Ontwerp - uitvoering - gedachtengang tv meubel met eiken blad

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
In onze living moet een nieuw tv meubel komen, het Ikea kastje die er nu staat ben ik beu...
Het zou een hal-zwevend tv meubel worden +-45cm hoog, 3m lang en 70 cm diep.
Bepaalde kastjes zullen voorzien worden van valdeurtjes met lades en andere met gewone deurtjes. Ik dacht eraan 5 corpussen van +- 60cm breed te maken hiervoor...
- corpussen zullen in melamine gemaakt worden
- paneeldeurtjes in gelakte mdf
- bovenblad van massief eiken

In dit draadje wil ik de gedachtengang naar ontwerp toe en uitvoering illustreren en vragen stellen... (ben gene pro)
Het zal een draadje worden die over een lange tijd zal lopen, gezien ik nu nog in de ontwerp-fase ben (met potlood en papier, beter kan ik niet)

Nu zit ik al met een eerste vraag:
Ik wil het bovenblad van massief eiken maken, waarschijnlijk aan de voorkant opdikken tot 4 à 8cm, om een robuuste look te geven...
Ik vrees echter dat een blad van 300 x 70cm snel gaat kromtrekken...
- hoe voorkom ik het best kromtrekken (ijzer infrezen aan de onderkant?)?
- hoe dik maak ik het blad best? Ik dacht die zo'n 2cm dik te maken ivm gewicht...
 
P

Pel

Guest
Je kunt het blad het beste verlijmen met latten van 2 cm dik en 7 of 8 cm breed, het opdikken zou ik 4 cm dik doen.

Groet Pel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dank je voor de reactie Pel! Zou het dan nog nodig zijn T-ijzers in te frezen aan de onderkant? Of zou het vastchroeven van het blad aan de corpussen -vanuit de corpussen- voldoende zijn?
 
P

Pel

Guest
Als je het blad verlijm op die manier, en gewoon op de corpussen schroefd is m.i voldoen daar hoefd verder geen ijzer in.

Groet Pel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bijkomend probleempje...
Als ik mijn corpussen uitvoer in 18mm melamine, het blad in 20mm eiken, aan de voorkant opgedikt naar 40mm... dan komt het blad 2mm lager dan mijn corpus, dus is de voeg tussen het bovenblad en mijn deurtje open... ofwel moet ik aan de voorkant nog es een strook van 18mm aan de binnenkant van de corpus bevestigen...
ofwel moet ik ergens wat stroken bevestigen van 18mm aan de bovenzijde van de corpus, die tussen de corpus en de eiken plaat komen, zodat de bovenste plaat van de corpus toch weer zichtbaar is (deurtje dicht= gesloten voeg tss deur en plaat)...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat kan idd, maar dan sluiten de deurtjes toch nog steeds niet tegen "iets"? De voeg tussen bovenblad en de deurtjes blijft toch een open spleet naar binnen?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
De deurtjes sluiten toch ook tegen de zijde van je corpus? Maar ik zou je blad aan voor en achterkant opdikken en dan op je corpus leggen, niet eroverheen laten vallen. En als je niet genoeg hout hebt om ook achter op te dikken op een andere manier uitvullen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een beetje bezig geweest in maxcut om te zien hoeveel platen ik nodig heb...

Hierbij nog een kopzorg: ik twijfel tussen het uitvoeren van de achterkanten (tegen de muur) in 18mm melamine en vervolgens de stopcontacten in deze inwerken (uit de muur halen en inwerken "in" de kast), of gewoonweg geen achterkant aanbrengen om zo aan de stopcontacten te kunnen... nadeel is dan wel als je de kast opent dat je naar een naakte muur kijkt...

