Uitlijnen van mijn lintzaagwielen, met rei of met het lint zelf?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hallo allemaal,

Het lint van mijn lintzaag loopt behoorlijk goed over de platte wielen, dus netjes met de tandjes over het randje. Als ik echter de rei langs de wielen hou, zit daar toch nog wel zo’n 2 á 4mm licht tussen..... heb ik nu te maken met het kip-ei verhaal? En wat is wijsheid? Ergens wringt er dan wat volgens mij?

Het gaat om deze oude lintzaag:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17889-Mijn-eerste-lintzaagje

Wie o wie?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe loopt het als je alle geleiders los zet ?
met de geleiders los en de wiel vlucht stellen tot het lint op de juiste plek loopt dan is het toch in orde ?
 

tuoh

Oud hout
Hallo allemaal,

Het lint van mijn lintzaag loopt behoorlijk goed over de platte wielen, dus netjes met de tandjes over het randje. Als ik echter de rei langs de wielen hou, zit daar toch nog wel zo’n 2 á 4mm licht tussen..... heb ik nu te maken met het kip-ei verhaal? En wat is wijsheid? Ergens wringt er dan wat volgens mij?

Het gaat om deze oude lintzaag:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17889-Mijn-eerste-lintzaagje

Wie o wie?

Gewoon afblijven, dat hoort zo. De wielen van een auto staan ook niet mooi in één lijn maar hebben toespoor, dat is bij een lintzaag niet anders.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hoe loopt het als je alle geleiders los zet ?
met de geleiders los en de wiel vlucht stellen tot het lint op de juiste plek loopt dan is het toch in orde ?

De geleiders zitten er nog niet op.

Ter info de wielen zijn overigens 80cm.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
En waarmee zou ik de "eindcontrole" het beste kunnen doen? Het breedste lint of het smalste?
Welke zal de meeste afwijking vertonen qua sporing?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zoals Tuoh al zei, als het lint goed loopt eraf blijven!
Je maakt het meestal allen slechter.

Beide wielen zitten nu weer even terug met de oude lagers om de definitieve setting/diepte van de assen te bepalen. De nieuwe lagers moeten dus in één keer op de juiste plek komen. Nu kan ik nog wat spelen, niet omdat ik dat wil maar omdat dat moet na de restauratie cq de totale demontage.
Lint zou wat beter kunnen lopen wat mij betreft, maar probeer even wat info van jullie te vergaren omdat de assen nauwlijks tot geen nastelmogelijkheden hebben. Tenzij je drastisch het metaal gaat/moet bewerken.....

Andere tips ook welkom natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Van echt zagen is nog niet echt sprake.......

Dat had ik al begrepen maar ik bedoelde als je alles gemonteerd hebt.
Je kan van het weekend even een paar foto's plaatsen als je zo twijfelt dan krijg je vanzelf de feedback die je nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Gewoon aan de hand van de montage met de oude lagers de juiste plaatsing opmeten van de wielen op de assen. Daarna kan je zonder probleem de nieuwe lagers plaatsen op de juiste plaats.
Een machine met wielen van 800mm en dito motorvermogen is niet direct geschikt om mee te gaan experimenteren:p

Elke lintzaag fabrikant (had) heeft zijn eigen specifieke instellingen voor de vlucht van de wielen, dat is eigen aan het gebruikte frame. Probeer daarom de originele waarde zo dicht mogelijk te benaderen of gewoon te kopiëren.
Er bestaat ook geen universele instelling voor alle linten op één machine, elk lint heeft zo zijn eigen instelling van het bovenwiel van de machine. Dit heeft te maken met de las van het lint, hoe vlakker de rug hoe minder er moet bijgeregeld worden.

De zijgeleiding van de linten heeft niks te maken met de zetting van de wielen, dat zijn twee totaal verschillende dingen. De wielzetting bepaald hoe het vermogen (%) van de motor overgebracht word op het zaaglint en hoe zuiver het lint op de rand, of gelijk met de rand, van de wielen blijft lopen.


De zij- en achtergeleiding gaat het lint geleiden bij het zagen, maar doet niks aan het positioneren van het lint op de wielen. Enkel de achtergeleiding zorgt ervoor dat de gebruiker het lint tijdens het zagen niet van de wielen kan duwen naar achter toe.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
@Tuoh,
Na zo'n 85 jaar is het lagergedeelte en as(sen) niet (helemaal) origineel meer. Er zitten fouten in en niet altijd even duidelijke aanpassingen die op hun beurt mss ook weer aangepast zijn. Daar kom je na het schoonmaken en opbouwen achter. Alles is loodzwaar. Inderdaad de nieuwe lagerposities vaststellen mbv de oude. Dus rommel nu met de settings.... as good as it gets. Je begint vanaf nul.

Bedankt voor de uitleg...... Nu de praktijk nog :rolleyes:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Inderdaad de nieuwe lagerposities vaststellen mbv de oude. Dus rommel nu met de settings.... as good as it gets. Je begint vanaf nul.

Als je de setting hebt opgemeten dan weet je zo'n beetje hoe je de nieuwe lagers moet plaatsen.
Als je nog twijfelt; ik weet het merk niet maar je kan even een mailtje naar de fabrikant sturen voor extra info. (als het merk nog bestaat)
Voor nog wat visuele steun kan je op youtube kijken bij bandsaw bearing, wellicht dat dat je ook nog een beetje op weg helpt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De fabriek bestaat nog maar doet geen lintzagen meer. Het is een Mars uit Tjechie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.