DFT Olbernhau 2017

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Geweldig om te zien hoe met deze eenvoudige middelen en veel werk destijds prachtig speelgoed gemaakt werd.
Een flink zwaar stuk hout op de as meppen en dan met eenvoudige beitels de mooiste krullen maken. En wij dan tegenwoordig met HSS M42 Chroom-Vanadium-Kobalt etc. high-tech spullen pielen aan een penblank.
Het mooiste vind ik nog de leunspaan of liever gezegd leunplank en daarna een tweede er schuin op om kops hout te draaien.
Geweldig filmpje Jurriaan; bedankt ervoor.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat viel mij ook wel op - een boomstam van 30-40 cm diameter in 1x gewoon zo op de as meppen. Niks eerst het midden zoeken, gewoon op het oog er op en draaien maar.
Zo zag ik het een stagiaire in Olbernhau ook nog doen, een Heurekafutter

https://drechslershop.de/drechselfutter-mitnehmer-planscheiben/anschlaglfutter-heureka/anschlagfutter-heurekafutter-2.html

en een draaibank met extra radiaallager

https://drechslershop.de/drechselbank/drechselbank-steinert-beta/drechselbank-beta/drechselbank-steinert-beta-250.html

en je kunt je hout gewoon met een stalen vuistje op de as kloppen. Werkt voor langshout erg, erg snel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Graag wil ik de aanzet van Jurriaan aanvullen met enkele foto's van het grotere werk.
Het was een geweldige beleving daar in Olbernhau. Prachtige oude technieken op basis van water- en stoomkracht. Echt een bezoek waard die "Hammerwerke".
vr.gr. Jan Pranger.
P5060012.jpg

P5060013.jpg

P5060010.jpg

P5060011.jpg

P5060035.jpg

P5060019.jpg

P5070052.jpg

En Didier Sirjacobs was aanwezig als demodraaier bij Willy van Houtte uit België. Komt ook op onze ODH.

P5070043.jpg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Ik heb op zaterdag morgen een foto gemaakt, staand op de bank in de stand van Killinger. Kijken in de camera: Nick Agar, die moest wachten tot zijn beits droog was. Zijn werkstuk staat er gekleurd op. DSCN1769.jpg

Verder een paar foto's van tentoongestelde werken in de stand van Kreher, een machinefabrikant uit de omgeving. dat is houtdraaiwerk uit de streek, het Erzgebirge.
DSCN1772.jpg Een draaier van spaanboompjes

DSCN1773.jpg Een "reifendrechsler". Reifen: band. Daarbij wordt een ring gedraaid, die in segmenten wordt gekliiefd, en dan diertjes of andere figuurtjes vormt. Zie linksonder bijvoorbeeld.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
En Bert Rosbach stond te "vorführen" op een grote Killinger draaibank met veel belangstelling om zich heen.
Hier even een sfeerfoto van de "meister himself".
Mooie presentatie Bert. Net zoiets als ODH maar dan over 5 jaren.................
vr.gr. Jan Pranger.
 

Bijlagen

  • P5060038.jpg
    P5060038.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 119
  • P5060039.jpg
    P5060039.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 120
P

Pel

Guest
Jurriaan, en Jan Pranger bedankt voor het delen, in een woord prachtig en ongelofelijk hoe ze het allemaal vanaf een draaibank kunnen maken. Vooral de Zwitser Endo Muller maakte veel indruk op mij, die had me toch een klauw op die bank, die was gewoon niet te tillen moest met de kraan erin worden gehangen.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Pel, ik heb zo'n gevoel dat jij eerstdaags ook gaat draaien. Volgens mij kriebelt het behoorlijk.
Er bestaan kantelbare banken voor mensen die zoals jij jammergenoeg gekluisterd zijn aan een rolstoel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het was een behoorlijke klauw die Ändu er op had (maar het was ook een behoorlijke draaibank....)

Ik hoop dat eerdaags op http://dft-2017.de meer foto's van het festijn komen. De organisatie had het (dat zul je met dit soort evenementen altijd zien) drukker dan ze hadden gedacht. Gisteren kwam er nog een emailtje dat de oorkonde behorende bij mijn prijs met de post verzonden zou worden.

Mocht er trouwens nog iemand interesse hebben, ik heb een extra exemplaar van het boek over de recent overleden hout-kunstenaar Fritz Burghof meegenomen, zodat de kennis van dit werk ook in Nederland wat verder verspreid kan worden.

Foto's van zijn werk:

https://dft-2017.de/fritz-burghof

Het boek kostte 20 euro, dus daar verkoop ik het ook voor.
 
P

Pel

Guest
Pel, ik heb zo'n gevoel dat jij eerstdaags ook gaat draaien. Volgens mij kriebelt het behoorlijk.
Er bestaan kantelbare banken voor mensen die zoals jij jammer genoeg gekluisterd zijn aan een rolstoel.

Pieter, ik ben met Ronald bezig geweest om de Midi 350 U te kopen, maar door o.a. plaats gebrek ging het (voorlopig) niet door. Ik heb gewoon teveel machines en gereedschap in een te kleine ruimte, en machines wegdoen om weer ruimte te maken is m.i. ook niet te doen. Maar ik heb nog een optie achter de hand, ik was altijd een verwoed sportvisser, en dat is de laatste jaren veel minder geworden, oorzaak o.a. veel minder vis te vangen als vroeger, en liever in de werkplaats als aan de koude waterkant. Als ik de vis uitrusting ergens anders kwijt kan, die staat nu in mijn centrale magazijn, 2 x 4 meter dan komt er een wandje vrij. Maar ik moet het eerst nog allemaal op een rijtje zetten, ik moet dan waarschijnlijk ook nog aanpassingen laten maken op de draaibank om veilig te kunnen draaien. Maar het zweeft al jaren in mijn achterhoofd Pieter maak je maar niet ongerust:)

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bankje op maar maken/aanpassen is best te doen
Misschien eens een test opstelling maken om te zien wat voor jou bereikbaar is én veilig
 
P

Pel

Guest
Dat is ook het plan, als ik hem koop, dan koop ik hem zeer waarschijnlijk bij Ronald, en bij Ronald kijken wat de mogelijkheden zijn.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.