Groter Iepen beeld (abstract)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

ik ben begonnen met een nieuw beeld wat is gebaseerd op een kleiner exemplaar (apart draadje). Het is wederom abstract en ik beleef er al veel plezier aan.

Een paar foto's voeg ik hierbij.

Grtz Hans

DSC_2967.jpgDSC_3012.jpgDSC_3071.jpgDSC_3082.jpg
 
Wooowh,


Wat een prachtig en machtig object Hans.
Je hoeft er in ieder geval niet bij te zitten zullen we maar zeggen. :eek:.

Mooi om te zien dat de aangelijmde stukken eerst nog kleurverschil hebben maar later niet meer.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet Edwin
 
P

Pel

Guest
Hans ik kan mij vergissen maar ik denk dat je beeld boven te smal zal zijn, als ik het kleine voorbeeld onder zo bekijk, maar nogmaals ik kan mij vergissen doordat het op foto misschien anders lijkt? Ben benieuwd hoe dit gaat worden op ware grote, het kleine voorbeeld was heel mooi.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hi Pel,

mijn eerdere reactie is foetsie dus nummer twee. De L/B verhouding is plm 6:1 en dat is niet verkeerd voor een slanke torso, voor een Botero ligt het wat anders.. De blokken boven en onder geven wat meer dynamiek. Na de buitenvorm ga ik aaneensluitende uitsparingen maken, dan moet blijken of het allemaal kloppen gaat.

Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Bij het model heb je links onder een sterke kromming wat daarna schuin omhoog gaat, boven het bovenste gat zit bij het model redelijk wat hout wat sterk naar rechts gaat met een curve naar beneden. Ik bedoel het bovenste gedeelte maar we zullen zien, de fout die vaak gemaakt wordt is dat er exact wordt gemeten, waardoor er op plaatsen te weinig hout zit. Dus eigenlijk te krap bemeten omdat je beeld ook schuin staat, en die schuint moet je er ook bij tellen. Succes Hans.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo Pel,

al voor ik aan het model begon had ik een schets gemaakt gebaseerd op l/b van 6:1 omdat dat voor een torso geschikt lijkt. Het model is gemaakt uit hout wat ik voorhanden had, en komt uit uit op 4:1. Het beeld is ca 5:1 en daarmee dus slanker dan het model, echter het past binnen de oorspronkelijke schets. De breedte en diepte is ongeveer gelijk gedacht, echter bij het model is niet de volle diepte benut. Op de foto zie je dat niet terug. Bij het grote beeld zal ik nog eens kijken om het iets in te korten als het geheel iets te iel mocht worden. Ik werk van boven af aan dus dat moet wel lukken. Bij dit beeld gaat het mij echter vooral om de uitsparingen die nog moeten komen en hoe dat dan de totale indruk vormt. Een beetje veel tekst.. En nog weinig plaatjes, die komen later wel.

grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

Een paar foto's om de voortgang te laten zien met de vordering van afgelopen weekeinde erbij. Toen zijn de gaten geboord en ben ik begonnen met die uit te werken; daarmee krijgt alles zonn beetje de definitieve vorm. Ook de buitenvorm is al veel verder dan op de eerste serie foto's. Het komt uit een paar platen iep wat ik plm twee jaar geleden heb gekocht en waar dit het tweede grote beeld van is.


Groeten, Hans.

IMG_1232.jpgIMG_1233.jpgIMG_1231.jpgIMG_1230.jpg
 
P

Pel

Guest
De vorm zit er al goed in Hans, aan de buitenkant zou ik denk ik niet zoveel meer doen, maar dat zie goed als de gaten er goed in zitten. De kant waar onder de noest zit vind ik het mooiste, daar zijn de lijnen het duidelijkste te zien

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo Pel, dank je wel. De voorkant / contour is vrijwel af alleen de zijkant / doorsnede nog niet, mn onder / achter is het te zwaar. Door de gaten wordt de buitenrand trouwens geaccentueerd dus dat wordt een beetje oppassen hoever ik daarmee naar buiten ga werken. Er is ook nog een idee om in het midden een doorgaande sleuf of iets dergelijks te maken die onder en boven ahw verbindt, maar ik ben nog niet zeker of ik dat doorzet.

Bij het verlijmen van de platen is iets niet helemaal goed gegaan zodat ze niet 100% sluiten wat wel de bedoeling was (verkeerde lijm).



Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Nu je het zegt Hans zie ik het ook, de lijmnaad sluit niet helemaal, dat kun je straks bij de afwerking wel weg werken als het storend is. Met het verlijmen, de lijm heel dun opbrengen, ik strijk meestal beide kanten heel dun in, zodat overal een heel dun laagje lijm zit, daarna goed klemmen. Uiteraard ook kijken of het hout vlak is, desnoods met de schaaf even recht maken. Het idee van eventueel een langwerpige sleuf in het midden te maken, dan lijkt het m.i. zo'n beetje op een brievenbus? Maar dat kun je d.m.v. donker papier in de vorm knippen van wat en waar je de sleuf zou maken, en het daar opplakken. Dan ga je vanaf een afstand kijken wat voor effect het geeft, je kunt dan ook de gaten die er nu al in zitten ook afdekken met donker papier, bijvoorbeeld inpakpapier. Ik persoonlijk betwijfel of dat een toegevoegde waarde aan het beeld is, maar dat kun jezelf terplaatse beter beoordelen, als ik hier vanaf foto's.

