Ingebouwde boekenkast

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het begin is er en ziet er goed uit zo te zien.
Ik las dat je van plan was om pocketholes te gebruiken?
Maar pocketholes in MDF is geen goede combinatie lees ik dikwijls op het forum.
Succes, ik ga deze volgen mvg,:).
 

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
ambitieus project als eerste project genomen, leuk om te zien/volgen. Succes met de bouw!
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
@ov79: het is inderdaad ambitieus, maar de kast komt in mijn "man cave" te staan. Dus als het resultaat niet top is, ben ik de enige die er last van heeft :)

@Spaander: het pocket hole verhaal heb ik achterwege gelaten. Ik ga nu de verbindingen maken met de Lamello Zeta P2.

Ik heb intussen de eerste groeven voor de rug gefreesd. Dat ging nog vrij vlot tot ik de rug ging inpassen. De bodem ging vlot maar de lat had wat meer overtuiging nodig. Vermoedelijk was ik iets te wild in mijn enthousiasme/lompigheid, waardoor het stuk naast de groef open is gegaan. Bij de volgende corpus zal ik dit proberen vermijden door de kanten van de rug en de groeven wat te breken.

fullsizeoutput_26a3.jpg9Tln%7%WSoWdapacx2NskA.jpg

De geleider van mijn geïmproviseerde freestafel werkt goed, al ondervind ik bij de afzuiging een probleem. Ik gebruik mijn bouwstofzuiger en voel een sterke zuigkracht. Het stof vliegt echter naar voren tijdens het frezen (zie foto) Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen/voorkomen?
fullsizeoutput_2699.jpg

(Hoe kan ik foto's hier kantelen?)
 
Laatst bewerkt:

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Je voelt misschien sterke zuigkracht maar door je werkstuk is de toegang naar de zuigmond afgesloten. Eigenlijk moet je nu vanuit de onderkant afzuigen.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Eindelijk wat tijd gevonden om verder te werken, ondanks de koude.

Ik heb intussen de lades onder handen genomen. Een gat gemaakt voor de pin van de geleiders, en een opening gezaagd voor de koppeling.

BjSb+xC3Q7KshBKyft7twQ.jpgygMGRPVkTtOkquE%N6T++Q.jpg

Daarna het moment suprême, de eerste keer ooit geleiders installeren en passen.
Ik was bij in extase toen ik de lades inpaste en merkte dat alles netjes volgens mijn plannen en afmetingen paste.
fullsizeoutput_27e4.jpg
Ik worstel nu met het volgende. Tussen de lades en bovenaan zit 7 mm speling, zoals aangeraden door Blum. Terwijl ik verder dacht over de ladefronts, concludeerde ik het volgende. Rekening houdend met een speling van 4mm boven en tussen de lades en een speling van 2 mm aan de onderkant, zouden mijn 2 ladefronts 363mm moeten meten. Nu komt het "probleem". Als ik deze monteer met de bovenstaande speling in gedachten, staan deze niet gelijk op mijn lades. Het bovenste ladefront steekt 20mm boven de lade, met onderaan 0 mm overschot, terwijl het onderste ladefront slechts 3mm boven de lade uitsteekt, met 16 mm overschot onderaan. Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk. Ik breek nu al de ganse dag mijn hoofd hoe ik dit kan oplossen, maar ik kom er niet toe. Hoe los ik dit op?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Dat zie je toch niet als je lades dichtzitten? Je ziet het alleen als je ze alle twee open trekt en gaat vergelijken. Als ik het goed begrijp.
Als de lades dicht zijn, dan ziet het er toch symmetrisch uit.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Als ze dicht zijn zie je dit niet, maar als je bv de onderste lade gaat opentrekken, gaat het ladefront maar 3 mm boven de lade uitsteken. En dat is toch niet de bedoeling?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik zou mij er persoonlijk niet zo druk over maken, ontwerpfoutje, precies hetzelfde heb ik ook wel eens gehad. Dan had de je onderste lade minder hoog moeten maken.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Mja, dan heb ik natuurlijk geen identieke lades meer. Ik denk dat ik het kan oplossen door de bovenste geleider 16 mm naar boven te zetten, en beide lades 16 mm minder hoog te maken.
Ik zou de persoon die mij wat referentiemateriaal kan bezorgen over het berekenen van lades en front, en de plaatsing van geleiders eeuwig dankbaar zijn. Enige idee waar ik best zoek?
 

elmo

Nieuw lid
12 sep 2014
7
0
Je kunt ook de onderste lade 3 mm hoger zetten, en het front aan de onderzijde 3 mm laten uitsteken. Valt het minste op, als de lade open is. Maar ik zou me er ook niet zo druk over maken. Gesloten aanzicht is het belangrijkste.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Als het jou stoort, dan zou ik de onderste lade eventjes op de tafelzaag zetten en een strookje afzagen aan de bovenkant.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Intusen al wat opgeschoten.
De 4 corpussen naast elkaar zonder lades.
uNuyJrnaRGuCQ2m1740nVQ.jpg
Met lades. Uiteindelijk overal 16 mm afgezaagd, zodat alles mooi gecentreerd wordt.
s30tJAN7Rb+UZidPPWNORA.jpg
Achterkant van het bovencorpus. Ruggen zijn ingefreesd langs alle zijden.
fullsizeoutput_2855.jpg
Voorzijde bovencorpus
fullsizeoutput_2857.jpg
4 stuks naast elkaar. Intussen hebben de ruggen ook al een v-groef ingefreesd gekregen.
jF3ZQip3S7WGn0WQWV5sjA.jpg

