Robland x31 electro vraag

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Ik heb een oude groene robland x31. Op deze machine staat 3x220v, ik ben recent naar Frankrijk verhuist en heb hier alleen 3x380v in de werk plaats. Kan ik de machine gebruiken als ik de motoren anders aansluit of moet ik er een transfo of zo tussen zetten?
Ik denk dat ik mischien de motor van de zaag net kapot heb gemaakt, ik had de zaag even aangesloten en na even testen doet ie niks meer. Ik heb nog niet gedurfd om 1 van de andere motoren aan te zetten. Kan iemand vertellen wat mijn opties zijn?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn Robland had een aansluiting van 3 x 380 zonder nul. De stuurspanning voor de relais (nulspanningbeveiliging) liep via een trafo die de stuurspanning van laagspanning voorzag (ik meen me te herinneren 24 Volt). Zelfs al kan je de motor van driehoek naar ster veranderen, deze trafo zal ook anders aangesloten moeten worden. Bovendien heeft de frees twee snelheden, wat de zaak niet eenvoudiger maakt.
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Ik heb een oude groene robland x31. Op deze machine staat 3x220v, ik ben recent naar Frankrijk verhuist en heb hier alleen 3x380v in de werk plaats. ...
Hier vind je al een eerste uitleg over driefasenspanning. Normaal komt 3x220 volt overeen met een driehoekschakeling en 3x380 met een sterschakeling.

Als je de aansluitingsdoos voor de motoren opendoet, dan zal je een aantal plaatjes zien. Als ze parallel staan dan heb je een driehoeksschakeling, als ze elkaar raken heb je een sterschakeling. Je kan eenvoudig van de ene naar de ander schakeling overgaan door de plaatjes te verplaatsen.

Je opties zijn:
- wat meer leren over sterkstroom en er zelf aan beginnen of
- een elektricien erbij halen als je je niet zeker voelt.

Als je een 3fazen motor opnieuw aansluit, vergeet dan niet de draairichting te controleren (liefst via de topie en NIET via het zaagblad. Dat kan loskomen als de motor verkeerd draait !!!)

De handleiding van de X31 kan je bij Robland nog (helaas betalend) verkrijgen. Als alternatief, kan je natuurlijk ook inlichtingen vragen op de X31 user group.

En helaas, de kans is redelijk groot dat de motor van je zaag het begeven heeft ...
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Hier vind je al een eerste uitleg over driefasenspanning. Normaal komt 3x220 volt overeen met een driehoekschakeling en 3x380 met een sterschakeling.

Als je de aansluitingsdoos voor de motoren opendoet, dan zal je een aantal plaatjes zien. Als ze parallel staan dan heb je een driehoeksschakeling, als ze elkaar raken heb je een sterschakeling. Je kan eenvoudig van de ene naar de ander schakeling overgaan door de plaatjes te verplaatsen.

Je opties zijn:
- wat meer leren over sterkstroom en er zelf aan beginnen of
- een elektricien erbij halen als je je niet zeker voelt.

Als je een 3fazen motor opnieuw aansluit, vergeet dan niet de draairichting te controleren (liefst via de topie en NIET via het zaagblad. Dat kan loskomen als de motor verkeerd draait !!!)

De handleiding van de X31 kan je bij Robland nog (helaas betalend) verkrijgen. Als alternatief, kan je natuurlijk ook inlichtingen vragen op de X31 user group.

En helaas, de kans is redelijk groot dat de motor van je zaag het begeven heeft ...


3x220 is in ster. 3x380 is in driehoek. Als je 3x380 hebt heb je ook nog steeds een nul tot je beschikking. En kun je ook gewoon je motor in ster laten draaien. Want in nederland hebben we zelfde aansluitnet. Fase - nul 220v en fase - fase 380v.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
3x220 is in ster. 3x380 is in driehoek. Als je 3x380 hebt heb je ook nog steeds een nul tot je beschikking. En kun je ook gewoon je motor in ster laten draaien. Want in nederland hebben we zelfde aansluitnet. Fase - nul 220v en fase - fase 380v.