Groet Pel.
 
Hoi Hans, je vordert gestaag. Wat een knots van een stuk hout. De vorm is net zoals Pel al zei goed te zien. Ik denk dat bij het afwerken het hout beter tot zijn recht komt. Die sleuf zou ik misschien ook doen maar zeker niet open. Maak dan liever een verdiepte verbinding of misschien alleen een uitloop vanaf het gat in de richting van de ander.
Gr Edwin
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Ha Edwin, Pel,

Hartelijk dank voor de suggesties.

ik werk er komende weekend weer verder aan en zal eens zien wat er gebeurt als ik een stuk karton of zo in de juiste maat er op prik. Verder denk ik nog over een smalle spleet met de decoupeerzaag zodat die een beetje flauw kan buigen van de onderste naar de bovenste opening. Ik wil echter eerste de gaten boven en onder wat verder vorm gaan geven.

(Vervolg).. Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Tussen een smalle spleet of een sleuf in het beeld maken, dat is een wereld van verschil Hans.:)

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Pel, ik heb het idee van de spleet, sleuf of opening anderszins geheel verlaten en ben nu bezig om hem af te schuren en daarna te olieen of zo. Binnenkort een update fotoverslag.

groet, Hans
 
P

Pel

Guest
Verstandige beslissing Hans, vele maken de fout, het is eigenlijk geen echte fout, maar voeren bepaalde accenten aan een beeld veel te ver door. Daardoor is er van het oorspronkelijke mooie basis idee van het beeld helemaal niets meer over, het is vaak de kunst van het weglaten wat een beeld mooi kan maken, namelijk de eenvoud. Hoe meer friemeltjes, freudeltjes en frotjes aan een beeld, zeker een groot beeld, hoe minder het eind resultaat meestal wordt, is mijn bescheiden mening. Hans, ik ben benieuwd als het helemaal klaar is.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

Hierbij weer enkele plaatjes van de sculptuur in iepen-in-wording; het beeldhouwen is nu wel ver af, ik bne nog bezig met schuren (Rotex) en daarna de finish erop. Omdat iet toch buiten moet kunnen staan zal het wel jachtlak worden zoals ik eerde heb gebruikt. Andere ideen welkom!

De sokkel moet er nog af of bijgewerkt worden (daar ben ik nu nog niet aan uit).

Het is al met al een elegante verschijning geworden, en ik ben er blij mee.


Groeten, Hans


DSC_5149.jpgDSC_5150.jpgDSC_5152.jpgDSC_5153.jpgDSC_5151.jpg
 
P

Pel

Guest
Heel mooi vrouwelijk beeld geworden Hans met heel mooie lijnen, ook de guts groeven in de gaten komen mooi uit, als je die gleuf erin gemaakt had was het m.i. toch te druk geworden. Het beeld geeft nu een heel rustige uitstraling, van alle kanten dat je het bekijkt. Ik zou het denk ik op een vierkante hogere sokkel zetten die aan iedere zijde enkele centimeters oversteekt, de hoogte moet je bepalen door te kijken wat het mooiste uitkomt. De sokkel zou je misschien van beton kunnen maken ± 30 cm hoog, de sokkel van het beeld zelf zou ik mooi vlak en recht afwerken. Dit is mijn gedachte Hans, misschien denk je er zelf heel anders over, het is aan jou natuurlijk.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo, aan alles komt een einde dus ook aan dit project. Het iepen beeld is nu af e staat opzij van het huis in de tuin op een hardstenen sokkel met een RVS pin. Ik hoop dat dat het houdt en anders moet daar nog eens iets stevigers voor in de plaats komen. Het beeld is afgewerkt met OSMO UV beschermings olie op advies van collega beeldhouwer, en ik hoop dat dat een goede keus zal blijken. Zoals je ziet zitten er een paar wijkende lijmnaden in omdat de keus voor kit in plaats van gewone weersbestendige hout lijm niet goed heeft uitgepakt. Maar eens zien hoe zich dat houdt over een seizoen. Het beeld is pm 180 cm hoog en 35 op zijn breedst. de okkel is plm 80 kg en het beeld max 30 kg schat ik zo.

Hieronder nog wat foto's vandaag gemaakt op een bewolkte dag, en wellicht zet ik er komende week nog wat lichters bij als de zon schijnt.

Hartelijke groet, Hans

DSC_5592.jpgDSC_5597.jpgDSC_5601.jpgDSC_5608.jpgDSC_5614.jpgDSC_5619.jpgDSC_5620.jpgDSC_5622.jpgDSC_5633.jpgDSC_5634.jpg
 
P

Pel

Guest
Prachtig Hans, het beeld op de sokkel, lijkt net of dat hij er boven zweeft.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Pel, dank je wel, bij een beetje wind wuift het beeld zachtjes naar je, ik ben benieuwd hoe in het in de herfst gaat zijn. d pin is wellicht iets te licht.


Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.