Nog een bijkomend probleempje: 3 blokken zouden van lades voorzien worden (onderste lade met groot front, als je die dan opentrekt zie dan nog een lade die geen eigen front heeft). De frontjes zou ik van onderen een goeie cm lager dan de corpus laten komen om zo een greeploos effect te krijgen, maar...
2 blokken (corpussen) zou ik willen voorzien van een valdeur... daarbij -denk ik- moet het frontje net tot de onderkant van de corpus komen of je krijgt die niet open...?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Begin deze week kwam de melamine binnen! Vandaag eiken gehaald voor het topblad + de ladegeleiders en scharnieren. Ledstrips besteld op het internet, die kwamen ook deze week binnen... ben enkel nog wat aan het nadenken hoe ik voor kabeldoorvoeren zorg om van de ene kast naar de andere te kunnen... Ook zou ik de adapters ed tegen de achterkant van de kast willen monteren om vrij uit de buurt van de lades te zitten... hiervoor ben ik nog naar een oplossing aan het zoeken. Ik dacht aan een zelfklevende velcro, maar die heb ik niet gevonden in de winkel...
Ik zou nog Skylt Ultramatt willen bestellen voor het afwerken van het blad, maar bon, tegen dat ik zover ben...

Jammer genoeg was het enige beschikbare -en betaalbare- eiken op zijn langst 305cm. Gezien ik 300cm nodig heb word het spannend hoe de planken er zullen uitzien na het schaven...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren gin de zaag erin! Mijn schoonbroer kwam even helpen om de platen tot verhandelbare afmetingen te verzagen (de platen zijn 207 x 285m, onverhandelbaar in mijn eentje). Dankzij maxcut een eenvoudige verzaaglijst opgemaakt en de grootste stukken met z'n tweeën verzaagd.
IMG_8021.jpg
Mijn MFTC volledig opgezet om de platen te kunnen ontvangen...
Eerst begonnen met 2 cm van de boord af te zagen om een zuivere kant te hebben.
IMG_8022.jpg
Vervolgens de langste stukken gezaagd
IMG_8032.jpg
Eenmaal al de lange stukken op breedte gezaagd waren kon ik alleen verder.
IMG_8020.jpg
Hier nog een zicht van het zagen in de lengte van de platen, met de lat en de breedte-geleiders van Festool. Die kosten wel wat, maar zijn echt een plezier om mee te werken. Het spoilertje voor op het uiteinde van de lat, die dan de stofzuigdarm en kabel begeleidt vind ik ook wel een must. Zonder is het zeker geen probleem om mdf ofzo te zagen, maar bij melamine zorgen de ribbels van de stofzuigdarm anders voor beschadigingen aan de uiteinden.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_8023.jpg
Vervolgens begonnen met het opdelen in de korte richting. Eerst opnieuw een klein stukje van de zijkant eraf, zorgen dat die ook goed haaks is. Vervolgens kan ik dan weer verder met de breedte-geleider.
IMG_8024.jpg
En we zijn vertrokken... De maxcut-zaaglijst bij de hand...
IMG_8025.jpg
De stukken nummeren en aanduiden op de maxcut tekening...
IMG_8026.jpg
Nog even een afbeelding van mijn opstelling bij het zagen... Een afvalstuk mdf plaats ik onder de breedte-geleider, op het uiteinde ervan zodat die mooi plat blijven. Onder de melamineplaat ook een aantal van die stukken om niet in de mftc te zagen...
En op het uiteinde van mijn zaagsnede plaats ik ook een afvalstuk zodat ik op het einde van de snee door mijn melamineplaat in een stuk mdf zaag. Zo heb ik minder last van afkrakende hoekjes op het einde van de zaagsnede (anders is er vaak een kleine hoekje melamine die verdwijnt, wat een beschadiging van de plaat is.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_8028.jpg
IMG_8031.jpg
IMG_8032.jpg
Op deze laatste 2 foto's zie je wat ik kon zagen met een vers geslepen zaagblad. Vervolgens ging er een nieuwe op.
