Hout voor hulpstukken op stationaire machines

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Dag,

Ik lees in amerikaanse tijdschrijften over phenolic plywood, wat dat gebruikt wordt voor een mooi hulpstuk op frees- of zaagmachine. Ziet er mooi uit, vooral als het dan groen of geel is. Wat er in Nederland het dichtst bij schijnt te komen is betonplex, maar ik heb er bij de doe het zelvert eens mijn hand overheen laten gaan en dat materiaal is niet mooi vlak. Voor beton goed genoeg, maar niet voor een hulpstuk.

Iemand enig idee waar je 'phenolic plywood' of een degelijke vervangen zou kunnen krijgen?

André
 
A

Anonymous

Guest
Leeuwerik Eindhoven heeft blanke berken platen met melamine.
Er zijn hier meer soorten in,maar dat is zoeken.


2iqob5h.jpg


Succes.

:mrgreen:
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Nou Henkus dat is in de roos. Ik snap eigenlijk niet waarom ik het niet vond. Zal wel verkeerd gezocht hebben.

Vond op marktplaats de groene variant (Zie lange link onder). Vind ik er wel chique uitzien.
Ik was niet van plan om af te reizen naar krabbedijke en eigenlijk wil ik het materiaal eerst wel eens zien en voelen. Iemand enig idee wie dit materiaal heeft in de buurt van Stiens-Leeuwarden?
(Enige tijd geleden had Miedema-Timmermans dit niet!)

André

http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... nd=30&fs=1
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Je heb ook nog waterbestendig spaanplaat. Dat is met een groene coating aan beide zijde.
Ik heb het een keer gebruikt voor een vliering.
In mijn herinnering was dit ook zeer glad.
 
A

Athanor

Guest
De informatie een beetje analyserend, lijkt het mij dat de groene plaat de antislipplaat is waarbij ik veronderstel dat er een ribbel of ruitjespatroon in de coating is geperst. Daarmee misschien minder geschikt voor de te maken hulpstukken? De bruine plaat is betonplex, de vraag is dan of deze kwaliteit beter is dan de door jou ervaren kwaliteit van de bouwmarkt? Ik ben daar wel benieuwd naar, maar vraag me met jou af waarom die Amerikaanse producten in een aantal kleuren niet in Nederland leverbaar lijken te zijn. Lijkt me juist voor bepaalde designaspecten erg geschikt......


Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Lezers en meedenkers,

Bedankt zover.

Het lijkt er op dat het materiaal in het groen te krijgen is.
Dat kun je zien in de advertentie op marktplaats, waarvan boven een linkje.

De waterkerende spaanplaat, kun je o.a. hier vinden.
http://www.klushandel.nl/index.php?cPat ... filter_id=
Ik denk niet dat dit de kwaliteit is die ik zoek, maar ik wist ook niet dat het bestond.

Zover ik begrijp, bestaat die 'phenolic' soort in een anti-slip en een niet-anti-slip variant.

André
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik weet niet wat voor maat je nodig hebt, maar ik heb nog wel wat stukjes mdf over dubbelzijdig beplakt met hpl, zeer geschikt voor dit soort doeleinden, van een groot stuk ga ik zelf mijn zaagtafel verbreden en verlengen.
 
A

Athanor

Guest
Die waterkerende spaanplaten lijken me minder geschikt voor het maken van de hulpstukken. De oppervalkte is wel mooi glad, maar de randen blijven ruw en als je er groeven in freest zul je soortgelijke problemen krijgen. Overigens heb ik nog wel een stuk van zo'n plaat liggen als je dat wilt uitproberen. Ik heb ze gebruikt voor de vloer van de werkplaats.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Bedankt Jan voor het aanbod.

Ik moet er dan voor naar Groningen, maar ik woon in Stiens.

Ik probeer het in de buurt te kopen. Ik kan nu tenslotte gericht vragen door ernaar te verwijzen.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.