Ingebouwde boekenkast

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Beste forumleden, ik heb mezelf, als beginner, de zware taak gegeven om een eigen ingebouwde boekenkast te maken. Het schrikt mij niet af, maar ik wil voldoende voorbereid zijn alvorens ik eraan begin.
Ik had hiervoor gerekend om jullie deskundige begeleiding.
Dit is ongeveer waar ik naartoe wil

238cbb163e00152f469f01dc7d3bddab.jpg

De kast moet hier komen.
IMG_7106.jpgIMG_7107.jpg
De plaat MDF links schermt de technische ruimte af en moet dus afneembaar blijven. Hoe bouw ik de kast het beste in?
Hieronder enkele foto's van hetgeen ik in gedachten heb.
kast1.jpgkast.jpgschuif.jpg
Let vooral niet op de fouten die ik tijdens het tekenen gemaakt heb, ik ben geen expert in SkecthUp.
De kast zou moeten bestaan uit 2 delen. Het onderste deel met laden en het bovenste deel met legplanken. Verbindingen zou ik maken met Domino (ik ben bereid hierin te investeren)
Het "karkas" zelf dacht ik te bouwen met MDF 30 mm, de lades met MDF 12 mm en de bodem van de lades met MDF 6mm.
De laden moeten, wanneer ze vol zitten, een gewicht van ongeveer 30 kg kunnen dragen. Deze wil ik met pocketholes gaan maken, de bodem met een rabat.
http://beschlaege-online.de/shop/Sc...leskopauszug-SOFTCLOSING-50kg-500mm-3378.html

Ik zit op het ogenblik met volgende vragen:
0. Is MDF hiervoor het geschikte materiaal? Kast zal wit gelakt worden.
1. Wat denken jullie van de structuur van de kast. Technisch gezien correct?
1a. Zijn de ladenbklokken voldoende sterk op deze manier (30 mm MDF)
Screen Shot 2017-05-06 at 12.46.51.png

2. Is de manier waarop ik de laden zou verbinden voldoende sterk?
3. Zijn deze rails aan te raden: http://beschlaege-online.de/shop/Sc...leskopauszug-SOFTCLOSING-50kg-500mm-3378.html
4. Hoe zorg ik ervoor dat de kast niet naar voren valt wanneer de laden openstaan. Verankeren in de muur?
5. De legplanken zijn ongeveer 780 mm breed, 3 cm dik. Bestaat hier een kans tot doorbuigen?
6. Hoe verbind ik de hardhouten tablet aan het onderste deel, en hoe verbind ik het bovenste deel met legplanken aan de tablet? Kan deze gewoon los erop?
7. Ik zou de legplanken graag voorzien van ledverlichting. Iemand ervaring hiermee? Hoe pak ik dit aan, hoe werk ik de verlichting mooi weg.

IMG_9892-Custom1.jpg

Alvast bedankt om even mee te denken.
 

Bijlagen

  • ladeblok.jpg
    ladeblok.jpg
    31,5 KB · Weergaven: 1.652

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Die ladegeleiders zijn ok, ik heb gelijkaardige gebruikt om mijn mftc te maken en voor lades in mijn badkamermeubel, maar in een nieuw projectje heb ik soft close geleiders gebruikt van Hettich, die kosten een pak meer, maar eerlijk gezegd is het ook een dag en nacht verschil. Die lopen soepeler, aangenamer in gebruik.
Ik vind je ontwerp mooi, maar persoonlijk zou ik de onderkant voorzien van deurtjes met daarachter de lades (eerst deurtje openen en dan zie bvb 2 of 3 lades boven elkaar die je appart kunt openen... het zou een rustiger geheel vormen, eventueel kan je dan de groefjes van het achterste paneel doortrekken in de deurtjes -maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak-.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Heb je mss een link naar die Hettich geleiders? Ik heb er 18 paar nodig, dus ik moet toch wat prijsvergelijken... Ik zou in een eerste fase de laden maken. Is een simpele "but joint" met bodem in een sponning voldoende sterk om 30kg te dragen?
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren qua geleiders. Misschien een domme vraag, maar hoe meet je de juiste lengte van het beslag?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Het werkt omgekeerd: vanuit de maatvoering van de geleiders wordt de diepte van de lade bepaald.

