Ontwerp - uitvoering - gedachtengang tv meubel met eiken blad

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ondertussen ook de profielen voor de leds geplaatst en de leds gemonteerd. Foto's volgen.
Morgen hopelijk het eiken schaven voor de tablet...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren het eiken voor het blad beginnen schaven.
IMG_8161.jpg
IMG_8162.jpg
Het vlakken was nogal een karweitje! De planken zijn 3 tot 3.1m, met de rolbokken was het niet evident!
Gelukkig ging het vandikte-schaven wel vlotjes, gewoon de plank met de hand ondersteunend. Hier geen foto's van, had mijn beide handen nodig :rolleyes:
IMG_8163.jpg
Vervolgens de planken recht gezaagd met de lat en invalcirkelzaag met grof blad.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag dan nog eens de gezaagde kanten geschaafd
IMG_8164.jpg
IMG_8165.jpg
Vervolgens de planken gepositioneerd voor het verlijmen.
IMG_8166.jpg
IMG_8167.jpg
IMG_8168.jpg
De dominogaten gemaakt, telkens op stand 15mm, voor de domino's van 5x30mm.
IMG_8169.jpg
En vervolgens het blad gelijmd. Meestal zaag ik mijn planken eerst nog op maat voordat ik verlijm, maar deze keer eerst verlijmd, eenmaal droog zaag ik de boel dan op maat.
Als ik tijd heb doe ik morgenavond nog verder, anders blijven de klemmen er nog even op.

Iemand een tip voor het opvullen van knoesten? Heb er een paar die "verdwenen" zijn bij het schaven en gaatjes achtergelaten hebben. Ik zie graag een knoestje, maar geen putjes...
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Leuk verslag van mooi project! Blijf ik volgen want ben zeer benieuwd naar het eindresultaat :eek:
Nog veel succes met het vervolg

Waar heb je je eik gehaald?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Complimenten met het mooie werk dat je maakt! Fijn dat je er zo'n uitgebreid verslag van maakt en open bent over de ups en downs van dit maakproces!


Succes! Fons
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Prachtig verslag, leuk om mee te lezen!
Wat opvullen van gaten betreft: in mijn salontafel heb ik dat met gekleurde was gedaan. De meubelmaker die de cursus begeleidde, beschikt over een grote collectie verschillende kleuren.
Zelf (zonder was) zou ik het denk ik ook met schuur/zaagstof+witte houtlijm doen -- al zijn de knoesten soms anders (donkerder?) van kleur dan het houtstof. Dus: eerst 'n proefstukje kan lonen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi project welke he zo te zien goed hebt uitgedacht. Ik volg het met plezier!

Ik ben met een eikenhouten tafel bezig, waar ook een paar noesten inzitten welke ik opgevuld wil hebben. Ik zit er over na te denken om hier epoxy voor te gebruiken. Ik moet me er nog wat verder in verdiepen, maar dat zou voor jou ook een optie kunnen zijn.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Leuk verslag van mooi project! Blijf ik volgen want ben zeer benieuwd naar het eindresultaat :eek:
Nog veel succes met het vervolg

Waar heb je je eik gehaald?

Bij Houtmagazijn Verdonckt in Avelgem. Ben wel heel tevreden over het eiken, want ik mocht kiezen uit een stapel planken (mooi gestapelde planken), en ik vond het als niet-kenner extreem moeilijk om goede planken van slechte te onderscheiden zonder dat ze geschaafd waren.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@jelmer
Ik ben benieuwd hoe je het zal oplossen. Enigszins zit ik zelf te denken aan een Alsibois (houtplamuur met verharder), anderszins zou ik iets willen gebruiken die ik kan mengen met het schuurstof om dezelfde kleur te verkrijgen... En enigszins zou ik het ook niet mis vinden moest het gewoon transparant opgevuld zijn, het kleur van de knoesten stoort mij niet, maar wel de holte die ontstaan is en waar vuil zich zal ophopen...
Dit product van Frencken vind ik ook wat hebben, echter de verpakking... 5l...
http://www.frencken1901.nl/producten/cellocol-v/
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Prachtig verslag, leuk om mee te lezen!
Wat opvullen van gaten betreft: in mijn salontafel heb ik dat met gekleurde was gedaan. De meubelmaker die de cursus begeleidde, beschikt over een grote collectie verschillende kleuren.
Zelf (zonder was) zou ik het denk ik ook met schuur/zaagstof+witte houtlijm doen -- al zijn de knoesten soms anders (donkerder?) van kleur dan het houtstof. Dus: eerst 'n proefstukje kan lonen.

De noesten zijn inderdaad donkerder, maar moest ik ze kunnen opvullen in hetzelfde kleur van de planken zou het mij toch al een pak minder storen dan dat ik er een plamuur in moet proppen...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt iedereen voor de leuke reacties! En het is ook leuk dat men apprecieert dat ook de negatieve ervaringen gedeeld worden. We zijn immers niet allemaal professionals... :eek:
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo seb, ik heb net het hele topic doorgelezen en dat is nog behoorlijk wat werk maar het begint er al mooi uit te zien.
Om over die negatieve ervaringen te lezen doet mij wel goed omdat ik het gevoel had dat het alleen mij overkwam.
Succes met het vervolg, ik blijf het nu volgen en.... hou het plezier erin:D.
Mvg, :).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren de klemmen weggehaald en begonnen met het opschuren...
IMG_8173.jpg
Ik plaats elke keer een stukje krantenpapier waar ik dwarsbalkjes klem om de plaat vlak te houden. Na weghalen van de dwarsbalken kan ik die dan gewoon wegscheuren, de lijm die uit de naad gekomen is plakt dan enkel aan het papier ipv aan de balken.
IMG_8174.jpg
Dit is wat overblijft na wegscheuren van het papier, kleine restjes die weggeschuurd worden.
IMG_8175.jpg
Bij het schuren viel me wel op dat de naad tussen de 1e en 2e gelijmde plank niet 100% is op zo'n halve meter... Ik kreeg die plaatselijk nog moeilijk goed samengeperst (misschien was er al wat teveel tijd verstreken tussen het inlijmen van de 1e plank en het klemmen)...
IMG_8175.jpg
Van wat dichter getrokken...
Het bevindt zich tussen de 1e en de 2e plank. Dit is de kant die tegen de muur aan komt. (dus het verst van de voorkant van de kast). de planken zijn +-14cm breed...
Ik ben nu aan het twijfelen of ik er de festoollat langs zet en de naad met de invalzaag doorzaag, nieuwe domino's erin en opnieuw opklem of de boel gewoon zo laat en verder schuur en afwerk...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Op de foto zie je het misschien niet supergoed, om je een gedacht te geven, op het allerslechtste plekje kan mijn vingernagel er net zo'n 1mm in...
Enigszins geen zin om opnieuw te klemmen, anderszins ook geen zin om er binnen 2maand spijt van te hebben dat ik er een fout in gelaten heb omwille van een extra uurtje werk... Dilemma...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Op de foto zie je het misschien niet supergoed, om je een gedacht te geven, op het allerslechtste plekje kan mijn vingernagel er net zo'n 1mm in...
Enigszins geen zin om opnieuw te klemmen, anderszins ook geen zin om er binnen 2maand spijt van te hebben dat ik er een fout in gelaten heb omwille van een extra uurtje werk... Dilemma...

Ik hou mezelf (meestal) voor... bij twijfel: doen.

Het is nu een kleine moeite, en doe je het niet, kijk je er zelf later altijd tegenaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.