Mijn eerste (echte) kistje.

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Nu ik een fototoestel heb, kan ik eindelijk ook eens wat laten zien.
Het is een kistje wat ik gemaakt heb tijden mijn introductiecursus meubelmaken.
Het leek mij leuk om de diverse houtverbindingen te oefenen en te laten terug komen in dit kistje. Het is gemaakt van essen en notenhout.
De verbinding zijn verstek, tand, zwaluw en half verdekt zwaluwstaart. Uiteraard is alles met handgemaakt.
Het kistje is ongeveer 20x20 cm groot.
Heb er nog niet echt een bestemming voor, maar misschien kunnen er thee zakjes in.
Ik moet het kistje nog wel afwerken met olie of wax, maar weet nog niet precies welk middel het meest naturel overkomt.

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ziet er mooi uit!,
Hoelang duurt het om een kistje te maken?

Groeten Rudolf.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Volgens mij is het esdoorn ipv essen.

Mooi kistje!

Osmo hardwax olie geeft een mooie naturel look.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
@Rudolf Ik ben er 3 lessen mee bezig geweest ca 9 uur dus :oops:
Maar daar zit dan ook uitleg en instructie bij. (en koffiepauze's ;) )

@Dries, ik krijg deze week het boek Houtvademecum zal dan het hout proberen te identificeren.

Osmo hardwax goede tip. Eens kijken of ik dat in de buurt kan krijgen.
 
A

Athanor

Guest
Mooi oefenobject, en gelijk al strakke verbindingen :!:

't is Esdoorn :)

Fons
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik ben zelf ook heel tevreden over het resultaat. Beloofd nog wat voor komende werkstukken :)

Esdoorn dus. Ik twijfel niet aan jullie expertise, maar wil zelf graag kijken naar de verschillen tussen essen en esdoorn. Het boek dat ik krijg is een cadeautje. Kan ik direct nuttig gebruiken.
 
A

Athanor

Guest
Leuk cadeautje hoor! Ik zit nog te twijfelen of in de nieuwe druk ga bestellen..... Mijn huidige exemplaar is al 40 jaar oud :roll:

Ik ben wel benieuwd wat je van de nieuwe versie vindt.

Fons
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Het is geen nieuwe die ik ga krijgen.
Is een oud exemplaar van een vriend van me.
Een exemplaar van 40 jaar oud is misschien nog wel veel interessanter.
Daar staan misschien houtsoorten in van bomen die ondertussen uitgestorven zijn :)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ziet er goed uit hoor, zeker voor handwerk.

W.b.t. een naturel afwerking zou ik gaan voor (polymeriserende, of anders met siccatief), verdunde Tung olie, daarna afsluiten met een sanding sealer 2x, en een toplaag van (evt spuit) lak/polyurethaan. Wax kan ook natuurlijk, maar dan heb je weer gelazer met vochtvlekken bij schoonmaken ed.

Voor een niet chemische afwerking: 3x pure Tung olie met Lemon oil (Citrusolie) 50/50 verhouding, daarna licht schuren en wax.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Welke Osmo hardwax olie raden jullie aan om een zo natuurlijk mogelijk effect te krijgen?
de kleurloze nr 3032 of de matte nr 3062
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.