Uitlijnen van mijn lintzaagwielen, met rei of met het lint zelf?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zaaglint verplaats zich op onderste wiel anders dan op het bovenste wiel

Inmiddels is de bovenste as voorzien van nieuwe lagers. Ivm de minimale ruimte rondom deze as was deze maatbepalend. De onderste as kan wat meer heen en weer axiaal gezien. Deze ruimte is zo'n 16 mm.

De machine is voor de rest nog steeds gestript. Ik heb het nu puur over de wielen met een lint erop.

Boven lopen de zaagtandjes netjes over het randje. Echter... te pas en te onpas moet ik, bij het kantelen van het bovenste wiel, de onderste as soms maximaal naar de linkerkant schuiven (axiaal), dan wel maximaal naar rechts om ook dáár de tandjes over het randje te laten lopen (of ergens daartussen). Op de onderste as zitten nu tijdelijk weer de oude lagers om er wat mee te kunnen spelen

Een verschuiving van de tandjes boven staat in geen verhouding tot de "zwabber-reactie" van de onderste tandjes ten opzichte van het onderste wiel. Op deze manier kan ik dus niet de juiste positie voor de nieuwe lagers bepalen.

Zaaglint verplaats zich dus op onderste wiel anders dan op het bovenste wiel.

(Als in....Ik word er gek van.. :confused:)


Vragen:
Herkent iemand dit, met name bij de grotere wieldiameters?
Suggesties om het op te lossen?
Kan er iemand wellicht per telefoon wat over vertellen?


Ps: De wielen hebben trouwens een diameter van 70 cm, geen 80..


Alvast maar weer bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Het lint dat je gebruikt is dat goed en mooi gelast?
M.a.w. als je het lint met de rug op een vlakke tafel legt, ligt het dan overal aan op de ondergrond?
Let hierbij dan vooral op het gedeelte van de zaag waar de las zich bevind.
(is met een zaklamp o.i.d. goed te controleren)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ja, die is goed en mooi gelast. Heb meerdere linten en ook die geven hetzelfde verschijnsel.. Zowel bredere als smallere linten.
 

tuoh

Oud hout
Ik weet niet of je ervaring hebt in het werken met lintzagen, maar het bijregelen van het zaaglint via het bovenwiel vereist slechts zeer kleine verstellingen om onderaan al zichtbaar te zijn. Het vraagt van de bediener gewoon een "gevoelig handje" om de nodige correctie's uit te voeren.
Vermoedelijk ben je veel te fors bezig met overal aan te draaien, en raak je steeds verder van het rechte pad. Zolang je aan beide wielen tegelijkertijd aan het klooien bent gaat het nooit goed komen.

Zet gewoon die nieuwe lagers onder en boven zo dicht mogelijk bij de oude situatie. Leg dan een lint op de machine en regel het bovenwiel tot het lint mooi op het randje loopt boven, en meer naar het midden op het aangedreven wiel. Verdraai tijdens dit regelen de wielen handmatig, eens de zaag spoort zet je dan de machine even aan en terug uit, tijdens het uitbollen kan je dan goed zien of het lint niet verloopt.
Als alles er goed uitziet kan de motor terug op en kan je aan de slag.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Bedankt voor je reactie.

Geen ervaring met het werken met een lintzaag hier.

Het handwiel voor het stellen gaat maar langzaam, "dus" dat zal het niet zijn. Echt al veel tijd ingestoken, en van alles geprobeerd.
Helaas niet (goed) genoteerd hoe de lagers origineel er op zaten, maar ook niet gekeken of toen alles wél goed spoorde..

Nieuwe lagers monteren zonder dat ik de juiste positie weet, dan wordt het net een loterij...


........ en regel het bovenwiel tot het lint mooi op het randje loopt boven, en meer naar het midden op het aangedreven wiel. "

Wat zou de reden zijn dat je de tandjes op het aangedreven wiel wél in of meer naar het midden zou zetten/accepteren? Dat is mijns inziens niet echt logisch..
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Bedankt voor je reactie.

Geen ervaring met het werken met een lintzaag hier.

