Ontwerp - uitvoering - gedachtengang tv meubel met eiken blad

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Zier er allemaal heel gestructureerd en netjes uit! Heb je nog een wat beter foto van die bovenfrees omgebouwd als kantenfrees? Heb zelf ook weleens aan zoiets zitten denken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ziet er strak uit.
Officieel mag dat zo niet in Nederland, en de reden is dat er vonken bij brandbaar materiaal kunnen komen.

Ronald, dank je voor je opmerking! Ik had daar niet aan gedacht... Vandaag naar de winkel geweest om inbouwdoosjes en de kast aangepast. Helaas geen foto's vandaag, mijn fototoestel weigert dienst.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Even een vraagje... De laatste kast komt tegen de haard, ("cassette") zoals wij hier zeggen. Hiervoor moet ik in de zijkant van de kast uitsparingen voorzien zodat de haard nog aan zijn lucht kan (de roosters vallen net in de kast), en met een uitsparing in de bodem van de kast zou ik zorgen dat de luchtstroom kan plaatsvinden.
Het probleem is dat de laatste kast dus ingedeeld word in een deel dat dient voor de luchtaanzuiging en een deel voor de woofer van de homecinema...
Ik zou een tussenstuk plaatsen tot net over de woofer, iemand een idee als de luchtstroom van de woofer deze van de haard zou verstoren?
+ zou de woofer gewoon in de kast mogen geplaatst worden, of zou ik een uitsparing maken in de bodem van de kast zodat de woofer op de grond kan staan (en gedeeltelijk in de plint onder de kast verdwijnt)?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Zier er allemaal heel gestructureerd en netjes uit! Heb je nog een wat beter foto van die bovenfrees omgebouwd als kantenfrees? Heb zelf ook weleens aan zoiets zitten denken.

Ik maak er morgen even een foto van, maar het stelt niet veel voor hoor, gewoon dat stukje mdf die aan de langsgeleider bevestigd is. Ik heb iets gelijkaardigs gekocht van Festool, maar dat stukje afvalhout werkt beter dankzij een groter raakvlak met meer stabiliteit.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De vraag met betrekking tot de woofer is opgelost, na wat opzoekwerk gevonden wat voor installatie mij aanspreekt en de woofer blijkt naar onderen te "blazen". Ik zal dus een uitsparing maken in de kast zodat de woofer tot op de vloer kan geplaatst worden en in de "plint" een opening voorzien zodat de lucht langs de vloer weg kan. Fototoestel werkt weer, dus vandaag weer foto's!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Even een vraagje... De laatste kast komt tegen de haard, ("cassette") zoals wij hier zeggen. Hiervoor moet ik in de zijkant van de kast uitsparingen voorzien zodat de haard nog aan zijn lucht kan (de roosters vallen net in de kast), en met een uitsparing in de bodem van de kast zou ik zorgen dat de luchtstroom kan plaatsvinden.
Het probleem is dat de laatste kast dus ingedeeld word in een deel dat dient voor de luchtaanzuiging en een deel voor de woofer van de homecinema...
Ik zou een tussenstuk plaatsen tot net over de woofer, iemand een idee als de luchtstroom van de woofer deze van de haard zou verstoren?
+ zou de woofer gewoon in de kast mogen geplaatst worden, of zou ik een uitsparing maken in de bodem van de kast zodat de woofer op de grond kan staan (en gedeeltelijk in de plint onder de kast verdwijnt)?

Woofers wil je eigenlijk helemaal niet in een kast maar los in de ruimte en dan bij voorkeur in een hoek.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Woofers wil je eigenlijk helemaal niet in een kast maar los in de ruimte en dan bij voorkeur in een hoek.

Dat heb ik ook al gelezen op forums met muziekfanaten, maar ja, ergens moet het ook kunnen, en ik heb het graag netjes... Ik denk dat het feit dat de sub op de vloer zal staan, met de plint van de kast open een goed compromis is voor mij. Het is ook "maar" om het tv geluid te verbeteren en eens kabaal te maken bij een goeie actiefilm...

Maar ik begrijp wil dat het voor puristen als vloeken in de kerk is. :p
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Waar ik bang voor ben is dat het hele meubel mee rammelt.
probeer iig goede dempende pootjes eronder te doen of een stuk schuimrubber.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Waar ik bang voor ben is dat het hele meubel mee rammelt.
probeer iig goede dempende pootjes eronder te doen of een stuk schuimrubber.

Ik las ergens dat je de binnenkant van de kast kunt uitbekleden met zo'n soort noppen-schuim. Moest het nodig zijn... Maar ik denk dat door het feit dat de woofer naar onderen blaast en dat hij effectief op de vloertegel staat ik weinig problemen zal hebben, maar bon, we zien wel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik maak er morgen even een foto van, maar het stelt niet veel voor hoor, gewoon dat stukje mdf die aan de langsgeleider bevestigd is. Ik heb iets gelijkaardigs gekocht van Festool, maar dat stukje afvalhout werkt beter dankzij een groter raakvlak met meer stabiliteit.

