Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 97

Ontwerp - uitvoering - gedachtengang tv meubel met eiken blad

In onze living moet een nieuw tv meubel komen, het Ikea kastje die er nu staat ben ik beu...
    Het zou een hal-zwevend tv meubel worden +-45cm hoog, 3m lang en 70 cm diep.
    Bepaalde kastjes zullen voorzien worden van valdeurtjes met lades en andere met gewone deurtjes. Ik dacht eraan 5 corpussen van +- 60cm breed te maken hiervoor...
    - corpussen zullen in melamine gemaakt worden
    - paneeldeurtjes in gelakte mdf
    - bovenblad van massief eiken

In dit draadje wil ik de gedachtengang naar ontwerp toe en uitvoering illustreren en vragen stellen... (ben gene pro)
    Het zal een draadje worden die over een lange tijd zal lopen, gezien ik nu nog in de ontwerp-fase ben (met potlood en papier, beter kan ik niet)

Nu zit ik al met een eerste vraag:
    Ik wil het bovenblad van massief eiken maken, waarschijnlijk aan de voorkant opdikken tot 4 à 8cm, om een robuuste look te geven...
    Ik vrees echter dat een blad van 300 x 70cm snel gaat kromtrekken...
    - hoe voorkom ik het best kromtrekken (ijzer infrezen aan de onderkant?)?
    - hoe dik maak ik het blad best? Ik dacht die zo'n 2cm dik te maken ivm gewicht...
    mvg, seb

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Je kunt het blad het beste verlijmen met latten van 2 cm dik en 7 of 8 cm breed, het opdikken zou ik 4 cm dik doen.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Dank je voor de reactie Pel! Zou het dan nog nodig zijn T-ijzers in te frezen aan de onderkant? Of zou het vastchroeven van het blad aan de corpussen -vanuit de corpussen- voldoende zijn?
    mvg, seb

Iemand ervaring met valdeurbeslag?
    mvg, seb

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als je het blad verlijm op die manier, en gewoon op de corpussen schroefd is m.i voldoen daar hoefd verder geen ijzer in.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Bijkomend probleempje...
    Als ik mijn corpussen uitvoer in 18mm melamine, het blad in 20mm eiken, aan de voorkant opgedikt naar 40mm... dan komt het blad 2mm lager dan mijn corpus, dus is de voeg tussen het bovenblad en mijn deurtje open... ofwel moet ik aan de voorkant nog es een strook van 18mm aan de binnenkant van de corpus bevestigen...
    ofwel moet ik ergens wat stroken bevestigen van 18mm aan de bovenzijde van de corpus, die tussen de corpus en de eiken plaat komen, zodat de bovenste plaat van de corpus toch weer zichtbaar is (deurtje dicht= gesloten voeg tss deur en plaat)...
    mvg, seb

Is het niet makkelijker om de strook waarmee je opdikt terug te schaven naar 18mm, anders blijf je bezig

Dat kan idd, maar dan sluiten de deurtjes toch nog steeds niet tegen "iets"? De voeg tussen bovenblad en de deurtjes blijft toch een open spleet naar binnen?
    mvg, seb

De deurtjes sluiten toch ook tegen de zijde van je corpus? Maar ik zou je blad aan voor en achterkant opdikken en dan op je corpus leggen, niet eroverheen laten vallen. En als je niet genoeg hout hebt om ook achter op te dikken op een andere manier uitvullen.

Een beetje bezig geweest in maxcut om te zien hoeveel platen ik nodig heb...

Hierbij nog een kopzorg: ik twijfel tussen het uitvoeren van de achterkanten (tegen de muur) in 18mm melamine en vervolgens de stopcontacten in deze inwerken (uit de muur halen en inwerken "in" de kast), of gewoonweg geen achterkant aanbrengen om zo aan de stopcontacten te kunnen... nadeel is dan wel als je de kast opent dat je naar een naakte muur kijkt...

Nog een bijkomend probleempje: 3 blokken zouden van lades voorzien worden (onderste lade met groot front, als je die dan opentrekt zie dan nog een lade die geen eigen front heeft). De frontjes zou ik van onderen een goeie cm lager dan de corpus laten komen om zo een greeploos effect te krijgen, maar...
    2 blokken (corpussen) zou ik willen voorzien van een valdeur... daarbij -denk ik- moet het frontje net tot de onderkant van de corpus komen of je krijgt die niet open...?
    mvg, seb

Forum Rechten