Robland x31 electro vraag

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
heb soortgelijk 'probleem' gehad met m'n Robland: ombouwen naar 3x380V kan niet voor het type motoren die zijn gebruik(t)en.
Heb dit trouwens nog persoonlijk bij Robland in Brugge gaan vragen (woon daar dicht bij :) )
mijn oplossing was een tweedehands trafo 3x380 > 3x220 te installeren. Is ondertussen bijna 20 jaar geleden, werkt nog prima.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Kunt u mij een idee geven van wat een 2de hands omvormer zou kunnen kosten? Een motor 1400t/m 2,2kw is rond de 150€ te vinden de stuur delen zijn voor zo ver ik kan zien een gelijkaardige kost. Dit zou de machine bruikbaar maken voor 300€. Als een omvormer minder kost lijk mij dat ook een optie. Een andere combine zoeken op de 2de hands markt is niet echt een optie, er is hier in het zuide niet echt veel te koop en er worden vaak dwaze prijzen gehanteerd. Een x31 moet volgens de inboorlingen 3a4000€ opbrengen.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Jago, het toestel die ik tweedehands had gekocht was voor 125€, maar dat is ondertussen 20 jaar geleden.
(het totaal geen idee wat er nu hedendaags bv op tweedehands te koop is, of nieuwprijs)
wat ik mij wel herinner is dat de motoren voor deze machine zéér specifiek zijn, en niet zomaar een kwestie was van een standaard motor als vervanging in te plaatsen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Kunt u mij een idee geven van wat een 2de hands omvormer zou kunnen kosten? Een motor 1400t/m 2,2kw is rond de 150€ te vinden de stuur delen zijn voor zo ver ik kan zien een gelijkaardige kost. Dit zou de machine bruikbaar maken voor 300€. Als een omvormer minder kost lijk mij dat ook een optie. Een andere combine zoeken op de 2de hands markt is niet echt een optie, er is hier in het zuide niet echt veel te koop en er worden vaak dwaze prijzen gehanteerd. Een x31 moet volgens de inboorlingen 3a4000€ opbrengen.
Als een X31 zoveel waard is in het zuiden zou ik enkele machines in België of Nederland kopen. De beste zelf houden en de rest doorverkopen. Een goede groene X31 vindt je hier voor de helft van die prijs.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Hoeveel kVA heb ik nodig om deze machine zonder problemen te laten draaien?
@Janfest ik denk dat de motor van de frees de reden is dat het niet zomaar kan aangepast worden, als ik deze vervang door een motor met maar 1 toerental ipv 2 het een stuk simpeler is.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Ik kan uiteraard eens zien hoeveel kva ik heb, maar het is beter (want ik heb een ander type robland), dat je gewoon eens checkt wat het max kva is die je zwaarste motor nodig heeft (3 motoren?: schaven, zagen en freesmotor). Daarna kies je best een trafo die z'n 25% zwaarder is. Uiteraard een te grote tweedehands trasfo kan ook geen kwaad (-zoals bij mij het geval). Ik schakel deze wel steeds uit na gebruik.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
ik zag net dat ik nog een 1480 rpm 5,5 kw motor heb liggen. Kan ik de motor van de frees door deze vervangen en de machine gebruiken op 380v?
Is 5,5kw te veel? Waar kan ik de electronica kopen voor de ombouw?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
ik zag net dat ik nog een 1480 rpm 5,5 kw motor heb liggen. Kan ik de motor van de frees door deze vervangen en de machine gebruiken op 380v?
Is 5,5kw te veel? Waar kan ik de electronica kopen voor de ombouw?
Het antwoord is al eerder gegeven! Vermogen is geen punt. Je moet kijken of de motor ingebouwd kan worden. Dus afmetingen, bevestiging en as controleren. Indien dat lukt, moet je de bedrading, kontaktor en motorbeveiliging aanpassen. Maar als je geen kennis ghebt van electrische installaties, zou ik er niet zelf aan beginnen.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Mijn kennis van installaties is niet alles maar met wat hulp moet da wel lukken. Ik woon echt in de middel of no where in zuid Frankrijk, dus iemand professioneel vragen is niet echt een optie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.