Ontwerp - uitvoering - gedachtengang tv meubel met eiken blad

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_8092.jpg
Ik heb de lade in de corpus gemonteerd met de Hettich Quadro v6 softclose geleiders en hij paste, dus aan de slag met de rest van de planken. Deze frees ik allemaal tegelijk en werk ik allemaal tegelijk af, dan is het slechts kwestie van de lades te lijmen en te klemmen
IMG_8093.jpg
De mftc die ik maakte + bijzettafels zijn een handig hulpje, bij het frezen 2 benchdogs in het gatenpatroon en alles blijft mooi zitten. Hierbij een zijkant waarvan ik het kantband moet affrezen.
IMG_8089.jpg
Mijn steunplaatje opnieuw gemonteerd op de geleider van de bovenfrees, scherende frees met kogellager erin...
IMG_8090.jpg
En zo ziet het er uit ... kon geen foto's nemen tijdens het frezen, handen tekort:cool:
IMG_8094.jpg
Alle stukken zijn voorzien van kantband (zelfde werkwijze als voor de corpussen, met contactlijm aangebracht en aangedrukt met rubberen roller.
IMG_8095.jpg
Vervolgens alle stukken voorzien van de dominogaten. Zoals te zien op de fotos heb ik onder de groef die de ladebodem moet ontvangen een deel van de plank weggefreesd, namelijk 2mm. Om een of andere reden mag de plank ter hoogte van de Hettich-geleider slechts 16mm zijn... Ik wou geen plaat van 16mm kopen enkel voor de zijkanten van de lades, dus wat afgefreesd. Dit is zowiezo niet meer zichtbaar achteraf.
Vraag me niet waarom het slechts 16mm mag zijn, ik heb er geen gedacht van.
IMG_8096.jpg
En vanavond nog een lade in de klemmen.
Bij een volgende lade maak ik een paar detailfoto's tijdens het ineen zetten. Nog 4 lades te gaan.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb nog een vraagje ivm de ladefronten...
Het is de bedoeling dat het frontje bevestigd word aan de onderste lade. Als je dan de onderste lade opent komt het frontje mee, maar blijft de bovenste lade dicht en kan je die apart openen. De frontjes moeten echter paneeltjes worden (om in dezelfde stijl te zijn van de keuken. Dat wil zeggen 9cm breed frame met een recht paneeltje erin, maaaaaaaaar als de buitenkanten 18mm zijn en het paneel 12mm, dan springt het paneel 3mm in. Dit is de bedoeling, maar aan de binnenkant, waar het frontje vastgeschroefd is aan de "bak" van de lade, daar krijg je dan een open spleet van 3mm tussen front en lade... Hoe zouden jullie dat oplossen?
Zou ik eventueel de contouren in 22m maken en een uitsparing infrezen zodat een plaat van 18mm "erin kan vallen" en dit zo verlijmen, zodat de achterkant gelijk zit? Het paneel zit dan wel 4mm diep aan de voorkant, maar met een groter afrondfreesje valt dat weinig op...
Of moet ik iets zoeken van 3mm die ertussen kan lijmen om de spleet te dichten?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het is weekend, dus tijd om wat verder te doen. Ik post het nu, want ik heb daarnet een slechte ervaring gehad bij het monteren van de 2e lade, ik moet even afkoelen vooraleer ik verder kan. De reden zie je straks hieronder.
IMG_8096.jpg
De lade zit nu al enkele dagen in de klemmen, had nog geen tijd om een andere te maken, dus vandaag tijd om die eruit te halen en af te werken.
IMG_8097.jpg
even de hulpstukjes uitgehaald die nog moeten gemonteerd worden voor de geleiders.
IMG_8098.jpg
Toch nog even de handleiding erbij genomen en de voorste stukken geplaatst.
IMG_8100.jpg
Achteraan moeten uitsparingen komen zodat de ladebodem op de ladegeleider kan komen. Hiervoor snel even de bovenfrees bij de hand genomen met een freesje met lager en even de uitsparingen uitgefreesd.
