Vlakbank schaaft bol :(

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb vorig jaar een tweedehands Beuving-Verboom vlakbank gekocht.
Tot vorige maand werkte deze perfect, tot ik de uitvoertafel voor de 1ste keer bijregelde om "snipe" (ken nederlandse term niet) weg te werken.
Sinsdien schaaft m'n vlakbank bol, het is om gek van te worden. Het is niet veel,maar genoeg om de zenuwen van te krijgen....als je planken voor een tafelblad schaaft bv.
Probleem is dat er niks te regelen valt, de uitvoer en invoer tafel pivoteren beide op 2 assen die niet instelbaar zijn.

Iemand een idee?

Foto's volgen.
 

tuoh

Oud hout
Je hebt de uitvoertafel iets te hoog bijgeregeld om die eindkap weg te krijgen, het gevolg is dan bol schaven.
Je zal de uitvoertafel dan ook iets terug moeten regelen om het bolschaven in de toekomst te vermijden.

Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
Wat je met snipe bedoelt weet ik ook niet,maar stellen van de beitels kan
ook helpen.


:cool:
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
M'n beitels zijn gesteld, zal de uitvoertafel eens doen zakken , snipe vind ik lang niet zo erg als bol schaven.

Mvg,

Geert
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Heeft het misschien te maken met de manipulatie. Je kan ook bol schaven indien je in het begin bij de aanvoer teveel neerwaartse druk uitoefent en nadien op het einde pas de druk neerwaartse druk verplaatst naar de uitvoertafel. Ik had ongeveer hetzelfde voor tot er mij iemand enkele tips is komen geven (afstelling, onderhoud, en ook positie van de handen)
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Nee techniek denk ik niet dat het is, heb reeds vele planken goed geschaafd dus het zou me verbazen. Maar zal er eens aandacht aan besteden.
 

guusgelik

Nieuw lid
29 jul 2015
1
0
Ik heb vorig jaar een tweedehands Beuving-Verboom vlakbank gekocht.
Tot vorige maand werkte deze perfect, tot ik de uitvoertafel voor de 1ste keer bijregelde om "snipe" (ken nederlandse term niet) weg te werken.
Sinsdien schaaft m'n vlakbank bol, het is om gek van te worden. Het is niet veel,maar genoeg om de zenuwen van te krijgen....als je planken voor een tafelblad schaaft bv.
Probleem is dat er niks te regelen valt, de uitvoer en invoer tafel pivoteren beide op 2 assen die niet instelbaar zijn.

Iemand een idee?

Foto's volgen.
hallo geert hoe heb je het probleem opgelost zit met zelfde probleem heb een lurem gekocht comb maar heb tafel al verlengt en toch wat ik ook doe blijft bol of hol vlaken help
 
A

Athanor

Guest
Hallo Guus, welkom op het forum!

Ik weet niet hoe het bij de Lurem zit, maar ik heb een Robland LX31 gehad en momenteel een Hammer Combi. Bij beide machines zijn zowel het invoerblad als het uitvoerblad te stellen, zowel in hoogte als in de hoek die ze t.o.v. elkaar maken. Ik maak daar vaak gebruik van als ik bijvoorbeeld voor het voegen van samengestelde planken de plankkant het liefst een fractie hol wil hebben. Dan kun je met een lijmklem al snel de lijmnaad dichten en in alle rust de andere klemmen aanbrengen wanneer je met snel werkende lijm wilt werken....

Kun je een manual van de Lurem achterhalen? Volgens mij is die hier zelfs wel eens op het forum langsgekomen. Kijk vooral naar het invoerblad, zijn daar aan beide kanten van het klemmechanisme bouten te vinden waarop het blad rust? Daar zal dan de sleutel liggen voor het oplossen van je probleem. Ik geef je hieronder een link over het afstellen van de Robland. Als je dat eens doorleest krijg je een idee van de principes die er achter liggen. Even bladeren door de menu's geeft nog veel meer inzichten in de werking van dergelijke machines. Zie:
http://www.hypersurf.com/~charlie2/X31/X31SetUpInstructions/X31SetUpInstructions3.html
http://www.hypersurf.com/~charlie2/X31/RoblandFactorySetUp/RoblandVisit.html

Ook de Woodwhisperer heeft een video gemaakt waarbij je de principes goed krijgt uitgelegd

Succes! Fons

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.