Het handwiel voor het stellen gaat maar langzaam, "dus" dat zal het niet zijn. Echt al veel tijd ingestoken, en van alles geprobeerd.
Helaas niet (goed) genoteerd hoe de lagers origineel er op zaten, maar ook niet gekeken of toen alles wél goed spoorde..

Nieuwe lagers monteren zonder dat ik de juiste positie weet, dan wordt het net een loterij...




Wat zou de reden zijn dat je de tandjes op het aangedreven wiel wél in of meer naar het midden zou zetten/accepteren? Dat is mijns inziens niet echt logisch..


Dag Boktor,

Ik heb vorig jaar een soortgelijke machine gesteld. De linten op mijn machine lopen zuiver. Mijn doel was voornamelijk om brede linten stabiel op de lintzaag te krijgen. smallere linten gebruik ik zelden, maar ook deze lopen zuiver.
Zo heb ik het aangepakt.

stap 1:verwijder de gietijzeren tafel (met heftruck of sterke mannen)
stap 2: pak 2 rijen en klem deze op de wielen.
stap 3: Stel de wielen exact in hetzelfde vlak. Dit advies zal door veel mensen worden tegen gesproken
stap 4: maak een lichte kroon op het loopvlak van het rubber..... Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Naar mijn mening zou je ook enkel het loopvlak op het bovenste wiel licht kunnen kronen. Hierdoor blijft het lint altijd op dezelfde plek op het onderste wiel lopen en veranderd slechts de plek op het bovenste wiel. (hierover zal ik vandaag een aantal links plaatsen.
stap 5: plaats een lint op de machine en breng het lint op spanning.
stap 6: zorg dat het lint goed loopt... ook hier zullen de meningen verschillen.
stap 7: controleer wederom met een rij. Waarschijnlijk is het bovenste wiel nu iets naar achter gekanteld. Dat is ok. Belangrijk is wel dat het bovenste wiel links en rechts evenveel gekanteld is.... een moeilijk concept om je voor te stelen... misschien kan iemand anders dit duidelijker uitleggen. Als de wielen ten opzichte van elkaar getordeerd staan zal dit altijd zorgen voor veel drift, en ook voor het erg moeilijk afstellen van je zaaglinten.
stap 8: afstellen van geleiders: hierover is genoeg info te vinden
stap 9: proef snedes maken
stap 10: afstellen parallel geleider om te compenseren voor drift (veroorzaakt door de setting van de tanden
stap 11: genieten van een heerlijke machine.


Niet iedereen zal het met me eens zijn, het zal ook niet bij iedereen werken, maar voor mij en mijn machine geeft dit een fantastisch resultaat.
Succes ermee

Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Wat zou de reden zijn dat je de tandjes op het aangedreven wiel wél in of meer naar het midden zou zetten/accepteren? Dat is mijns inziens niet echt logisch..

Daar is wel een gedachte achter. Als je wielen gekroond zijn is de top van de kroon het hoogste punt. In theorie zou het dan niet meer uitmaken hoe breed het lint is dat je op je machine hebt, zolang je bij elk lint maar uitlijnt, zodat de holte van de tanden op het hoogste punt van de kroon rust. Hierdoor hoef je je lintzaag in theorie nooit meer uit te lijnen voor drift.

Er zijn ook bezwaren te noemen: het loopvlak van je wielen raakt zo beschadigt. Bij brede linten steekt je lint soms ver over de achterkant van de wielen.

Overigens is deze methode mij nog nooit gelukt.

wederom succes
 

tuoh

Oud hout
Bij de meeste professionele Europese lintzagen heeft het onderste wiel een vlak loopvlak, en is het bovenwiel soms gekroond, soms gewoon vlak. Het lint onderaan op een plat vlak laten lopen zorgt voor een betere krachtoverbrenging op het lint.

Maar het lijkt me dat je al problemen genoeg hebt, zou daarom niet gaan klooien met de loopvlakken alvorens de boel opnieuw draait.
De machine heeft altijd gewerkt, daar ligt het dus niet aan.

Wat voor nieuwe lagers worden er eigenlijk geplaatst? zijn dat complete losse lagerblokken of enkel rollagers die in een bestaande behuizing moeten getikt worden?
Kan je niet eens ene paar foto's plaatsen van de wielophanging?