Vandaag werk ik nog wat verder: kantband voorzien,...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Deze namiddag de platen voorzien van hun kantband...
IMG_8034.jpg
Eerst de kopse kanten geschuurd met korrel 220 (zo zijn die mooi effen), vervolgens afgestoft en contactlijm aangebracht.
IMG_8033.jpg
Ook de bandjes voorzien van contactlijm...
IMG_8035.jpg
Vervolgens de bandjes aangebracht, aangedrukt en op de uiteinden afgeknipt. Daarna plaat per plaat opklemmen om de kantenband af te werken.
IMG_8044.jpg
IMG_8043.jpg
Voor het afwerken van de kantenband heb ik mijn zijgeleider van de bovenfrees een beetje aangepast: een stuk afval ingefreesd waar de boutjes van de geleider zitten en zo heb ik een groot vlak waarop ik mijn hand kan leggen. Met een freesje met scherende snede (ecotools) in de bovenfrees en deze zijgeleider de kantbandjes afgewerkt. Met de bovenfrees op de laagste snelheid en er redelijk snel over gaan verkrijg ik het beste resultaat. Met een hogere toerental en trager over het werkstuk heen te gaan plakt er veel meer kunststof van het kantband aan het freesje.
Vervolgens er voorzichtig overheen met schuurpapier korrel 220.
IMG_8037.jpg
De gebruikte materialen voor het aanbrengen en afwerken van het kantenband...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
En... ik kon het niet laten, ik wou een kast in elkaar steken...
Helaas zit ik nog met het probleem van de electra. Even getwijfelde om inbouwdozen voor holle wanden te gebruiken, maar kon niet vinden wat ik wou, dus de achterwanden netjes uitfrezen is de boodschap.
IMG_8045.jpg
Aan de ene kant van de kast zit een enkel stopcontact, aan de andere kant een dubbele. Ik heb nog getwijfeld om een paar malletjes te maken om de stopcontacten uit te frezen, maar had geen zin om er tijd in te steken. Alles dus mooi afgetekend en met behulp van de zijgeleider voorzichtig alles uitgefreesd...
IMG_8046.jpg
IMG_8048.jpg
IMG_8049.jpg
IMG_8050.jpg
En dit is het eindresultaat... Toch voldoende ruimte gelaten rondom rond zodat er geen contact is met het hout.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ziet er strak uit.
Officieel mag dat zo niet in Nederland, en de reden is dat er vonken bij brandbaar materiaal kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik had enkele weken geleden de gelegenheid om in een schrijnwerkerij te komen waar ze net een keuken aan het maken waren. Tot mijn grote verbazing werden alle corpussen geschroefd en niet eens gelijmd. De ruggen van de kosten worden in 18mm vervaardigd en tegen de corpus aan geschroefd... Nu ik dit gezien heb zal ik het toch ook wat makkelijker aanpakken! Mijn corpussen worden met behulp van domino's gelijmd, maar in plaats van ruggen van 8mm in te frezen schroef ik er deze keer ook ruggen van 18mm tegen. Lekker makkelijk en ook handig voor het inwerken van de stopcontacten!
Ben dan maar nog eens begonnen met het in elkaar steken van de kast...
IMG_8038.jpg
Eerst de onderkant voorzien van dominogaten, aan de voorkant passend en de rest met een kleine speling. Deze keer label en benoem ik alle platen om te proberen de fouten uit het verleden niet opnieuw te maken!
IMG_8039.jpg
De zijkant...
IMG_8041.jpg
Het middenstuk... Dit is altijd een pijnpunt bij mij... Al meerdere keren de bovenplaat van de kast omgekeerd geboord... Je weet wel, die staat plat op je werkbank, maar die moet eigenlijk in een spiegelbeeld geboord worden..., tot daar aan toe, voor mij vaak een probleem, dus vandaag veel stukjes plakband om alles te benoemen en te proberen geen fouten te maken.
IMG_8040.jpg
Daar liggen ze dan...
IMG_8042.jpg
Nog eens alles droogpassen, ook iets wat ik uit mijn fouten geleerd heb...
IMG_8051.jpg
IMG_8052.jpg
En alles lijmen en in de klemmen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.