Oude kolomboormachine op de kop getikt

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Heb je’m via Marktplaats? Daar zag ik inderdaad pas net zo’n machine voorbij zien komen. Mooi apparaat :)

Maar, helaas, ik heb de boorkop nog niet verwijderd. En dat zint me niet helemaal, want ik ben niet tevreden met deze: ik krijg boortjes niet echt lekker “vast” ingespannen. En de kop is vrij hoog, en dat scheelt weer kostbare milimeters tussen tafel en boorkop. Afin, als je truuk vindt, hou ik me aanbevolen!

Ik heb mijn machine nu in onderdelen liggen om te ontroesten. Er zit echt geen gat voor een uitdrijfspie in. Maar mijn kop en de as (Morseconus?) zien er anders uit dan bij jouw machine.

Interessant is dat er bij mijn machine nog een grotere kop met Morseconus zat. Dat doet vermoeden dat het een kwestie van een flinke tik is.

Christiaan
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Jan,

Hier nog even een plaatje van mijn (boor)kop. Machine ligt op zijn kop...
IMG_20180312_171955.jpg

Is anders dan bij jou, zou de moer bij jouw kop soms een borgmoer zijn? Inbus los draaien en de moer linksom draaien om de kop van de conus te drukken.

Zoals in dit filmpje: https://youtu.be/WK7GE7Tbshk

Christiaan
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ik ken deze kolomboor je moet het pit boutje los draaien en dan de moer richting de boorkop draaien en dan komt de kop los.
De opname is geslepen aan de spindel kan een b12 of b16 zijn.

Deze manier werdt vroeger veel gebruikt.
Ook bij mijn A.I kolomboor.
Als de boorkop okee is en mooi rondloopt niets aan doen.
Bij deze kolomboor gebruiken ze echte hoekcontact lagers in plaats diepgroef lagers.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Als je een goede boorkop zoekt voor een goede prijs moet je kijken naar torax een 13 mm kop kost rond de 90 euro. Ze zijn te vergelijken met een Albrecht kop.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben het overzicht een beetje kwijt in alle posts, maar voor wat het waard is: ik heb een dergelijke boorkop destijds verwijderd van de as door hem helemaal open te draaien waarna je een schroef kunt losdraaien die helemaal onderin de boorkop zit (in mijn geval een m6 tapboutje met sleufkop). Daarna is het een kwestie van een inbussleutel inspannen en je kunt de kop zo losdraaien van de as (ik kan me de draairichting niet meer herinneren).
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik ben het overzicht een beetje kwijt in alle posts, maar voor wat het waard is: ik heb een dergelijke boorkop destijds verwijderd van de as door hem helemaal open te draaien waarna je een schroef kunt losdraaien die helemaal onderin de boorkop zit (in mijn geval een m6 tapboutje met sleufkop). Daarna is het een kwestie van een inbussleutel inspannen en je kunt de kop zo losdraaien van de as (ik kan me de draairichting niet meer herinneren).

Draairichting : wijzerzin om los te maken (wij noemen dat ook linkse draad)

Jos
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Persoonlijk denk ik dat je de moer op de machine kunt gebruiken voor het eraf persen van de boorkop. Maar als het niet hoeft, lekker laten zitten.

Is anders dan bij jou, zou de moer bij jouw kop soms een borgmoer zijn? Inbus los draaien en de moer linksom draaien om de kop van de conus te drukken.

Ik ken deze kolomboor je moet het pit boutje los draaien en dan de moer richting de boorkop draaien en dan komt de kop los.
De opname is geslepen aan de spindel kan een b12 of b16 zijn.

Jullie hebben gelijk! Borg-schroefje losgedraaid, grote inbus ingespannen en met een steeksleutel de moer naar beneden gedraaid. En zonder al teveel moeite drukte ik de boorkop zo van de conus af. Mooi!

kolomboormachine-7.jpg
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Kijk eens aan zeg, met vereende krachten en een beetje durf en volhardendheid kom je er toch maar mooi.

Nu vraag ik me af: ik heb dezelfde machine, maar met een andere as (geen schroefdraad). Ik ben geneigd te denken dat de as toch ook uitneembaar is. Ondanks het feit dat er geen gat is voor een spie.