Er is een online-versie van de dikke Blum-catalogus waarin ook de technische documentatie staat: http://publications.blum.com/2015/catalogue/nl/#/I/
(Flash nodig!) Via een symbooltje linksonder ok te downloaden. Dan heb je een pdf.

Van andere merken is de documentatie meestal te vinden op de productpagina van de verkoper.
 

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Mijn ervaring met MDF is dat het "kruipt" onder belasting. Daarom is het volgens mij wat minder geschikt als legplank en ladebodem. Maar wel prima als staander en kastdeurtje ed.

Voor legplanken en ladebodems is een ander plaatmateriaal dan een betere keuze (spaanplaat/multiplex).

Misschien dat meer ervaren mensen hier anders over denken, maar het is wel mijn ervaring en ook wat ik kan teruglezen op het web :)
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt voor de tips Bert. De Blum Tandem en Movento schrikken me wat af, dus ik denk dat ik voor deze ga gaan https://www.meubelbeslagstore.be/41362-hettich-kogelgeleider-ka-4932-staal-verzinkt.html

Komen we aan de bouw van de laden. Zoals gezegd gaan deze redelijk wegen wanneer ze volledig vol zitten (+ 30 kg) Is een lade uit 12 mm MDF of Multiplex met een bodem van 6 mm voldoende sterk? Of toch dikker gaan?
Ik zou het geheel verbinden met pocket screws.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Ik gebruik eigenlijk alleen de bodemgeleiders (Tandem, met Tip On, of vergelijkbaar)...

Standaard maak ik mijn lades met alle zijden in dezelfde dikte materiaal, meestal 12 mm - ik vind populieren multiplex prettig, mdf is naar spul om te zagen. Voor forsere lades zou ik 15 mm gebruiken.
Zijkanten op de volle diepte van de lade - dat oogt beter. Voorzijde en zijkanten met groef voor bodem (6 mm plex of iets dikker, afhankelijk van de omvang). Achterkant op groefhoogte doorzagen (dat gaat in een moeite in combinatie met de groeven zagen). Met domino's in elkaar zetten, bodem erin schuiven en met wat schroeven op de achterkant vastzetten.

Pocketholes is natuurlijk ook prima; die ga je niet zien als je er een front op zet. : )
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt Bert. Is er een reden waarom je de achterzijde op groefzijde doorzaagt en het bodempaneel niet gewoon "sandwiched"? Raad je mij dan ook aan om de rest van de kast in multiplex (18mm) te maken met een frame van hardhout?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Deze ladenconstructie is het makkelijkst om in elkaar te zetten. En om voor te bereiden: je begint met stroken van dezelfde hoogte, die je vervolgens afkort tot 2 lengtes. De groeven inzagen is ook voor alle elementen identiek & als laatste 'gang' verlaag je de achterkant door de zaag van groef naar doorzagen om te stellen (waarbij je dus wel even eraan moet denken om van 'beneden naar boven' te werken bij het maken van de groeven). Verder is het constructief heel sterk.

In het algemeen is voor een klein corpus 18 of 19 mm dik multiplex voldoende. Maar voor jouw ontwerp, dat groter van omvang is, zou ik de staanders verdubbelen, het front daar op die dikte houden (dus 36/38 mm). De planken kunnen enkel worden met een front dat een fractie dikker is (rond de 24/25 mm, naar smaak).

Er zijn veel YT-filmpjes van Amerikaanse houtbewerkers te vinden die met deze methodiek werken -- dus corpussen uit plaatmateriaal met een 'face frame' van hout. Het face frame kun je voor de staanders ook nog profileren - al naar gelang je intentie.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Dat is duidelijk. Ik ga ermee aan de slag. Alvast bedankt voor de hulp Bert!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Sorry voor de late reactie, ik heb nog een verpakking van de ladegeleiders gevonden: het gaat om de Quadro 4D van Hettich.