Waar je inderdaad wel goed moet naar kijken is de stand van beide wielen, deze moeten ten opzichte van elkaar mooi van scheluwte staan.

Je zal moeten beginnen bij het begin, en dat is het onderwiel links en rechts uitlijnen op het bovenwiel en dan fixeren. Dit houd in dat je controleert of beide wielen niet "getorst" staan ten opzichte van elkaar.
Het onderwiel moet juist verticaal gezet worden en een paar mm meer naar voor dan het bovenwiel (hier gemeten op de horizontale middellijn van het wiel) Dat bovenwiel kantel je best in de middenpositie alvorens met de rest aan de slag te gaan.

Deze vertikale stand van het bovenwiel zal altijd variëren, dwz. elk lint vraagt een iets ander positie.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
@Rik
stap 4: “...maak een lichte kroon op het loopvlak van het rubber “ >>>>Niet dat ik dat nu direct wil gaan doen, maar hoe zou jij dat doen?
stap 6: “zorg dat het lint goed loopt...”>>>>Tja, dat lukt dus niet...
stap 7: “controleer wederom met een rij.”>>>> Done
“Daar is wel een gedachte achter.”>>>> Blijft voor mij een niet logische gedachte dat je de tandjes over het onderste (vlakke) loopvlak zou willen laten lopen ivm ontzetting van de tandjes. Daar rust het hele idee achter ...tandjes ontlasten..

"Er zijn ook bezwaren te noemen: het loopvlak van je wielen raakt zo beschadigt.">>>>>Op welke manier bedoel je?

Voor foto’s zie:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17889-Mijn-eerste-lintzaagje:
In bericht #1, #38 en #40 staan foto's,

Hier een demo van Matthias Wandel over "crowned pulleys":
https://www.youtube.com/watch?v=6sM0Qjumyro&t=2s
http://woodgears.ca/bandsaw/crowned_pulleys.html
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
@Tuoh

Bij mij zijn beide loopvlakken vlak.

"Wat voor nieuwe lagers worden er eigenlijk geplaatst? zijn dat complete losse lagerblokken of enkel rollagers die in een bestaande behuizing moeten getikt worden?">>>>> Het zijn allemaal enkelgroefskogellagers met tweezijdige afdichting.


“Waar je inderdaad wel goed moet naar kijken is de stand van beide wielen, deze moeten ten opzichte van elkaar mooi van scheluwte staan. “...Wat bedoel je hiermee? Scheluw is getordeerd... lijkt mij niet?

“Je zal moeten beginnen bij het begin, en dat is het onderwiel links en rechts uitlijnen op het bovenwiel en dan fixeren. Dit houd in dat je controleert of beide wielen niet "getorst" staan ten opzichte van elkaar. “>>>. Dit is oké.

"Het onderwiel moet juist verticaal gezet worden en een paar mm meer naar voor dan het bovenwiel”>>> Je bedoelt een paar mm uit het vlak naar voren trekken tov het bovenste wiel?

“(hier gemeten op de horizontale middellijn van het wiel)”>>> Deze zin begrijp ik niet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Boktor: Er staan op YouTube wel wat voorbeelden hoe wielen te kronen. Ik zou in jouw geval in het geheel niet bang zijn de wielen te kronen. (je hebt er immers zelf nieuwe bekleding op gezet).
Zelf heb ik dat ook eens gedaan maar dat was echt rubber en maar een klein lintzaagje met 20 cm wieltjes :( Ik weet niet of mijn methode ook voor jouw grote polyurethaan werkt (dat heb jij hè?).
Hoe dan ook: Ik heb het gedaan als op deze foto:

14_Flottjet.jpg

Stuk schuurpapier geplakt op een mal die de radius van de kroning heeft. Wiel wordt hier aangedreven door een boormachine zoals je ziet.

