kriebel in mijn hoofd : toolcabinett

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi project zo'n gereedschap kast. Op lumberjocks kwamen laatst ook weer enkele prachtige exemplaren voorbij. Alle ruimte maximaal benut .
Dit is perfect als je, je gereedschap collectie compleet hebt (bestaat dat eigenlijk?).
Ik ben een jaar of zo geleden begonnen met mijn gereedschapbord. Maar ondertussen is er weer veel moois bijgekomen en moet binnenkort maar weer een nieuw bord maken.
Mijn schaven bewaar ik in een kast die ondertussen vol is en aangezien ik nog enkele schaven wil kopen zal ik ook weer een nieuwe kast moeten maken.

Tja, je koopt mooi gereedschap om mooie dingen mee te maken, vervolgens moet je weer iets mooi maken om je mooie gereedschap in op te bergen.
 

WR1944

Oud hout
Deze klampen (French cleats op z'n Engels) zijn al generaties in gebruik en dat geeft mij wel vertrouwen in de constructie. De getoonde schets geeft de correcte situatie niet goed weer. Als je een bord of kast ophangt met zo'n systeem moet je aan de onderkant een lat bevestigen van gelijke dikte als de klamp. Dan hangt het geheel evenwijdig aan de muur en wordt door het schuine vlak het bord naar de muur getrokken.
Ik heb toevallig een paar dagen terug m'n eerste gereedschapbord van 12 mm multiplex met 12 mm klampen opgehangen. Gevoelsmatig denk ik dat de constructie mij ruimschoots zal overleven.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik heb ook een aantal mooie tool cabinets gezien.jemig, echt ongelovelijk. het maken van een opbergplek voor je gereedschap lijkt haast wel net zo'n mijlpaal te zijn als je eerste passende zwaluwstaart!!!hahaha . ik ga eerst mijn open kast maken, volgend jaar stort in me dan op de "echte"toolcabinett. de materialen heb ik al gekozen. voornamelijk uit beuken m.slaap. de horizontale delen uit kwartiers padoek. de laatjes uit .....mmm...deze bedenk ik wel als de rest van de kast in elkaar zit. ik heb nog een paar mooie stukken hout uit leeuwarden!!!(bedankt Fons)

rick
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
ik heb nog een mooi boek over woodworking cabinets ! Een dikke 150 oplossingen met prachtige foto's , een iets te duur cadeautje van een lief vriendinnetje !
Dat is voor winderige herfstdagen als zelfs mijn kinderen de werkplaats niet in willen , en dat gebeurt maar zelden !
 

Eriot

Nieuw lid
16 mrt 2010
4
1
ik heb nog een mooi boek over woodworking cabinets ! Een dikke 150 oplossingen met prachtige foto's , een iets te duur cadeautje van een lief vriendinnetje !
Dat is voor winderige herfstdagen als zelfs mijn kinderen de werkplaats niet in willen , en dat gebeurt maar zelden !

En wat is de titel en/of het ISBN-nr. van dat boek? Hebben wij er misschien ook wat aan.

Eriot
 

creator88

Nieuw lid
17 nov 2010
15
0
ik gebruik als werkvoorbereider in een groot interieurbouw bedrijf als haaklat de bovenstaande verbinding het meest. maarja iedereen heeft zn eigen visie erover zijn meerdere wegen die naar rome leiden

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zelfde princiepe als de French Cleat dus, alleen iets minder scherpe hoek.
Overigens zie ik niet zo heel veel voordeel van zo'n french cleat, althans als ik eenmaal mijn gereedschapsbord ingedeeld heb, dan wijzigt dat eigenlijk nooit meer.

Wat betreft het tool cabinet, een heel stuk minder sjiek, maar mijn schuur hangt vol met keuken bovenkastjes. Daarin worden planken/schappen naar wens ingedeeld en ook de deuren zijn volgehangen. Groot voordeel van deze dingen is ook dat als ik iets aan de buitenkant bevestigd wil hebben, het niet zo'n zeer doet om er gewoon een schroef in te draaien. :lol:
 
A

Anonymous

Guest
creator88 zei:
ik gebruik als werkvoorbereider in een groot interieurbouw bedrijf als haaklat de bovenstaande verbinding het meest. maarja iedereen heeft zn eigen visie erover zijn meerdere wegen die naar rome leiden

Als je de hele topic had gelezen,had je dit ook gezien >>>>>>>>>
Waarom nog een keer vermelden?

Henkus zei:
pepijn zei:
Ik raad sowieso een French cleat systeem aan, het is handig in gebruik en eenvoudig te maken.
FrenchCleat.jpg

Dat heet een keeplat.
Wij gebruiken ze vaak,meestal echter met een sponning ipv de " keep".
Deze zit vlakker,en kun je corrigeren.

:cool:
 
A

Anonymous

Guest
Dat klopt,maar niemand vroeg om een tekening en het was dus duidelijk.
Een tekening is dan overkill mijn inziens.
De een leest boeken,de ander stripverhalen.


:arrow:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, niet iedereen heeft tijd of zin om elke thread helemaal te lezen, dus er komt wel eens een doublure voor in de reacties. Niet echt iets om je over op te winden lijkt me.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
goed, over tot de order van het topic want dit was mijn bedoeling niet. een definitief plan is momenteel erg lastig. ben nog niet fit genoeg om de machines aan te zetten. we hebben thuis een stelregel : Moe? geen machines aan. een ongeluk is dan zo gebeurd!!
waarschijnlijk wordt het een frame van beuken,achterwand van walnoot(tja, ik moe toch een keer door die hele partij heen komen),tussenplanken van walnoot. de laatjes blijven erg lastig. beuken blijkt erg wispelturig te zijn met veel spanning in het hout. ben benieuwd hoe zich dit ontwikkeld.
rick
 
A

Anonymous

Guest
Jullie hebben allemaal gelijk...........

:mrgreen: :mrgreen:

:arrow:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
als alles verder goed gaat dan ga ik morgen een begin maken met mijn kastje. waarschijnlijk wordt dit het laatste grote project dit jaar, ik ga hier meer tijd voornemen dan mijn andere projecten. ik zal proberen wat foto's te maken tijdens de constructie. verwacht geen hoogstaand timmerman maar vooral een praktische kast :D :D
rick
 

creator88

Nieuw lid
17 nov 2010
15
0
aangezien ik geen dagen de tijd heb om topics door te nemen lees ik ze globaal door en probeer ik mijn mening te delen mede doormiddel van een tekening zodat het ook voor een leek duidelijk word. maargoed zal het verder hierbij laten dan :geek:
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Op de achterzijde van de laatste Fine Woodworking staat een prachtige grote gereedsschapskast. Misschien veel te groot maar enorm mooi om te zien.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@demuis
Ben (nog )geen lid dus heb geen idee hoe dat er uitziet maar het maakt mij wel nieuws gierig

Dus laat die scanner er is oplos !!
:lol:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik heb net precies dezelfde gemaakt!!!! .....nou......uhmm......tja.. die van mij is ook van hout.....en oh ja...er komen ook lade's in. wowww da's een echt mooie kast!!!

zal nog even gaan oefenen


rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
tadaaaa, gisteren toch nog even wat kunnen doen. het frame zit in elkaar. de lades moet ik nog maken, de plankjes liggen er al wel in. dit worden verborgen zwaluwstaarten. kast moet nog afgewerkt worden, ik denk aan een olie-afwerking.

volgende foto's volgen zsm

rick

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.