Nieuwe Tuintafel

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Beste allemaal. Ik wil jullie bij deze op de hoogte houden van mijn nieuwe project.
Het betreft een 4 zits tuintafel voor mijn vrouw die eigenlijk een craenentroep tafeltje van 100 euro wilde. Ik heb mezelf een DeWalt DW745 cadeau gedaan en ben al wat proef zaagjes gedaan. Fantastische machine. Vandaag komt EcoTools nieuwe zaagbladen leveren. Via dit topic wil ik mijn progressie delen. Ik ben een IT-er met een passie voor hout. Dus svp mild met commentaar want ik ben geen doorgewinterde timmerman of meubelmaker maar vind het enorm intressant allemaal.

Het model van de tafel heb ik gepubliceerd in de 3D warehouse van sketchup. Ik heb gisteren de 4 tutorials doorgeworsteld en een avondje sketchen gaf al een mooi resultaat vond ik.
Ik tekende eerst altijd in Visio maar ik ontdekte al gauw denkfouten in mijn 2D ontwerp die direct boven water komen wanneer je 3D tekent. Dus weer wat geleerd ;-)

Sketchup 3D warehouse Link

Douglas zaag 60kW

De tafel gaat opgebouwd worden uit douglas. Via de lokale houthandel heb ik een restpartij geschaafde palen gekocht die van te voren ca 4 jaar in de opslag hadden gelegen.
Verder heb ik ergens mooie graniet platen kunnen bemachtigen van 1m bij 68,5 cm. Aangezien ik de tafel toch iets forser en breeder wilde hebben zijn er 4 balken van 7,5 cm in het midden toegevoegd om extra breedte te creëren.

4 zits Tuintafel Douglas Graniet.jpg

Graag jullie expertise en commentaar over mogelijke valkuilen die ik zal tegenkomen met dit ontwerp.

...to be continued.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Welkom op het forum! Je hoort tot een grote groep ICT'ers hier die de houthobby hebben gevonden (zoeken naar balans?)

Interessante mix van steen en hout heb je op het oog voor je tuintafel! Ik heb er een paar kanttekeningen bij nl. kijk goed naar de hoogte van de armleuning van de stoelen t.o.v. de hoogte van de regels die onder de tafel komen, dat ze er onder passen. Daarnaast vind ik de oplossingen op de hoeken minder fraai met de halfhoutskepen. Ik zou zelf kiezen voor een doorlopende eindregel die bovenop de poten komt of er tussen past.

Succes met het uitwerken van je plan!

Fons
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Welkom op het forum! Je hoort tot een grote groep ICT'ers hier die de houthobby hebben gevonden (zoeken naar balans?)

Interessante mix van steen en hout heb je op het oog voor je tuintafel! Ik heb er een paar kanttekeningen bij nl. kijk goed naar de hoogte van de armleuning van de stoelen t.o.v. de hoogte van de regels die onder de tafel komen, dat ze er onder passen. Daarnaast vind ik de oplossingen op de hoeken minder fraai met de halfhoutskepen. Ik zou zelf kiezen voor een doorlopende eindregel die bovenop de poten komt of er tussen past.

Succes met het uitwerken van je plan!

Fons

bedankt, @off topic Inderdaad balans ja ;-) Traject LTS electro -> MTS electronica -> HTS electronica -> Werk in de ICT maar het startpunt LTS electro daar liggen de roots voor de liefde voor het hout. Helaas was er toen geen drol in te verdienen en dus maar de electro kant gaan doen maar ff on topic.

Bedankt voor je advies. Ik ga tav je laatse opmerkingen in je mee. Ik ga de halfhoutskepen veranderen. Ik ga echter niet voor stompe verbindingen. Ik ga de inkepingen versmallen tot ca 1cm diepte waardoor aan de bovenkant het bijna lijkt dat de volledige poot is doorgetrokken tot de bovenkant en de eindregel er tussen zit. Zou verstek een optie zijn in 45 graden? De verstekhoek is natuurlijk wel een gevoelig punt voor de invloed van het weer denk ik.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik zou niet beginnen aan 45 graden verstekken voor deze tafel, inderdaad vanwege de werking door weer en wind. Als het stabiel teakhout was zou ik het misschien wel aandurven. Voor de eindregels kun je natuurlijk altijd een verbinding bedenken om ze niet koud op elkaar te zetten, pen en gat bijv.

Fons
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Altijd leuk om tekeningen van een nerd te bekijken, alleen de naam van het bestand al. :) Zou voor de volgende keer de tafel poten in Componenten zetten. Zodat als je er een aanpast de andere drie poten mee aanpast. Even met schalen en -1 de boel spiegelen.