Prachtzaag heb je trouwens.

mvg
klaas0639

PS: Blijft heel onbevredigend dat de lintzaag in oorspronkelijke configuratie (ongekroonde wielen) niet goed meer werkt. Er moet iets mis zijn gegaan met de restauratie. Meest bevredigend zou zijn (vind ik) om te pogen daar achter te komen.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
@Boktor: Er staan op YouTube wel wat voorbeelden hoe wielen te kronen. Ik zou in jouw geval in het geheel niet bang zijn de wielen te kronen. (je hebt er immers zelf nieuwe bekleding op gezet).
Zelf heb ik dat ook eens gedaan maar dat was echt rubber en maar een klein lintzaagje met 20 cm wieltjes :( Ik weet niet of mijn methode ook voor jouw grote polyurethaan werkt (dat heb jij hè?).
Hoe dan ook: Ik heb het gedaan als op deze foto:



Stuk schuurpapier geplakt op een mal die de radius van de kroning heeft. Wiel wordt hier aangedreven door een boormachine zoals je ziet.

Prachtzaag heb je trouwens.

mvg
klaas0639

Ja he, hij is prachtig... en vooral erg rood:eek:
Ja, ik heb die polyurethaanbanden.
Crownen is voor mij echt een laatste optie.
De band is 3,5 cm breed en een 3 mm dik. Met schuren zal de radius zó groot zijn dat er eigenlijk geen sprake meer is van crowning. Ik bedoel hiermee dat de crowning dan te vlak zal blijven. Dacht er zelf aan om er dan een soort van touw (oid) onder de band te frotten. Dat is wat ik nu denk.

Filmpjes had ik weleens gezien. Eigenlijk elk filmpje over lintzagen heb ik wel gezien....:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@Rik
stap 4: “...maak een lichte kroon op het loopvlak van het rubber “ >>>>Niet dat ik dat nu direct wil gaan doen, maar hoe zou jij dat doen?
stap 6: “zorg dat het lint goed loopt...”>>>>Tja, dat lukt dus niet...
stap 7: “controleer wederom met een rij.”>>>> Done
“Daar is wel een gedachte achter.”>>>> Blijft voor mij een niet logische gedachte dat je de tandjes over het onderste (vlakke) loopvlak zou willen laten lopen ivm ontzetting van de tandjes. Daar rust het hele idee achter ...tandjes ontlasten..

"Er zijn ook bezwaren te noemen: het loopvlak van je wielen raakt zo beschadigt.">>>>>Op welke manier bedoel je?

Voor foto’s zie:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17889-Mijn-eerste-lintzaagje:
In bericht #1, #38 en #40 staan foto's,

Hier een demo van Matthias Wandel over "crowned pulleys":
https://www.youtube.com/watch?v=6sM0Qjumyro&t=2s
http://woodgears.ca/bandsaw/crowned_pulleys.html


Vandaag drukke dag dus niet veel tijd om uitgebreid te reageren....

hier een aantal filmpjes over lintzagen.... de meeste over crowning en afstelling. (let op kan af en toe langdradig en slaapverwekkend zijn.)

succes!
https://www.youtube.com/watch?v=zz04k-GMF38 deze meneer kennen sommige misschien wel hij knapt oude machines op, geweldig leuke als je daar van houdt

Crowning (ik heb dit gedaan met de machine uit...... dat leek me veiliger. Das echt een heel naar klusje, maar ik heb nog wel al mn vingers.
crowning 1:
https://www.youtube.com/watch?v=jO-NsK-rwjc

crowning 2:
https://www.youtube.com/watch?v=PHE946b50uI

crowning 3
https://www.youtube.com/watch?v=TECDOAhbdgg

crowning van industriele lintzagen..... let op deze moeten gekroond zijn omdat de lintzagen dat ook zijn
https://www.youtube.com/watch?v=J18u3fkRxAk

Een man die heel veel over lintzagen kan vertellen en wat leuke verbeteringen heeft bedacht die ik nog nergens anders gezien heb. Jammergenoeg wel in het spaans, maar zeker de moeite waard
https://www.youtube.com/watch?v=3I0SJj94IvI

hier een van zijn verbeteringen
https://www.youtube.com/watch?v=OXjHlW_SD5Y

Succes, zodra ik tijd heb zal ik contact met je opnemen Boktor!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
PS: Blijft heel onbevredigend dat de lintzaag in oorspronkelijke configuratie (ongekroonde wielen) niet goed meer werkt. Er moet iets mis zijn gegaan met de restauratie. Meest bevredigend zou zijn (vind ik) om te pogen daar achter te komen.