IMG_8101.jpg
en dis is het resultaat.
IMG_8103.jpg
het gaat niet altijd even goed: bij het uitfrezen van de uitsparingen hield ik de bovenfrees niet 100% goed en freesde net nog in de bodem van de lade... Kan ermee leven, uiteindelijk geen kat die het ooit te zien krijgt :cool:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De lade is klaar om in de kast te gaan, dus de volgende klemmen.
Ik heb nog een stuk die reeds op breedte gezaagd is voor de bodems, dus nog snel 2 bodems bijzagen...
IMG_8105.jpg
IMG_8106.jpg
Alle stukken bij elkaar gelegd om te kunnen beginnen met lijmen...
IMG_8107.jpg
IMG_8108.jpg
IMG_8109.jpg
IMG_8112.jpg
IMG_8113.jpg
IMG_8114.jpg
De lade is geassembleerd, eerst de overtollige lijm al even wegpoetsen
IMG_8115.jpg
En een eerste spanband om alles bijeen te houden zodat ik de bodem op zijn plaats kan nieten (zo houdt het geheel zich haaks)
IMG_8116.jpg
Op de voorkant tack ik de bodem aan het voorste deel van de lade, met wat houtlijm tussen. Het voorste deel is dus niet ingefreesd. De hulpstukken voor de ladegeleiders worden er toch nog eens doorgeen geschroefd, het is dus wel stevig genoeg.
IMG_8118.jpg
Vervolgens zorg ik dat de lade mooi haaks staat en tack ik de eerste zijkantvast. Vanaf nu is de lade zeker 100% haaks en blijft het ook. Vervolgens nog de andere kanten tacken en klaar.
IMG_8119.jpg
Nog een tweede spanband rond, opnieuw alle lijmresten oppoetsen en die kan drogen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nu kan ik de lade die ik uit de klemmen haalde monteren.
IMG_8121.jpg
Het center van het 3e gaatje van de ladegeleider aftekenen. (de afstand die op de handleiding staat is van het 3e gaatje dus...). Ik heb er 3cm bijgerekend, want deze lade krijgt blijft zitten als je de onderste lade met frontje opent, dus moet die nog een mooi frontje krijgen (18mm) + een ingefreesde greep die nog 2mm uitsteekt, en ik hou nog 1 cm over zodat die bij het openen niet tegen het frontje van de onderste lade kan komen botsen.
IMG_8122.jpg
Ik plaats de ladegeleiders met behulp van een afstandsplaatje tussen geleider en vorige lade.
IMG_8123.jpg
De lade plaatsen, en daar komt de aap uit de mouw... De lade gaat net dicht, maar ik heb nog amper speling, misschien 1.5mm tussen bovenkant van de bovenste lade en de corpus... Ik vrees dat na het definitief plaatsen van de kast en bevestigen van de topplaat het ergens wel gaat slepen...
Nu ben ik, terwijl ik hier aan het typen ben nog steeds aan het denken wat ik kan doen. Ik heb 3 lades die gemaakt zijn en 3 te gaan. Ofwel waag ik het erop, maar eenmaal een lade gemaakt is dan nog aanpassen indien nodig:mad:...
Ofwel, met pijn in het hart voor al het gedane werk, zaag ik een strook af van de onderdelen die klaar liggen voor de volgende 3 lades en maak ik ze wat minder hoog... Nadeel is dat alle klaar ligt en reeds voorzien van kantband. Dan moet ik alles opnieuw van kantband voorzien...
Anderszins ben ik dan wel zeker dat het nog past na definitieve montage...
Ik zal er nog even over nadenken... extra werk, of het risico dat er iets niet meer past...:mad:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Voor wie zich afvraagt wat er beslist werd:
IMG_8126.jpg
IMG_8125.jpg
Inderdaad! Overal 1cm afgezaagd en nieuw kantband voorzien.
Mijn vrouw: "en waarom maakt ge dat altijd zo nauw"...:mad:... wel ja, alst spant...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nu weer aan het twijfelen hoe ik de greepjes ga infrezen... Een malletje zou handig zijn, maar het zijn er maar 3...
IMG_8124.jpg
 
