gebruikers ervaring Bernardo vlak- vankdiktebank

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
beste forumleden,

deze zomer is alweer de 4e verjaardag van mijn meubelmakerij.
al die tijd heb ik het machinale werk gedaan in openbare werkplaatsen en recent bij een collega.
Nu wat gespaard te hebben en ik een redelijke doorstroom van werk heb vind ik aanschaf van eigen machinerie verantwoord.
komende maand komt er een nieuwe Felder K540-S formaatzaag mijn kant op, dus die keuze is gemaakt.
Ik dacht, nu is het even klaar met investeren maar toevallig liep ik tegen een gebruikte Bernardo FS-41-N vlak &vandikte bank aan.
met een zaag en schaafmachine in huis zou ik behoorlijk onafhankelijk zijn, dus wellicht toch even doorgaan met geld uitgeven?

nu mijn vraag, zijn er leden met gebruikservaring van deze machines? het merk ken ik niet en op google vind ik voornamelijk duitse websites met informatie.
De machine is dan niet zo duur, maar hij moet dan wel mooi schaafwerk leveren.
alvast bedankt voor jullie reactie

groet,
Jacob
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Volgens mij is Bernardo een leverancier van Chinese machines, vergelijkbaar met de machines van HBM, waarover op het forum verschillende gebruikservaringen staan. Misschien dat je daar wat mee kunt?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn eerste schaafmachine was een Bernardo, 30 cm breed vlak en aandikte. Deed het wel goed, wel veel problemen met doorvoer van hout bij het van dikte schaven. Nu heb ik al 10 jaar een hammertje A31 en die bevalt me serieus beter. Maar heb zelf ook bijgeleerd en had nu misschien die Bernardo ook beter aan de loop gekregen. Het zijn inderdaad in Azie gemaakte machines.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.