Fineer als "behang"

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Mijn vrouw kwam met het idee om vellen fineer (verschillende houtsoorten en met speciale tekening) aan de muur te hangen met inox of koperen nagels.
Een aantal bedenkingen / overwegingen:
  • het gemakkelijkste is denk ik om de vellen op triplex te lijmen en dit aan de muur te hangen maar dan heb je meer de indruk van een schilderij. Het liefst zou ik ze direct aan de muur bevestigen.
  • hoe kunnen de vellen verstevigd worden (achterkant tapen of een dun kader van latjes ?)
  • ik zou graag de vellen in-olien om de houttekening te versterken. Doe je dit voor of na de versterking ? Ik heb schrik dat de vellen scheuren.
  • welke fineer dikte is het beste (hoe dikker hoe beter ?)
andere opmerkingen of suggesties ?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Echt zo'n "vrouwen idee":p Denk om het goed te houden is de enige optie verlijmen op multiplex. Dun fineer scheurt snel in en gaat golven.
 
P

Pel

Guest
Hoe wil je dat gaan doen, verschillende soorten fineer, dan zul je naden krijgen, fineer zo op de muur gaat niet, dat zul je op een plaat moeten verlijmen. Een regelwerk tegen de muur maken, en daar de plaat met kit tegen zou een mogelijkheid zijn? Het probleem is denk ik, dat je niet zo'n grote pers hebt om het fineer op platen te verlijmen?

Groet Pel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
<melig> Gewoon even een maand wachten, dan is er weer een nieuw idee en hoef je niet al dat fineer te lijmen :) </melig>
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en 3dmazter

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het probleem is denk ik, dat je niet zo'n grote pers hebt om het fineer op platen te verlijmen?
Tussen twee platen mdf klemmen is hierbij een optie. Ik heb zo al wat meer geklemd door gebruik te maken van latten die ik in een boog had geschaafd. Je legt de bolle kant op de plaat en klemt aan weerszijden een lijmklem waardoor de druk verdeeld wordt.

Zoals vermeld gaat fineer op zichzelf krom trekken en golven waarbij de kans op scheuren groot is. Met dubbelzijdige tape houd je dat niet tegen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Als je enkelzijdig oliet worden het rolletjes fineer… Wel een aardig idee, trouwens. Maar aangezien het behoorlijk voor de hand ligt en er echt geen kamers met dergelijke fineerwanden bekend zijn, zal het in de praktijk niet uitvoerbaar zijn gebleken.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Inderdaad fineer op plaat verlijmen. Klemmen??? Fineer is makkelijker met de strijkbout aan te brengen. Naden wordt zeker een probleem, je kunt fineer tape gebruiken wat krimpt en de naden verkleint maar wat te denken over de naden van de platen? Als dat gaat werken ben je verder van huis. Fineer is meestal 0.5 - 0.6 mm dik en heeft weinig nodig om te scheuren, of je moet sperfineer gebruiken.
 

Robert.

Nieuw lid
18 jan 2022
5
0
Omg. Haarlem
Leuk topic, is het nog wat geworden met de wand? Voor de TC of anderen geïntresseerden:
Ik heb eens in een woning eiken fineerwanden gemaakt. Dit was inderdaad zorgvuldig (vlak) uitrachelen, hierop met kit de MDF eikenfineer platen bevestigd. MDF met eikenfineer is gewoon in bij betere houthandels te bestellen. Spreek goed je wensen hierbij uit m.b.t. de tekening van het fineer, dit kunnen ze voor je afprijzen.
Wat je waarschijnlijk niet wilt op een groot oppervlak is de methode waarbij de stam rondom “afpellen”. Een noest komt daarbij over de hele wand op dezelfde hoogte terug.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
tot nu toe geen geschikte techniek gevonden om fineer direct op een muur aan te brengen
en op een substraat te verlijmen en dan op te hangen is niet de looks waar aan gedacht is
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Kan je fineer technisch gezien niet “gewoon” op een muur kleven zoals je dat op een plaat zou doen, maw met contactlijm?
De muur moet natuurlijk droog zijn en blijven, dus allicht is een gyproc wand veiliger dan een gemetste muur.
En allicht beter een fineer dat al een papieren backing heeft.
En praktisch gezien is het allicht geen evidentie …
Ik denk bvb aan shinnoki laminates
Het afgewerkte fineerlaminaat van Shinnoki bestaat uit gebeitst en gevernist fineer van echt hout, dat wordt geperst op met fenolhars geïmpregneerd papier. Het resultaat is een stevig en tegelijkertijd licht buigbaar product dat even gemakkelijk kan worden toegepast als decoratief hogedruklaminaat. Het is ideaal voor bijvoorbeeld binnendeuren en toepassingen die een specifiek type kernmateriaal vereisen. Het vormt dan ook een perfecte aanvulling op de Shinnoki-platen.​
Zijn in principe bedoeld om bvb deuren mee te bekleden.
Ik zou er niet direct aan beginnen maar lijkt me niet onmogelijk.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
@Robert. zijn vraag heeft mijn interesse wel weer ’aangewakkerd’

zou 3mm multiplex, aan beide zijden gefineerd, voldoende vlak blijven om tegen een muur te hangen ?

of nog een idee is om fineer om dunne plexi te lijmen, maar welke lijm gebruik je dan het beste ?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
<melig> Gewoon even een maand wachten, dan is er weer een nieuw idee en hoef je niet al dat fineer te lijmen :) </melig>
Ik mag dit voorjaar het speelhuis in de tuin voorzien van een laag grijze verf die past bij het hek van ons terras, de Miami Vice kleuren combinatie was het toch niet helemaal....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.