P

Pel

Guest
Met een boortje met dezelfde radius even de hoeken een beetje inboren, en de rest met een beiteltje eruit steken.

Groet Pel.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Door de achterkant van de lades hetzelfde te maken als de voorkant, hoef je de uitkepingen niet te maken.
Dit scheelt je wat werk en minder verschillende onderdelen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Door de achterkant van de lades hetzelfde te maken als de voorkant, hoef je de uitkepingen niet te maken.
Dit scheelt je wat werk en minder verschillende onderdelen.

Zou de ladebodem dan nog sterk genoeg zijn? Nu zit hij aan 3 kanten gevangen in een groef, als ik het doe zoals jij zegt (wat inderdaad minder werk is) zit hij enkel nog gevangen aan de zijkanten...
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Je hebt dan ook twee zijdes om de bodem vast te nieten of te schroeven.
De max. wanddikte van de lade(16mm) heeft te maken met ruimte die ladegeleider toelaat.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren uiteindelijk doorgewerkt tot de laatste lade in de klemmen zat en frontjes gemaakt voor de lades die apart openen. Eveneens ook de greepjes ingefreesd in deze frontjes:
IMG_8128.jpg
IMG_8130.jpg
IMG_8129.jpg
Opnieuw geen tijd willen steken in het maken van een malletje en mijn lievelingstool gebruikt: de maataanduiding voor op de bovenfrees. Hier werk ik ook mee voor de rijboringen die ik maak.
IMG_8131.jpg
Uitgefreesd... Dit was het voor gisteren, het was al in de hele late uren toen ik klaar was...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_8132.jpg
Het resultaat met de greep erin...
IMG_8133.jpg
Vandaag dan de lades gemonteerd en de frontjes. Ze zijn van aan de binnenkant vastgeschroefd met colorschroeven (schroeven voorzien van een kopse boring om een gekleurd kapje in de kop te kunnen duwen)
IMG_8135.jpg
Het resultaat van de kasten tot nu toe... Voor de lades voorzien van een greep heb ik de nerf in een andere richting laten lopen, die loopt samen met de ruggen. Aan de onderste lades komen de mdf-frontjes en word de nerf dus onzichtbaar.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ongelooflijk hoeveel uren ik in die kleine kast al zitten heb... Ik dacht op een paar dagen klaar te zijn...
Vandaag dan ook maar beginnen voorbereiden voor de plaatsing...
Eerst een foto hoe het nu is (met al een groot deel van de rommel die weg is)
IMG_8136.jpg
En als je het meubeltje even van de muur trekt...
IMG_8138.jpg
Inderdaad... en wirwar aan kabels! Zoals te zien is op de foto moeten a die stopcontacten ook nog verplaatst worden IN de kast...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het is de bedoeling dat de tv aan de muur komt te hangen en dat er geen stopcontacten of kabels meer zichtbaar zijn. Dus...
IMG_8139.jpg
De stopcontacten die naar beneden moeten komen uitgekapt en een gleuf uitgekapt ter voorziening van een koker waarin de kabels kunnen.
IMG_8141.jpg
En de koker al vastgezet (indien iemand de foto kan draaien, doe maar) en een deel van de gaten opgevuld zodat ik die morgen volledig kan opvullen en afwerken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het is dan de bedoeling om een gat te boren in de koker, achter de tv en 1 vanuit de kast tot in de koker zodat de kabels van de tv in de kast kunnen en vice-versa zonder zichtbaar te zijn. In de gaten 2 kabeldoorvoeren en alles zou netjes moeten zijn...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Toevallig iemand een idee voor de "spleet" die ik zal creëren tussen mijn paneel-frontje en de "bak" van de lade?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog wat verder gedaan in het weekend, wel weinig foto's getrokken.
IMG_8142.jpg
Beginnen aan het sokkel in multiplex
IMG_8143.jpg
De plankjes voor het maken van de sokkel.
IMG_8146.jpg
Hier al een foto waarbij de gaten van de elektra al opgestopt zijn, de sokkel gemaakt en reed een French cleat aan de muur bevestigd.
IMG_8149.jpg
Dan eindelijk eens alles voor de ledstrip uitgepakt, ik moet namelijk nog een groef infrezen aan de onderkant van de kasten om de profielen te plaatsen die de ledstrip moeten ontvangen.
IMG_8145.jpg
Frezen en passen met het profiel. Ik heb een groef gefreesd met een frees van 18mm en 7mm diep. Ik heb nog een weinig ruimte over om wat polymeerlijm aan te brengen in de groef.
IMG_8147.jpg
De eerste kast geplaatst.
IMG_8148.jpg
Helaas verder enkele stappen zonder foto's...
IMG_8153.jpg
Het resultaat, eens gemonteerd van de centrale kast, reeds een gat geboord van de kast tot in de "kabelgoot" en het eerst box-kabeltje erdoor getrokken.
IMG_8154.jpg
IMG_8155.jpg
De kast met het meeste werk: aansluitingen voor de boxen en stopcontacten in de achterwand, uitsparing voor de woofer, uitsparing voor de luchtaanvoer voor de haard en 2 uitsparingen met rooster voor de haard zelf...
IMG_8150.jpg
En een overzichtje...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.