel steeds ronder, waardoor de steen ook steeds fijner wordt. Door het oppervlak af en toe eens op te frissen met een diamant steen of gewoon op een beton tegel, wordt de werking weer sterker. Je kan dit gebruiken door bijv de Translucent Arkansas met rust te laten en zo een hele mooie polijst steen te creeeren, terwijl je de soft Arkansas of de Washita steeds weer opfrist waardoor hij snel blijft slijpen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een carborundumsteen kun je ook 'herscherpen', dat doe je door de bank genomen met carborundumkorrels op een glasplaat (ook om te vlakken) - maar ze zijn vaak te grof om een mes of beitel heel fijn op te slijpen. Wel heel geschikt voor je schaatsen. Als wedstrijdrijder polijste ik mijn schenkels ook nog wel eens met de alu plaat met polijstplakkers van Zandstra, maar moet eerlijk bekennen dat ik nooit echt verschil heb gemerkt (nou reed ik ook niet zo heel hard ;-) ).

Zoals al eerder gemeld - ik heb niks met Arkansas-stenen - ik kan er niet mee slijpen. Mijn voorkeur gaat uit naar (synthetische) waterstenen en coticules/BBW.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
Heb het veritas MK 2 slijpsysteem gekocht en al mijn beitels mee geslepen . Dat ging perfect. Ik heb ze recht en vlijmscherp gekregen. . Bij dit systeem zitten 2 slijpstenen : een diamant 400/1000 steen en een watersteen 1000/6000 waarmee je ze mooi kunt wetten en scherp kunt maken met een tweede vouw ook. Erg tevreden dus.

Hallo, bedoel je deze combinatie? (https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/gebonden-stenen/baptist-slijpset-deluxe)?
ben volledige noob mbt slijpen en hoe meer je leest hoe meer variaties, meningen, technieken,... waardoor je na een tijd helemaal door de bomen het bos niet meer ziet. Ben op zoek naar een "beginnerskit" om gekochte beitels (zogezegd scherp), vlijmscherp te maken, vind het alleen raar dat je 2x korrel 1000 hebt? Welke volgorde doe jij dan? Eerst op diamant 400, dan diamant 1000 en dan op de watersteen eerst ook nog eens 1000 en dan 6000? Polijst je ook nog met stuk leer en pasta?

alvast bedankt voor de reactie(s)
wim
 

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Ja, je hebt helemaal gelijk Wimpie , ik vond dat ook heel vreemd . Maar bij deze aankoop zaten deze 2 stenen. Dus ik heb het maar gekocht. De 1000 steen diamant voelt toch groffer aan dan de 1000 watersteen. Al mijn gekochte 2 de hands beitels eerst geslepen op de 400 diamant ( Kon je heel goed zien dat de meeste beitels niet de goede hoek hadden, waardoor je op deze steen veel metaal moest wegslijpen ), daarna de 1000 diamant, 1000 Watersteen en de 6000 watersteen om de 2 de hoek aan de beitels te maken en af te bramen. Nu zij ze allemaal mooi recht en goed scherp . Ik ben ook maar een beginner, maar dit systeem viel mij niet tegen. Ik polijst ze niet na op een stuk leer want dat lijkt me niet nodig. Gr Peter
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er zijn veel gradatiesystemen vb
De watersteen is vermoedelijk JIS nieuw 1000 = 11µ Waar diamant iets anders kan zijn. Het meest verwarrende zijn stroppastas waar het getal kan verwijzen naar de meest fijne schuursel aanwezig in het product (Veritas)
 

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Bedankt voor je reactie Damien, wat je schrijft zijn voor mij eigenlijk volledig onbekende termen. Wat ik begrijp is de korrelgrootte van de stenen, waarbij de diamant steen iets groffere deeltje heeft dan de watersteen . Maar voor een beginner als mij (die na het bekijken van diverse systemen voor het Veritas de luxe heb gekozen) werkte het heel goed .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.