Zou technisch gezien de midden balken naar buiten kopiëren. Dan is het een geheel met het midden stuk. Poten iets meer naar binnen zetten. En dan GEEN doorgaande pen en gat verbinding maken in verband met inwateren. Zou zelf een kleine inkeping maken van tien millimeter.
Bij de midden regels zou ik 10 mm tussen de regels laten voor het werken.

Onderzijde poten een slotbout in slaan. Even bij een M8 voorboren met 7,5 mm. Je kan ook een verlengde moer inslaan in de kopskant en dan met met een metaal RVS bout de boel verstelbaar maken.

Zou de marmer platen op een stelvoetje leggen wat met een ingeschroefde rampamoer in de bovenregel na te stellen is. Dan blijft alles mooi vlak te stellen ook al trekt het hout. En je tussen je hout en marmer ventileert het, anders blijft het vochtig daar.

4+zits+Tuintafel+Douglas+Graniet.jpg
 
Laatst bewerkt:

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Ja Jeroen goed advies en ook een mooi ontwerp. Mijn vrouw wil echter de poten naar buiten hebben. Ik denk dat dit ontwerp nog mooier is in een 6-8 zits opstelling.
Ik heb alleen helaas het middenstuk al verlijmt (d4 bruislijm) en ik wil het graag verbonden houden want ik vind die spleten ertussen niet fraai. Ik zal wel je advies opvolgen 1cm tussentuimte te
nemen ipv de 5mm. Ik heb nu de onder regel in de poot 3cm in de poot geschoven en volgezet met bruislijm. Dit is er mooi uitgeperst. De afronding van de regel en de rinding van de frees passen mooi op elkaar aan.

Ik heb in het midden van het middenstuk waar de uitkeping waar de middenragel doorheen zou lopen nog niet gezaagd. Ik zat te denken dat terugzagen naar ca 2.5 hout wel heel erg uitnodigd tot kromtrekken. Ik heb dus besloten de middenragel in te zagen zodat ik niks uit het massieve middenstuk hoef af te halen. De tafel zal waarswchijnlijk daar wel zwakker worden dus waarschijnlijk ga ik daar nog twee spanten maken van het midden naar de uiteinden van de middenragel onder.

Foto's tot nu toe:


  • Zaagmal, zaag komt niet hoog genoeg maar het restant was makkelijk met de handzaag weg te zagen. De zaag komt overigens aanzienlijk hoger dan op het plaatje. Het zaagblad komt ca 10mm te kort. Daarna met de bandschuurmachine schuren.
  • Oeps middenstuk valt op de grond en dat is echt een zwaar ding. Zie de deuk... Nieuw stuk hout passend gemaakt en volledig in de D4 lijm aangeklemd. Best goed gelukt de nerven lopen weer mooi door.
  • Dagje zagen en schuren alles staat klaar behalve het hakwerk.
  • Op moederdag toch maar weer ff wat geklust. Het is tenslotte een tafel voor de vrouw des huizes.
  • wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_0845.jpg
    IMG_0845.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 674
  • IMG_0846.jpg
    IMG_0846.jpg
    78 KB · Weergaven: 669
  • IMG_0847.jpg
    IMG_0847.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 669
  • IMG_0848.jpg
    IMG_0848.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 670
  • IMG_0849.jpg
    IMG_0849.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 670
  • IMG_0850.jpg
    IMG_0850.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 670
  • IMG_0852.jpg
    IMG_0852.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 668
  • IMG_0853.jpg
    IMG_0853.jpg
    79 KB · Weergaven: 670
  • IMG_0855.jpg
    IMG_0855.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 669
  • IMG_0856.jpg
    IMG_0856.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 670
  • IMG_0858.jpg
    IMG_0858.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 669
  • IMG_0860.jpg
    IMG_0860.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 664
  • IMG_0862.jpg
    IMG_0862.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 666
  • IMG_0864.jpg
    IMG_0864.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 667
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hey mede it'er mooi project. (voor mij ook stuk rust en ook begonnen op de lts met metaal tot centrum van opleiding toen gekapt). Ik ga deze volgen :)
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Hallo weer ff een update met wat foto's:


  • Zijkanten van de tafel passen perfect 0,5mm uit het lood daar valt mee te leven voor het eerste project.
  • Nog niet zichtbaar op de fotos maar inmiddels is het middenstuk op advies van Jeroen toch uitelkaar gezaagd ivm mogelijke werking.
  • Passen en meten ... past niet lekker... de bovenbalk van de zijkanten met de 3 vierkante gaten voor de dwars rachels zijn of waren verschoven. Waarschijnlijk toen ik de balken heb afgekort. De ene twee keer afgezaagd 2cm links en 2cm rechts de andere balk aan één zijde 4cm afgezaagd dus de boven rachels zitten verschoven. De zijkant weer losgehaald gaten gevuld met hout en d4 lijm morgen vlak schuren weer opnieuw de gaten maken.
  • Douglas olie gekocht om de tafel gelijk op kleur te brengen (vergrijzen). Ik heb al meer douglas projecten in mijn tuin en die zijn al vergrijsd. Dan is zon roze tafel geen gezicht ;-) Deze verf is het geworden https://www.verfwebwinkel.nl/douglas-olie-dim-grey.html?id=86433152
 