De Robland X31 gebruikt enkel de fasen, niet de nul. De machine is aangesloten met een vierpolige stekker (drie fasen en aarding). Een sterschakeling is in principe zonder nul aangesloten, hoewel dit eigenlijk niet uitmaakt (je kan het sterpunt aan de nul aansluiten maar voor de werking maakt dit helemaal niet uit). De motor van de frees is met twee snelheden. Als deze al van 380 naar 220 kan worden omgezet gaat er toch wat meer bij komen kijken dan de plaatjes in de aansluitkast van de motor te verleggen.
En dan zit je nog altijd met de stuurkring. Deze moet ook worden aangepast.
Informeren bij de constructeur en iemand met kennis van zaken er naar laten kijken
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
ik heb wat foto's gemaakt van de typeplaatjes, best wel moeilijk om een scherp plaatje te schieten in zo'n machine :D
De motor van de zaag is een 4AO-90L-2D. De motor van de frees is een MEZ 4Z953/6 denk ik, de 3is slecht leesbaar.
IMG_0777.jpgIMG_0792.jpgIMG_0793.jpgIMG_0795.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Stond de machine eerst in België?
Waarom? Daar hebben ze is sommige gebieden nog 3x220, tussen twee fases meet je dan 220.
Maar, op de tweede motor staat 220/380 wat dat weer tegenspreekt. Het voltage op de eerste motor kan ik niet lezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Die eerste motor lijkt een 3 x 220 v motor te zijn . Herwikkelen of vervangen. De tweede motor kan op 3 x 380 lopen.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Stond de machine eerst in België?
Waarom? Daar hebben ze is sommige gebieden nog 3x220, tussen twee fases meet je dan 220.
Maar, op de tweede motor staat 220/380 wat dat weer tegenspreekt. Het voltage op de eerste motor kan ik niet lezen.

Elke drie fase asynchrone motor met één toerental kan op twee spanningen werken, ofwel 220/380 of 380/660.
Motoren met twee toerentallen kunnen slechts op één spanning werken.

De tweede motor kan omgeschakeld worden naar 380, de eerste motor kan enkel op 220 werken.

@ Jago: koop een (tweedehandse) transformator 400/230 en uw X31 zal probleemloos draaien.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Stond de machine eerst in België?
Waarom? Daar hebben ze is sommige gebieden nog 3x220, tussen twee fases meet je dan 220.
Maar, op de tweede motor staat 220/380 wat dat weer tegenspreekt. Het voltage op de eerste motor kan ik niet lezen.

het is idd een Belgische machine.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Elke drie fase asynchrone motor met één toerental kan op twee spanningen werken, ofwel 220/380 of 380/660.
Motoren met twee toerentallen kunnen slechts op één spanning werken.

De tweede motor kan omgeschakeld worden naar 380, de eerste motor kan enkel op 220 werken.

@ Jago: koop een (tweedehandse) transformator 400/230 en uw X31 zal probleemloos draaien.

Een transformator en een nieuwe motor voor de zaag?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Er zijn 2 mogelijkheden:
- een nieuwe motor voor de zaag + een transformator
- twee nieuwe motoren + een aanpassing van de stuurstroomkring
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op de Robland X31 zitten drie motoren, zoals bij de meeste 5-voudige combinatiemachines. Eentje voor de zaag, een voor de schaaf en een voor de frees. De freesmotor kan niet omgeschakeld worden. De twee andere motoren wel. Nu eerst testen of de motor wat je gestart had effectief kapot (verbrand) is. Mogelijk is alleen de beveiliging uitgeschakeld. Is de motor nog goed, dan zou ik op zoek gaan naar een andere motor voor de frees, eventueel eentje die enkel op 1500 tr/min draait. Nieuwe kontaktor en motorbeveiliging en klaar. Ben je niet van plan de frees te gebruiken, dan schakel je deze motor uit, past de twee andere aan naar 380 en nieuwe kontaktor met motorbeveiliging. Als je een nieuwe trafo moet kopen zou ik eerst de vergelijking maken met een andere occasie machine. Mogelijk ben je dan goedkoper af.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Moet ik een nieuwe kontaktor en motorbeveiliging kopen bij Robland of kan dit een universele zijn?
Waarom zou ik kiezen voor 1500 toeren ipv 3000 voor de toupie?
Ik zie motoren rond de 150-200€ is er iets waar ik op moet letten behalve de as diameter?

 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die zijn universeel. De motorbeveiliging moet wel geschikt zijn voor de opgenomen stroom van de motor. De drie motoren moet ook dezelfde stroom opnemen. Dus ook een aandachtspunt als je de freesmotor zou vervangen. Is dit een ander type, dan moet je een tweede motorbeveiliger plaatsen. Je kan uiteraard ook voor 3000 tr kiezen, afhankelijk van je snijgereedschap. Maar als je weinig ervaring hebt in electrotechniek, en zeker vermogenschakelingen, zou ik er iemand met kennis van zaken bijhalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.