Festool midi of CTL 26 op een CS70

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
Beste leden,

Ik sta op punt om een stofzuiger te kopen van Festool. Twijfel gewoon nog tussen die 2 modellen en kan niet direct terugvinden welke het meest geschikt is. De midi of CTL 26 op een zaagtafel cs70. Het is ook de bedoeling om een invalzaag,bovenfrees,schuurmachine,enz erop aan te sluiten.
Wel heb ik al teruggevonden dat je voor de midi een tussenstuk nodig hebt voor aan te sluiten op de cs70 ( diameter 52mm T-stuk ). Ook nodig voor Clt 26 ?

Mss heeft er iemand van jullie één van deze combinaties.

Alvast bedankt.

Grts Phil
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik met zelf de CTL 26 met cycloon, op zaagtafel (ander merk) en de invalzaag, bovenfrees, schuurmachine etc. Vind het een perfecte stofzuiger. Over het gebruik van een cycloon is al veel gesproken op dit forum, voor mij geen twijfel over mogelijk, doen! Zuigkracht blijft perfect en je verdient hem terug omdat je geen zakken weg hoeft te gooien.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Alle zuigers van Festool hebben dezelfde motor, dus de zuigkracht is bij alle modellen (het systainermodel uitgezonderd) hetzelfde.

Verschil tussen de MIDI en CTL26 is de aansluiting en de grootte van de opvang. De MIDI heeft de aansluiting aan de bovenzijde, en heeft een hoekstuk nodig als je een slang naar voren wil hebben met een systainer er bovenop, bij de CTL is dit niet nodig.

Een cycloon kan een oplossing zijn voor het niet meer wisselen van zakken, maar de Festool apparatuur is bij uitstek geschikt voor mobiel gebruik en dan is zo'n toeter op je zuiger niet handig. Je schrijft niet of je de zaag op locatie gebruikt, dan zou ik gewoon de zakken gebruiken.

Als je veel zaagt zou ik voor de CTL26 gan, anders zit je zuiger veels te snel vol.
 

Helmut pont

Nieuw lid
3 mrt 2017
5
0
Iets meer opvangcapaciteit is wel handig/ noodzakelijk....gaat namelijk harder dan je denkt.
En voor je frees is een grotere/dikkere slang ideaal, scheelt je vaak je standaard slang te ontstoppen.
Dus ik zou voor de 26 gaan
 

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
Ik heb dit jaar mijn Midi verkocht om vervolgens de CTL26 te kopen omwille van de volgende redenen;

Zakinhoud van de midi is gering, zeker bij veel zagen is deze zo vol.
Aansluiting van de slang is bij de CTL26 toch wel veel beter geplaatst (voorzijde ipv boven).
Er zijn meer accessoires beschikbaar voor de CTL, voornamelijk de dikkere slangen vind ik interessant.

Daarentegen is de CTL een veel zwaardere machine en ga je veel op locatie werken, dan zou ik zeker voor de Midi kiezen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Gebruik al jaren dezelfde spullen op een Midi met Cycloon. Zo'n cycloon is reuzehandig en scheelt een boel zakken. Als ik in huis wat moet schuren gaat de Midi alleen mee naar binnen, lekker licht.
 

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
Bedankt voor jullie reactie. Wel één vraag blijft onbeantwoord. Kan je de ctl 26 rechtstreeks aansluiten op je T-stuk van 52 mm van de cs70 ? Alvast bedankt. Grts
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat kan en als stofzak ruimte een probleem is kan je ook een ctl36 kopen
heb er zelf 2, fijne machines
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.