Voor de vestiairekast in onze inkom heb ik ook lades achter deuren, hiervoor heb ik niets speciaals van beslag gebruikt! Het zijn de gewone geremde Hettich scharnieren en de geleiders van Hettich! Het enige pijnpunt is dat ik de scharnieren zodanig verdeeld heb dat die de lades niet hinderen. (m.a.w. de scharnieren tussen de lades door geplaatst).
Mijn melamine-lades zijn van 18mm (afgefreesd aan de onderkant om in de ladegeleiders te kunnen) voor de zijkanten en de bodem is van 8mm melamine. Het geheel is ook met domino's verbonden (de zijnkanten lopen door en voor- en achterkant zit ingesloten).
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Na vele maanden heb ik eindelijk de moed gevonden om dit project aan te pakken. Al het hout is reeds besteld, geleverd en op maat gezaagd. Ik heb meteen geïnvesteerd en een Lamello Zeta P2 gekocht voor de verbindingen. Voor de ruggen van de kasten gebruik ik 9mm MDF, en voor de bodem van de laden (in functie van sterkte) 15 mm MDF. Nu had ik graag geweten welke groeffrees (op de bovenfrees) ik hiervoor kan gebruiken? Frezen van 9mm, 10mm, 15mm en 16mm vind ik wel, maar deze gaan ervoor zorgen dat de ruggen te hard klemmen of te los zitten. Frezen in tussenmaat vind ik echter niet. Hoe lossen jullie dit op?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Op en neer frezen. Dus 'naar boven', dan de aanslag verstellen en 'naar beneden' frezen. Met een fijninstelling op de geleider gaat dit heel goed (uitgangspunt is dus een kleiner frees dan de groef).
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt Bert! Ik snap wat je bedoelt. Neem ik dan bijvoorbeeld een frees van 9mm en schuif ik 0,5mm op, of neem ik best eentje van pakweg 6 en schuif ik daarmee op? Ik veronderstel dat de 2de oplossing gemakkelijker werkt?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Succes en veel foto's maken en posten. Fouten mogen zeker ook gepost worden, daar kan men enkel slimmer van worden en het is ook altijd leuk om te zien dat het bij een ander ook niet altijd in 1 keer goed is!
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Intussen een Trend frees gevonden van 9,5mm en deze aangekocht. Verzending was bijna even duur als het freesje zelf :rolleyes:
Ik heb ondertussen de Lamello aan wat teststukken onderworpen. Prachtig apparaat.

Eerste sleuven getrokken
o53kIbGCQeG307yIx4GWfg.jpg
Bodem en latten ingepast. Voorlopig maak ik gebruik van de Clamex (demonteerbare) verbinding. Finaal zal ik ze definitief met Tenso verbinden.
zz6TtIuqTFmAtma0+t1J1Q.jpg
De 2de zijkant erop gemonteerd.
ceagiOUgTFKhe4IVwZjXig.jpg
Een eerste lade even ingepast. De bedoeling is dat hier 2 lades inkomen, en dat er in totaal 4 corpussen naast elkaar komen te staan.
lIg10C3cTAqa48GYOFgYSA.jpg

De volgende stap is de sleuven frezen waar de ruggen zullen inpassen. Hiervoor heb ik vlug mijn bovenfrees even in mijn "professionele" werkbank gepast en snel een geleider in elkaar geflanst.
Later zal ik hiervoor wel eens een elegantere oplossing zoeken.
XKG6wqk+SMily+Xox3MXVA.jpg

Dit is eigenlijk mijn eerste serieuze project dus kritiek (positief en opbouwend) is altijd welkom! Ik zou ook graag weten hoe ik de afbeeldingen hier gekanteld krijg :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.