Bijlagen

  • IMG_0875.jpg
    IMG_0875.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 563
  • IMG_0876.jpg
    IMG_0876.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 562
  • IMG_0877.jpg
    IMG_0877.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 561
  • IMG_0879.jpg
    IMG_0879.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 564
  • IMG_0880.jpg
    IMG_0880.jpg
    95 KB · Weergaven: 562
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ziet er prachtig uit allemaal mijn complimenten.

Zijkanten van de tafel passen perfect 0,5mm uit het lood daar valt mee te leven voor het eerste project.

Uit het lood en een winkelhaak, hoe groot die winkelhaak mag zijn, is niet echt een meet kader. Wat belangrijker is of de diagonalen gelijk zijn. Dan moet wel je breedte en hoogte overal gelijk zijn. Als dat zo is dan is de diagonale maat een mooiere indicatie voor haaksheid.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Foto updates:


  • Middenstuk toch losgezaagd
  • tussenbalken zaten scheef gefixed
  • schroefgaten opgevuld met duvels + flink D4 gebruikt en niet tot aan de schroef opgevuld. Daardoor kunnen ze evt in de toekomst er uit gehaald worden zonder de schroeven te beschadigen.

To do:

  • Duvels vlak schuren,
  • Geheel lichtjes opschuren,
  • Hermanis Dim Grey Douglas olie minimaal twee keer. Goed vol laten lopen op de plaatsen waar scheurtjes en kiertjes zitten.

Advies gevraagd voor:
  • Mijn vrouw wil toch graag een parasol door de tafel kunnen steken... Midden is geen optie door de balk die er onderdoor loopt. Hoe zouden jullie dit oplossen?



IMG_0914.jpgIMG_0913.jpgIMG_0910.jpgIMG_0911.jpg
 

tuoh

Oud hout
Die lange middenregel onder het tafelblad is al zoveel verzwakt door de "halfhout" verbinding in het midden dat ie geen nut meer heeft. Zaag die dus gewoon door maar laat links en rechts een lipje staan. Je kan dan de twee delen van de middenregel via dat lipje vastschroeven aan de linkse en rechtse dwarse middenregels.
Niks staat je dan nog in de weg om mooi in het midden een gat voor een parasol te boren.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
... Niks staat je dan nog in de weg om mooi in het midden een gat voor een parasol te boren.

Maar wat doe ik dan met de onderste midden regel? Als ik daar een gat doorheen boor dan is het "vlees" in het midden zo goed als weg. De regel is 40mm dik en de parasol is ca 35-38mm. Ik denk dat ik net naast de bovenste midden regel tussen de dwars regels op het tafelblad (tussen 2 en 3) een gat ga boren. Dat wordt ook nog een uitdaging een gat van 40 boren. Ik zat te het zo aan te pakken:


  1. regel 2 en 3 met een stukje hout opdikken zo groot als de beoogde naad,
  2. centergaten boven en onder voorboren voor de gatenboor
  3. vervolgens boven en onder boren tot maximale diepte gatenboor (is ca 3 cm denk ik)
  4. vervolgens alles in het midden weghakken en netjes maken evt met bovenfrees.

Aan de onderbalk monteer ik een trapezium afgerond die ik haaks op de onderbalk schroef met een gat van 40mm gecentreerd met het bovengat van het blad.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Advies gevraagd voor:
  • Mijn vrouw wil toch graag een parasol door de tafel kunnen steken... Midden is geen optie door de balk die er onderdoor loopt. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Wel heel mooi geworden. Is een zweef parasol geen optie..................



images
 

tuoh

Oud hout
Laat de buis van de parasol gewoon steunen op de onderregel en schroef daarom op de onderregel, en recht onder het geboorde gat, een rond stukje (gedraaid) hout waar de buis over zakt.
Dat doorgaand gat boor je best met een scherpe speedboor, moet je niks voorboren. Even regel twee en drie met het vulblokje ertussen samenklemmen en klaar.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Nou ik ben er uit. Ik heb gewoon een tarp gespannen in de tuin. Hier een plaatje hoe het is geworden met de stoelen erbij. Bedankt voor de adviezen!
En tot het volgende project.
IMG_1029.jpgIMG_1042.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.