In het 85-jarige bestaan van deze zaag heeft ie denk ik al meer "restauraties" achter de rug... :(

En ja... erg onbevredigend, maar met wat hulp komen we er wel :eek:
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Vandaag drukke dag dus niet veel tijd om uitgebreid te reageren....

hier een aantal filmpjes over lintzagen.... de meeste over crowning en afstelling. (let op kan af en toe langdradig en slaapverwekkend zijn.)

Succes, zodra ik tijd heb zal ik contact met je opnemen Boktor!

Thanks!
Ik heb iig vanavond weer wat te doen..;)
 

tuoh

Oud hout
@Tuoh

Bij mij zijn beide loopvlakken vlak.

"Wat voor nieuwe lagers worden er eigenlijk geplaatst? zijn dat complete losse lagerblokken of enkel rollagers die in een bestaande behuizing moeten getikt worden?">>>>> Het zijn allemaal enkelgroefskogellagers met tweezijdige afdichting.


“Waar je inderdaad wel goed moet naar kijken is de stand van beide wielen, deze moeten ten opzichte van elkaar mooi van scheluwte staan. “...Wat bedoel je hiermee? Scheluw is getordeerd... lijkt mij niet? Getorst, gedraaid, getwist, scheluw, getordeerd, etc... beide wielen liggen niet in één vlak, dat word ermee bedoeld.

“Je zal moeten beginnen bij het begin, en dat is het onderwiel links en rechts uitlijnen op het bovenwiel en dan fixeren. Dit houd in dat je controleert of beide wielen niet "getorst" staan ten opzichte van elkaar. “>>>. Dit is oké. Oef, eindelijk iets positiefs, een belangrijk pijnpunt uit de weg dus
"Het onderwiel moet juist verticaal gezet worden en een paar mm meer naar voor dan het bovenwiel”>>> Je bedoelt een paar mm uit het vlak naar voren trekken tov het bovenste wiel?

“(hier gemeten op de horizontale middellijn van het wiel)”>>> Deze zin begrijp ik niet. Het bovenwiel pivoteert om zijn horizontale middenlijn, dit is dus de enige plaats die tijdens het kantelen niet naar voor voor of achter beweegt.

Bij het meten tussen onder- en bovenwiel zul je dus enkel een zinnige waarde kunnen bekomen als je bij het bovenwiel meet op dit "dode" punt. Of, je moet het bovenwiel zo stellen dat dit ongeveer in het midden zit van het totale kantelbereik. Dwz. draai de schroefdraad om het wiel te kantelen volledig in, en daarna de helft van het bereik terug uit, het bovenwiel zit nu in een middenpositie, het kan in deze stand even veel naar voor als naar achter kantelen. Zo kan je hier ook gaan meten of uitlijnen met een rei, maar gebruik bij het bovenwiel altijd enkel de (denkbeeldige) horizontale middenlijn als raakpunt links en rechts op de velg.

Omdat ik hier ergens lees dat de machine twee vlakke loopvlakken heeft en de loopvlakken niet te breed zijn (35mm?) Zou ik hier onder- en bovenwiel op één lijn plaatsen. Wat gaat betekenen dat bij beide wielen de tanden over het wiel gaan, of kunnen, steken.

Voor wat betreft de nieuwe lagers, die gaan toch gewoon op een vaste plaats komen te zitten, tegen een schoudering aan of in een kamer, veel maatafwijking met de oude toestand kan dat niet gaan geven lijkt mij.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Omdat ik hier ergens lees dat de machine twee vlakke loopvlakken heeft en de loopvlakken niet te breed zijn (35mm?) Zou ik hier onder- en bovenwiel op één lijn plaatsen. Wat gaat betekenen dat bij beide wielen de tanden over het wiel gaan, of kunnen, steken.

Voor wat betreft de nieuwe lagers, die gaan toch gewoon op een vaste plaats komen te zitten, tegen een schoudering aan of in een kamer, veel maatafwijking met de oude toestand kan dat niet gaan geven lijkt mij.