Ik blijf je de foto's nog even schuldig van de opgebouwde toestand, heb er wel een paar getrokken van het plaatje zelf.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het plaatje:
IMG_8077.jpg
Kant waar de schroeven zitten
IMG_8078.jpg
Kant die tegen het metaal van de geleider zit. (van de OF1400)
Ik maak de komende dagen nog eens foto's van hoe het er opgebouwd uitziet, maar zoals je al ziet is het erg simplistisch.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren en eergisteren wat verder gedaan met de laatste kast... Heel veel werk met uitfrezen en zagen van de uitsparingen en afwerken!
IMG_8058.jpg
IMG_8059.jpg
IMG_8063.jpg
Het uitfrezen van de opening waarlangs de haard zijn lucht moet krijgen...
IMG_8064.jpg
IMG_8065.jpg
IMG_8066.jpg
De opening voor de woofer heb ik met de invalzaag gemaakt en de hoekjes voorzichtig bijgewerkt met het lemmet van een metaalzaag (van een handzaag). Dit omdat ik het stuk dat ik uitgezaagd heb wil hergebruiken om eventueel weer in de opening te kunnen plaatsen. Ik zal aan de onderkant van de kast nog een paar latjes schroeven zodat ik het inleg opnieuw in de opening kan leggen en vastschroeven aan de latjes, moest de woofer toch op een andere plaats komen kan ik de kast dan nog gebruiken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij de close-up van de invalzaag zie je een rand die niet 100% netjes gezaagd is. Dit is de achterkant van de kast. De mooie kanten schuur ik op en zijn dan ook veel netter.
IMG_8068.jpg
Ook de openingen in de zijkant van de kast gefreesd, die zijn aan de haard, daar komt de lucht de haard binnen.
IMG_8069.jpg
De gaten boren voor de inbouwdozen...
IMG_8070.jpg
Het uitfrezen van de inbouwdozen...
IMG_8073.jpg
En het eindresultaat...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag de rest van de dominogaten gemaakt + droogpassen
IMG_8079.jpg
Geen foute dominogaten, dus overgegaan tot verlijmen + aanschroeven van de rug.
IMG_8082.jpg
IMG_8083.jpg
IMG_8084.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_8053.jpg
Hierbij een foto van de kast die in het midden komt (de bovenste kast met legplanken). Helaas geen foto's van de bouw, heb die gemaakt op de dag dat mijn fototoestel dienst weigerde).
IMG_8055.jpg
Deze heb ik voorzien van een kleine 'rijboring' zodat de legplanken kunnen verplaatst worden. In deze kast moeten de apparaten komen (wii, decoder, blue-ray speler,...)
De rijboring heb ik uitgevoerd met behulp van de bovenfrees met de zijgeleider. De afstand tussen de boringen afgetekend met potlood en met behulp van het 'pootje' (die dient om de bovenfrees in evenwicht te houden als die op de lat gemonteerd word) met maataanduiding telkens in het center van de potloodstreep geboord.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog een lange weg te gaan, in de momenteel nog 'open' corpussen moeten nog 6 lades komen, waarvan meerdere zullen voorzien worden om dvd's en blue-ray discs te ontvangen. Ik moet dan nog kabeldoorvoeren voorzien om van de ene corpus naar de andere te kunnen, sokkel maken, elektra in de kast inbouwen, eiken blad maken, ledstrip inwerken aan de onderkant van de kast voor sfeerverlichting, fronten maken...
Wie graag meeleest zal dit nog een tijdje kunnen doen!
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Ik blijf meelezen. Leuk topic en mooi hoe je al sparingen zo netjes freest, waar anderen (ik) de decoupeerzaag zouden pakken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nu de corpussen klaar zijn ben ik aan de lades begonnen
IMG_8085.jpg
eerst de benodigde stroken op breedte gezaagd
IMG_8086.jpg
vervolgens met behulp van de afstands-geleiders de stroken op lengte gezaagd.
Naar het einde toe begon mijn zaagblad bot te worden waardoor de zaagsnede aan de onderste kant wat minderde in kwaliteit, maar bon die draai ik dan wel aan de buitenzijde van de lade, die is toch het minst zichtbaar. Morgen breng ik weer 3 zaagbladen binnen om te slijpen. De zaagbladen gaan toch niet zo lang mee vind ik, anderszins lopen de meters zaagsnede natuurlijk ook wel op.
IMG_8087.jpg
Vervolgens de groeven gefreesd voor 1 lade
IMG_8088.jpg
Uit een stuk van 8mm gladde melamine van hetzelfde type die ik overhad van mijn vestiairekast die ik maakte voor onder mijn trap een bodem gezaagd, dominogaten voorzien en droogpassen.
IMG_8091.jpg
geen fouten gemaakt, dus lijmen en in de klemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.