Voorstelbaar

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Hoi,

Sinds een poos lees ik fanatiek mee op dit fantastische forum. Ik geniet van de prachtige bouwverslagen, profiteer van de handige tips en vind het vooral mooi om te ervaren hoe gemoedelijk en vriendelijk het hier is. Nu neem ik -eindelijk; was het al veel eerder van plan- de gelegenheid om mijzelf ook voor te stellen, en mij tussen jullie te begeven.

Ik ben 41 en in het dagelijks leven werkzaam in de IT. In mijn vrije tijd houd ik me bezig met fotograferen, koken/bakken en sinds een jaar of 2 ook met houtbewerking, waarover meer. Verder ben ik getrouwd en vader van twee jongens in de basisschoolleeftijd. Zij vormden de aanleiding voor mijn sluimerende interesse in houtbewerking. Ze "klusten" graag met hout (dat was toen: willekeurige stukken hout op elkaar timmeren en tot "boot" of "auto" verklaren; intussen maken we samen parkeergarages en de opbouw voor een skelterkar) en wilden eens een echte auto met echte wielen maken. Ik op zoek naar een cursus draaibanken, en al vrij snel afgedwaald richting de Stadswerkplaats Zutphen. Daar heb ik eerst de basiscursus houtbewerking gevolgd. Dit resulteerde (voor/door elke cursist) in het volgende houten bankje:

151208-20151208_220116.jpg

Geheel gemaakt met handgereedschap, en op de boormachine om de deuvels voor de zitting te monteren na, allemaal zonder batterij of stekker.

Dat smaakte naar meer! Dus als vervolg heb ik de cursus meubelmaken, eveneens bij de stadswerkplaats Zutphen gevolgd. (De wielen voor de auto's hadden we intussen praktisch opgelost door plakjes van een oude tuinpaal af te zagen, op een dunner rondhout te plaatsen en in pvc-buis te steken. Want nog steeds niet aan een draaibank gestaan...)

Bij de meubelmakerscursus maakte ik een kastje van iepenhout: bij een houthandel zelf platen gezocht en gekocht, en met het machinepark van de werkplaats leren werken: formaatzaag, vlakbank en vandiktebank, en diverse andere handgereedschappen. Direct na oplevering zag het er zo uit (maar...):

160607-20160607_233719.jpg
Het ontwerp is geïnspireerd op een Pinterestplaatje van een hoekkastje (verticale plank beurtelings achter en links) en/maar door mij aangepast aan de specifieke locatie alhier: een lichte afscheiding tussen keuken (links in beeld) en de eettafel (nog net rechts in beeld). Het geheel is 2,5m hoog en moest het hebben van de lamello's in de lijmverbindingen. Lang verhaal kort: na 'n halfjaar, in de winter - lage luchtvochtigheid - werkend hout - verbindingen (te) zuinig gelijmd (want bij de eerst verbinding die ik lijmde spoot de lijm overal tussendoor; dus daarna "iets" zuiniger geweest...) - en op een kwade dag: pang, opengebarsten en in 4 delen ter grond gestort. Terzijde geschoven (enerzijds balend, anderzijds opgelucht: ik heb er met heel veel plezier aan gewerkt en ontzettend veel van geleerd, maar bij het ophangen was ik vanaf het begin al niet helemaal overtuigd) tot mijn volgende project gereed was:

170407-DSC_20813.jpg
Inmiddels had ik de smaak zodanig te pakken dat ik nog maar een ronde meubelmakerscursus ging doen. Ditmaal een salontafel, wederom naar een zelf aangepast ontwerp gevonden op internet. Wederom iepenhout (dus eigenlijk meer van hetzelfde), en/maar met veel meer bewustzijn alle stappen doorgemaakt. Achteraf zeer tevreden met het resultaat -- maar alle mensen, wat was het veel werk. Dit project heb ik zeer uitvoerig gefotografeerd tijdens het maken; een bouwverslag volgt binnenkort separaat.

En nu? Het kastje is bijna hersteld in verbeterde versie: de lamello's van de gesprongen verbindingen (uiteindelijk is ongeveer de helft losgegaan) heb ik vervangen door veren van multiplex en met (veel!) bruislijm teruggeplakt. Ook heb ik aan de achterzijde een MDF-plaat in de kleur van de muur tegen het kastje geschroefd. Volgende week hangt-ie hopelijk weer op zijn plek en blijft-ie daar ook.

Intussen heb ik wat restjes iep opgemaakt aan een dienblad:
170311-DSC_20762.jpg
En nog wat andere kleine projectjes, waarover wellicht later ook meer.
De volgende grote klus lonkt al: een wandkast/dressoir. Zit nog in de ideeënfase.

Het enige is dat ik nog steeds niet heb gedraaibankt :). Zo blijft er altijd wat te wensen over.
 
D

Dulcimer

Guest
Welkom Houttuoh ( we hebben al een actief en zeer gewaardeerd forumlid uit België die de nickname Tuoh heeft, daar moest ik meteen aan denken). Ik heb de foto's gezien van je werkstukken en ben onder de indruk van je creativiteit en vakmanschap!
Groet,
Frans
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Welkom op het forum! Je hebt al flink wat creaties gemaakt van een hoogstaand niveau! Ik zou zeggen, blijf ze delen met ons.
Altijd leuk om foto's te zien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.