Onderste én bovenste as zijn niet (100%) origineel meer.

De schoudering zat bij de bovenste as niet op de juiste maat, wat af te leiden was aan het feit dat dan het wiel aan ging lopen tegen het juk. Hier was ooit door een voorganger al een afstandsring voor gemaakt van ongeveer 5 mm. Ik heb daar nog eens 1 mm aan toegevoegd voor iets ruimere tolerantie qua botsen met het juk.

Op de onderste as zit één schoudering. Of deze juist gepositioneerd is is niet te achterhalen en mijns inziens op dit moment niet belangrijk. Ik pas die gewoon aan “aan wat de machine vraagt” . En ja... daar komt ie weer.... Die machine is niet echt consequent met z’n vraag...

Diverse afstandsbussen, voor oa tussen de lagers, heb ik al nieuw/opmaat moeten maken.
De lagers komen idd hier en daar in kamers te zitten, maar bieden niet echt houvast voor de (nieuwe) positie van de onderste as.


We hebben nu inmiddels een paar interessante zaken besproken, maar de grootste ergernis is nog steeds mijn onbegrip over het niet evenredig mee willen lopen van het lint op het onderste wiel.

Of het onderste wiel nu maximaal naar de ene kant, dan wel naar de andere kant gepositioneerd zit..... het lint loopt niet netjes mee met de (langzame) verplaatsingen van het lint op het bovenste wiel...

(Ter info: Alle soorten van genoemde én niet genoemde uitlijningen met reien zijn al gedaan.)
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Heeft de vorige eigenaar misschien al een poos zitten sleutelen en toen het niet lukte, de machine verkocht? In dat geval zou je de door je voorgangers aangebrachte veranderingen kritisch moeten bekijken en niet als uitgangspunt nemen (maar misschien deed je dat al).

mvg
Klaas
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Heeft de vorige eigenaar misschien al een poos zitten sleutelen en toen het niet lukte, de machine verkocht? In dat geval zou je de door je voorgangers aangebrachte veranderingen kritisch moeten bekijken en niet als uitgangspunt nemen (maar misschien deed je dat al).

mvg
Klaas

De vorige eigenaar had de zaag in een bouwloods staan te midden van een berg zaagsel. Daar is dat ding gewoon lekker aan de tand gevoelt. Had niet echt de indruk dat er fragiele meubeltjes mee werden gemaakt...

Al die andere eigenaren/gebruikers/monteurs/stagiaires hebben zich nog niet gemeld... :D

Ben ook best benieuwd naar die aangebrachte veranderingen, maar dat was al duidelijk denk ik.. :eek:
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Vandaag weer maar eens wat expirimentjes gedaan met Monsieur Lintzaag...

Het volgende hebben we vandaag ontdekt:

1). Onder de linker (ondersteunende) kant van de bovenste as waar ik met een handwiel (met bijbehorende schroefdraad) het wiel laat kantelen, zit een geleiding. Deze bestaat uit een duimdikke staaf in een nauwpassende cilindrische holte van het gietijzeren juk. Nou ja... niet zo nauwpassend als het zou moeten zijn. Toen hebben we deze staaf wat opgedikt. Het resultaat is perfect, maar omdat die geleiding nu “lekker zwaar” gaat heb ik ook te maken met de speling van die eerder genoemde schroefdraad (spindel). Net als met het draaien op een draaibank. Als ik de as naar achter wil kanten gaat dat direct omdat ik de staaf omhoog druk. Bij het laten kanten naar voren zit er vertraging omdat de speling eerst opgeheven moet worden voordat de spindel echt z’n werk kan doen. Na elke afstelling ijlde de staaf dus na in z’n zitting én dus ook de loop/positie van het lint ijlde na.... De remedie is gewoon met een rubber hamer even die speling er elke keer uittikken naar beneden toe. Tja....gaat vanzelf wel een keer wat soepelder lopen.

2). De spanning wat verhoogd van het lint. Dat hielp dus ook. Een soort van natuurlijke opheffing van de spindel-speling.

Nu hebben we de positie van de onderste lagers kunnen bepalen :eek:
Het volgende is de 2 lagers monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.