Verschil DW745 Type1, 2,3 & 4?

fredericpieters

Nieuw lid
13 feb 2017
4
0
Beste werkmannen,

ik ben een beginnende hobby-houtbewerker en sta op punt om een DW745 zaagtafel aan te kopen.
Ik heb nu de opportuniteit om een tweedehands toestel met onderstel aan te kopen voor 300€. Het is een vrij net en weinig gebruikt toestel.
volgens mij een buitenkansje dus. Het gaat echter om een type 1 toestel. Nu vraag ik me af wat de eigenlijke verschillen zijn tussen de verschillende types van deze Dewalt zaagtafels.
Iemand die me hierbij kan helpen? Op het internet vind ik niet direct een antwoord.

groeten,
Frederic
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het grote verschil tussen het type 4 en de rest van de types is de zaagbreedte. Waar de type 1,2,3 410 mm breed kunnen zagen, kan type 4 610 mm aan. Ook is de hulpgeleider bij type 4 verdwenen.. Meer verschillen kan ik je zo niet aanwijzen
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Klopt dat zijn volgensmij ook de enige verschillen. Behalve dan nog dat de type 1 nog geen soft start heeft en de 4 wel. Maar verder scheelt het niet veel volgensmij.
 

fredericpieters

Nieuw lid
13 feb 2017
4
0
Ok, duidelijk! Dank jullie wel!
Jammer natuurlijk van de zaagbreedte... Ik ben wel op zoek naar een toestel die met geleider tot +60cm kon zagen.
Ik zag echter een filmpje op youtube waarbij iemand toonde hoe hij de nokjes waar de geleider op zit verstelde en zo wel tot +60 kan zagen.
Zou het een optie zijn om dergelijke nokjes online te bestellen en zo ook de geleider te kunnen verzetten zoals op het Type 4-toestel.
Ik zal enkel de liniaal niet hebben. Maar zelf meten is weten ;-)
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Ik kan je niet de verschillen vertellen alleen mijn prille ervaringen met de dw745-4
1) zaagt precies en maatvast in de breedte
2) zaagt niet 100% haaks verticaal. De inlay is niet 100% vlak te krijgen met het blad van de machine. Het blad is ook niet helemaal haaks. Op 10cm is het verloop 0,5mm best veel dus. Een latje of balkje helt dan dus iets naar beneden links als de geleider rechts zit. 2 halve zaagsnedes bewijzen dit probleem doordat ze dan niet 100% correct op elkaar aansluiten.
3) de meegeleverde "construction" zaag is een slechte zaag vind ik. Erg grof maar een nieuwe zaag van ecotools doet wonderen (industrial 48T ik denk zelfs dat 260mm er ook in kan of dat slim is weet ik niet)
4) de hoekgeleider is veel te kort (alluminium aanduwer) waarom maken ze dat niet gewoon 20cm langer? Voor dik 500 mag dat stukje alluminium toch wel 40 - 50cm lang zijn? De speling is ook veel te veel. Eigenlijk is het hele ding een prul.
5) Hij is ongeloofelijk lawaaierig. Voor jezelf met gehoorbeschermer niet zo erg maar het geluid gaat door merg en been vind ik.
6) Geen softstart wat wel meer slijtage gaat geven op den duur op de motor.

Al met al kleven er ook best wel wat nadelen aan de machine vind ik. Ik ga is dewalt bellen over het blad en de paralelgeleider misschien doen ze er wat aan.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ok, duidelijk! Dank jullie wel!
Jammer natuurlijk van de zaagbreedte... Ik ben wel op zoek naar een toestel die met geleider tot +60cm kon zagen.
Ik zag echter een filmpje op youtube waarbij iemand toonde hoe hij de nokjes waar de geleider op zit verstelde en zo wel tot +60 kan zagen.
Zou het een optie zijn om dergelijke nokjes online te bestellen en zo ook de geleider te kunnen verzetten zoals op het Type 4-toestel.
Ik zal enkel de liniaal niet hebben. Maar zelf meten is weten ;-)

Dat dus.. De nokjes zijn los te bestellen voor een habbekrats. Heb ik ook gedaan en daarmee kan je breder zagen..

Ik heb ook een type 1 en het gebrek aan een softstart is wel een dingetje.. Ik heb er speciaal een langzame stop voor in m'n meterkast moeten plaatsen, want hij kon het niet aan. Verder prima en accurate zaag, als hij eenmaal loopt.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Kan daar hardware-matig iets aan gedaan worden? Een speciale schakelaar of verdeelstekker of zo? Geen enkel idee hoe zoiets werkt, ik ben gewoon luidop aan het denken...

Ja hoor heel simpel, een lange haspel ertussen. De lange kabel doet dan dienst als klappenvanger..
 

fredericpieters

Nieuw lid
13 feb 2017
4
0
Dat werkt dan waarschijnlijk wel in de richting van de zekering en zorgt ervoor dat deze niet uitvalt. Maar zijn er toestelletjes die je bv kan inbouwen in de tafelzaag om de motor rustiger te laten aanlopen?
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb voor mijn DW475 via Conrad een duitse tussen schakelaar gekocht. Deze zit nu tussen mn stofzuiger en de WCD.
Werkt perfect.
Ik heb even geen idee hoe het ding heet maar als je onder mn naam zoekt vindt je wel een TOPIC terug.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik zou eigenlijk gewoon een regelaar willen hebben zoals in een boormachine. Dan kun je ook het maximale toerental beperken.
Volgens mij is dat een simpele triac regeling en moet dat een pak goedkoper kunnen dan 45 euro incl verzending.

Geen idee, bovenstaande was voor mij het meest simpele te regelen zonder de meterkast te laten ombouwen.
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
2) zaagt niet 100% haaks verticaal. De inlay is niet 100% vlak te krijgen met het blad van de machine. Het blad is ook niet helemaal haaks. Op 10cm is het verloop 0,5mm best veel dus. Een latje of balkje helt dan dus iets naar beneden links als de geleider rechts zit. 2 halve zaagsnedes bewijzen dit probleem doordat ze dan niet 100% correct op elkaar aansluiten.

Betekent het dat de haaksheid niet correct staat ingesteld vanuit de fabriek, of bedoel je dat je die niet manueel kan bijregelen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.