Nu moet het geheel natuurlijk op elkaar gezet worden, met een tablet ertussen. Deze moet ongeveer 2750x530 meten. Nu twijfel ik tussen ofwel dikke plaat mdf 30mm (kan ik gemakkelijk zagen uit een plaat van 3000mm), ofwel een massieve tablet. Mijn voorkeur gaat uit naar het massieve, maar ik vind geen werkbladen die langer zijn dan 2500... Wat kan ik doen??
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zou eerder gaan voor een mooie edelplaat..... kan je in verschillende fineren krijgen en met een mooie randafwerking ziet dat er massief uit.

Of je stelt zelf een massief blad samen door massieve delen te lijmen. Maar 2750 lengte is een uitdaging en een duur grapje.

Andere alternatief dat ik heb gebruikt voor een massief en goedkoop werkblad is wat ze bij Hornbrach verkopen, stroken beuken met vingerlassen (https://www.hornbach.nl/shop/Aanrec...ssief-3000-x-635-x-40-mm/6424963/artikel.html) Kwalitatief best goed voor het geld maar je ziet wel de laminering.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij de houthandel waar ik mijn hout haal hebben ze eiken "planken" van 3cm dik, +-16cm breed en zo'n 3.2m lang. Deze heb ik gebruikt om de tablet van mijn tv meubel te maken. Na schaven en rechten heb je natuurlijk nog een kleinere maat over, jouw gevraagde lengte zal je toch wel bekomen. Ben gisteren nog 4 dergelijke planken gaan halen, te kiezen uit een hoop die er ligt... Ik meen iets van 103euro betaald te hebben voor de 4. Kwaliteit is "rustiek eiken", natuurlijk, je kan de planken zelf kiezen, dus kan je er met meer of minder knoesten kiezen...
Eens informeren bij uw houthandel...
Natuurlijk is de klus sneller klaar als je met gefineerd plaatmateriaal werkt.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik ga toch eerst even uitkijken naar gefineerd plaatmateriaal. Ik heb geen ervaring met het verlijmen van zulke grote massieve stukken en heb ook geen vlakschaaf of vandiktebank. Maar Seb, gewoon uit interesse, waar heb jij dat hout gehaald?
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Volgende vraag: wie kent een goede betrouwbare leverancier van platen met eik fineer (minimum 3meter lang) in de buurt van de driehoek Aalst, Brussel, Geraadsbergen? Neem ik best MDF of Multiplex als basisplaat?
Ik ga de lades niet verven en gewoon in de bruine MDF laten. Deze zijn toch 95% van de tijd gesloten. Wat gebruik ik om het hout toch enigszins te beschermen?
Tenslotte vraag ik mij af op het nodig is alle zijden in een grondlaag te zetten, of enkel de zichtbare delen? Ik lees hierover tegenstrijdige meningen.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
We zijn intussen alweer een stap dichter bij het einde.
De sokkel heb ik in 4 delen gemaakt om gemakkelijker boven te krijgen.
IMG_0921.jpg
Vervolgens de corpussen erop geplaatst.
IMG_0929.jpg
De tablet erbij. Uiteindelijk gekozen voor MDF 30mm dik.
De kopse kanten eerst bewerkt met plamuur, 2 lagen primer en goed geschuurd ertussen. Het resultaat is best goed. (Op de foto is de tablet enkel geprimed)
IMG_0943.jpg
Het bovenste deel op de tablet geplaatst.
IMG_0954.jpg
Het hardhouten frame gemonteerd met de Lamello Zeta P.
IMG_0961.jpg
LED strips even getest. Volgens mij hebben ze mij echter 2 verschillende rollen geleverd. Het licht op de middelste rij ziet er wat warmer uit.
IMG_0967.jpg
Lades geïnstalleerd.
IMG_0969.jpg
Wat moet er nog gebeuren:
1. Plint monteren. Ik dacht dit te doen met magneten, zodat ik ten allen tijde toegang heb tot de transfo van de LED. Iemand beter ideeën?
2. Hardhouten frame schilderen. Ik ga hiermee nog wat wachten tot ik terugkoppeling gekregen heb van de LED leverancier.
3. Sierlijst, moluur? installeren. Iemand tips hiervoor? De afstand tussen het frame en plafond is 12cm.
4. Fronts voor de lades maken en monteren.
De professionels hier zullen er wrs hun neus voor optrekken maar dit is de eerste kast die ik ooit maak, dus op dit ogenblik ben ik best tevreden over mijn werk.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ziet er mooi en stevig uit. Wat ga je gebruiken voor de ladefronts? Ook MDF? Of massief hout/gefineerd multiplex?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.