Grote plaat beuken, waar laten drogen?

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik had er al een rei opgelegd, en ik moet om hem echt vlak te maken zeker een centimeter of 5 in het midden weghalen. Dat is wel erg veel natuurlijk...

Breken? als iemand een suggestie heeft om 8cm beuken te breken hoor ik het graag ...

Ik ben inderdaad ook niet blij dat hij in de tuin ligt, dus ik wil zsm aan de gang. In de lengte doorzagen is uiteraard de eenvoudigste optie. Heeft ook als voordeel dat het wat hanteerbaarder wordt allemaal, in ieder geval totdat hij weer aan elkaar zit.
Zo'n middengleuf heb ik gezien, ben er niet weg van. Het beperkt je ook wat in de poten die eronder komen.

Wat nog een optie zou zijn, is om er dan meteen zo'n 'river table' van te maken.

De suggestie van wegfrezen en opvullen is wel origineel, was ik niet op gekomen. Ik had al wel verzonnen dat er een wig uitgezaagd kon worden in de lengte die net niet door-en-door was. In de praktijk zullen beide suggesties ben ik bang niet werken, je moet ook nog vlakken en dan blijft er te weinig body over.

Ik zal eerst eens kijken of ik met een rij de hoogste punten af kan tekenen, dan weet ik ook een beetje of dat zagen te doen is.
 

gebint

Nieuw lid
6 sep 2017
6
0
Exloo, Drenthe
Dag Paul, je laatste optie lijkt me de beste. Je houdt zo de volledige dikte en de kans op scheuren wordt een stuk kleiner. Het doorzagen kan met een zwarte hand cirkelzaag. Mafell b.v. Als je de plaat heel zorgvuldig ondersteunt is dat goed te doen.
Groet, Kees van Wijngaarden.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Breken: eventueel aan holle wat inzagen. Balken aan bolle kant overdwars met een klos in het midden.balken aan holle kant. Lijmklemmen er op
en geleidelijk aandraaien. Ik zou 3-4 balken aan een kant nemen. Eventueel balken aan holle kant weg laten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.