Oude kolomboormachine op de kop getikt

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
12
0
Hallo William,

Op mijn machine staat volgens mij PMB, Holland.
Maar op die van Jan staat iets anders en ik heb er ook nog eentje gezien, ook precies dezelfde machine, met het merk: 'Evolent, Amsterdam'

Dus ja, zeg het maar. Ik zou heel graag willen weten hoe oud deze machines zijn en of er nog informatie over is.

Christiaan
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
12
0
Mooi werk!

Hoe moeilijk/makkelijk was het om de quill te demonteren? Ik heb het idee dat die van mijn ook een lager-check kan gebruiken.

Hallo Jan,

Nog even een update:

Ik heb de lagers vervangen. Het bleken heel 'gewone' SKF 6202 RH lagers te zijn.

Het was wel even een 'dingetje' want als je de hele 'quill' uit de kolomboor hebt gehaald dan moet je de as los zien te krijgen. Aan de bovenzijde zit een soort borgring. Daarin zit een boutje, dat moet los. Dan zou je denken dat de borgring los kan. Maar hij zit op de as geschroefd en moet tegen de klok in los. Kan aardig vast zitten...

Daarna kan je de as uit de 'quill' slaan (ik heb een doorslag gebruikt die in de as past). Daarna het onderste lager uit de 'Quill' tikken (ik heb na lang zoeken een stuk pijp gevonden dat net in de 'Quill' past en waarin de as past. Op die manier kan je bij het monteren van de nieuwe lagers al te grote krachten op de lagers voorkomen.

De nieuwe lagers zijn een stuk soepeler dan de oude dus het was bepaald geen slecht idee.

Bijgaand wat plaatjes van de onderdelen.

Succes, ik ga de boel nu langzaam aan weer opbouwen en morgen komt als het goed is een nieuwe boorkop binnen. Een hele mooie 'Albrecht' zelfspanner.

borgring_met_schroefdraad.jpgIMG_20180413_093747.jpgIMG_20180413_124448.jpgIMG_20180413_124452.jpgIMG_20180413_124456.jpg

Christiaan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hallo William,

Op mijn machine staat volgens mij PMB, Holland.
Maar op die van Jan staat iets anders en ik heb er ook nog eentje gezien, ook precies dezelfde machine, met het merk: 'Evolent, Amsterdam'

Dus ja, zeg het maar. Ik zou heel graag willen weten hoe oud deze machines zijn en of er nog informatie over is.

Christiaan

PMB zegt mij eerlijk gezegd niets. Evolent is een machinehandelaar, die tegenwoordig in Weesp zit en CNC machines verkoopt.
Kan zijn dat het allemaal handelsmerken zijn voor één en dezelfde machine.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
PMB bouwde en bouwt verpakkingsmachines.
Van de website
UVA Packaging's geschiedenis gaat terug tot 1935 toen de eerste PMB machine werd gebouwd. PMB is formeel opgericht in 1946, hoewel de afkorting bestaat sinds 1935. Vanaf het jaar 1946 staan de letters PMB voor "Patent Machine Bouw
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
De mijne is van VSF. Daarvan denk ik gevonden te hebben dat dat een machinefabriek of -handel uit Amsterdam was.

Ik heb met jouw aanwijzingen de “quill” betrekkelijk makkelijk kunnen verwijderen! Natuurlijk liet ik wèl de veer losspringen :(

Met vereende krachten hebben we die weer kunnen opwinden en in de behuizing kunnen proppen. Geen leuk klusje...

De lagers leken me goed te draaien zonder speling of stroeve plekken. Dus ik ga niet verder met demonteren en heb de boel weer werkend. Ik heb de lange pen die in de poelie op en neer schuift van vet voorzien. Maar dat had iets dunners moeten zijn denk ik nu, want de “quill” wordt nu minder vlot omhoog getrokken door de veer - het gaat te stroperig. Daar ga ik nog wel wat aan doen.

Bedankt voor je updates! Leuk om te lezen!
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
12
0
Ik heb de lange pen die in de poelie op en neer schuift van vet voorzien. Maar dat had iets dunners moeten zijn denk ik nu, want de “quill” wordt nu minder vlot omhoog getrokken door de veer - het gaat te stroperig. Daar ga ik nog wel wat aan doen.

Bedankt voor je updates! Leuk om te lezen!

Vandaag heb ik mijn machine ook weer in elkaar gezet. Quill gesmeerd met vet uit mijn vertspuit (ik denk lithiumvet maar weet het niet zeker, dun vet in ieder geval) omdat er een doorsmeernippel op de machine zit.

Het werkt perfect. Veer ca. 1 slag op spanning gezet.

En dan het mooiste: de kop is binnen. Een mooie, nieuwe (oude voorraad denk ik) zelfspanner van Albrecht 1 -13 mm.

Het begint weer wat te worden.

Christiaan

IMG_20180414_163652.jpgIMG_20180414_163629.jpgIMG_20180414_154045.jpgIMG_20180414_154039.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.