Christiaan
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Mijn versie gaat weer in elkaar. Ik wil er bewust geen 'nieuw' machine van maken. Alleen de roest weg en alles gangbaar en soepel werkend en dan gewoon weer gebruiken.

Zo ziet hij er nu uit:

IMG-20180318-WA0008.jpg

Christiaan
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Hallo kenners,

Het lukt mij nog niet om de boorkop eraf te krijgen.

Hierbij wat close-up beelden van de kop en de as. Ik denk dat het een J33 is. Ook al is de kop van Rohm.

IMG_20180319_161313.jpg

Net onder de centrale kolom zit een ring die vrij kan draaien. Welke functie heeft die ring?

Christiaan
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Eindelijk! Het is bij mijn machine ook gelukt om de kop te verwijderen. Daarvoor heb ik 'afdruk-spieen' moeten bestellen op een Engelse site (rotagrip.com) en vervolgens was het nog geen koud kunstje...

Ik heb de wiggen tegenover elkaar geplaatst en vervolgens met een forse lijmklem de wiggen naar elkaar toe gedraaid, een tik op het handvat van de klem, verder aandraaien, nog een paar tikken en uiteindelijk... PLOF

Het lijkt een B16 conus te zijn. Als ik de onderkant meet en vervolgens op ca. 24mm vanaf de onderkant meet dan komt dat overeen met de B16 opname.

De kop van mijn machine was aardig versleten, dus nu op zoek naar een leuke snelspankop.

IMG_20180403_172701.jpgIMG-20180403-WA0002.jpg

De conus is wel een beetje beschadigd. Ik denk dat ooit de kop heeft geslipt of zo. Maar als ik de krassen glas maak dan zal een nieuwe kop tocht wel blijven zitten?

Christiaan
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
En nu de 'quill' er uit is kan ik trouwens ook goed voelen dat de lagers niet meer soepel lopen. Dus volgende stap: lagers vervangen...

Christiaan
 
P

Pel

Guest
Tjonge Christiaan, daar heb je toch behoorlijk mee moeten worstelen, fijn dat het uit eindelijk gelukt is.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als de konus verder strak is blijft de boorkop wel zitten. Mijn as was dusdanig beschadigd dat ik hem op de draaibank heb na gedraaid.

Het vlak was niet 100 % schoon, maar de boorkop zit weer stevig vast. Koop gelijk een goede snelspanboorkop, daar heb je veel lol van. Goed spannen is een must, en de kop loopt zuiver en blijft dat ook langer. Na al het werk en lagers vervangen zou ik daar niet op bezuinigen.

Weet je het merk van de machine toevallig ook?
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Eindelijk! Het is bij mijn machine ook gelukt om de kop te verwijderen. Daarvoor heb ik 'afdruk-spieen' moeten bestellen op een Engelse site (rotagrip.com) en vervolgens was het nog geen koud kunstje...

Mooi werk!

Hoe moeilijk/makkelijk was het om de quill te demonteren? Ik heb het idee dat die van mijn ook een lager-check kan gebruiken.

Ik ben heel blij met m'n nieuwe oude Röhm boorkop (via Marktplaats op de (boor)kop getikt). Een ouderwetse met krukje dus geen snelspanner. Die is een stukker minder hoog dan de Metabo snelspanner die er eerst op zat. En dat scheelt wat kostbare centimeters boorhoogte tussen kop en verstelbare boorplatform. En met een krukje vastzetten vind ik prettiger.
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
17
0
Koog aan de Zaan
Jan,

Het was niet zo erg moeilijk (achteraf bezien).

Links (als je voor de machine staat) zit de veer in een houder. Deze wordt vastgehouden met 2 schroeven. Voorzichtig losdraaien en de houder goed vasthouden en langzaam draaien (tegen de klok in meen ik) tot de spanning er af is. Dat is één omwenteling ongeveer. Als de spanning er niet af is dan trek je de veer uit zijn huisje, dus: voorzichtig!

Dan zit er onderaan het huis, rechts achter de boorkop, een boegschroefje. Dat draai je los en vervolgens kan je de spindel uit het huis trekken.

Dan moet je nog een borgschroef losdraaien die rechts achter de diepteinstelling zit. Pas op dat de as er dan uit kan vallen!

Christiaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.